2006-12-13, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
I vilket fall som helst så lär det vara en mycket märklig känsla att bli utskickad i rymden ur en luftsluss med bara vanliga kläder på. Tar man ett djupt andetag innan man sugs ut så håller man medvetandet längre än 10 sekunder och får njuta av rymdens kyla lite längre.

Jag tror inte man skulle klara av att hålla luften inne i lungorna så länge ute i rymden.
Citera
2006-12-13, 17:39
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Fråga som handlar om samma sak fast tvärtom:

Vad händer om man placerar en människokropp ute i rymden?
Jag tänker både på det lilla tryck som nästan är 0, och den lilla temperatur som är där ute.

Vad händer?
Blir man större?

Ryssarna lär ha gjort experiment på detta. Bakgrunden var att det var svårt att ha dubbla lager i handskarna till rymdräkterna. Därför utvecklade de en säkerhetsfunktion som kunde sluta tät runt handlederna om det skulle gå hål i handsken. En försöksperson fick därför prova att utsätta sin hand för vakum. Denna person lär ha sagt att gjorde mycket ont men i övrigt inte ha skadats. Jag vet inte hur lång tid experimentet varade.

Om man helt och hållet skulle hamna i vakum är mitt tips att andas ut.
Citera
2006-12-13, 18:23
Medlem
pga vacuum inte överför värme särskilt bra kommer din kropp endast att förlora värme genom strålning. Den effekten är ca 6-700W för en vuxen, naken man (har man kläder minskar det strålningseffekten) om man befinner sig i skuggan

Det är ungefär som att stå naken i 0-gradig luft som sakta blåser förbi din kropp, eller att ramla i ca 20C varmt vatten naken. Inte särskilt kallt alltså.

Skulle du vara i solen däremot blri effekten tvärtom, din hud kommer bli 100C varm. Solstrålningen gör dig dessutom blind nästan direkt.

du kan inte hålla andan i lungorna, luften pyser nog ut.

sök lite på "space activity suit" , det är rätt coolt. Man har på sig en kroppstrumpa som fungerar så att den ger ett mottryck, men i princip är kroppen exponerad för vacuum genom porerna i materialet . Men man har på sig en hjälm som sitter lufttätt mot halsen. Nästa generations rymddräkt som inte väger många kilo jmft med Fuglesangs moderiktiga luftballong.
Citera
2006-12-13, 19:21
Medlem
Nickels avatar
Där nere i djupet är trycket så högt att en luftbubbla sjunker, det tycker jag är fräckt!
Citera
2006-12-13, 19:51
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Där nere i djupet är trycket så högt att en luftbubbla sjunker, det tycker jag är fräckt!

Vid högt tryck komprimeras inte vattnet speciellt mycket, så dess densitet påverkas inte speciellt mycket.

Luftbubblan blir mindre, då den har en hel ocean tryckande på väggarna, men är det verkligen så mycket att dess volym kommer minska så mycket att densiteten kommer blir > än vattnets, vilket är 1000 kg / m^3?

Luftens vanliga densitet är runt 1,2-1,3 kg / m^3. Allstå skulle volymen minskas med nästan 1000 gånger för att densiten ska överstiga vattnets.

Citera
2006-12-13, 20:06
Medlem
KalleXs avatar
Både ögonen och öronen borde väl bli totalt körda direkt om man hamnade i vakuum.
Citera
2006-12-13, 20:11
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Vid högt tryck komprimeras inte vattnet speciellt mycket, så dess densitet påverkas inte speciellt mycket.

Luftbubblan blir mindre, då den har en hel ocean tryckande på väggarna, men är det verkligen så mycket att dess volym kommer minska så mycket att densiteten kommer blir > än vattnets, vilket är 1000 kg / m^3?

Luftens vanliga densitet är runt 1,2-1,3 kg / m^3. Allstå skulle volymen minskas med nästan 1000 gånger för att densiten ska överstiga vattnets.

pV=nRT

om vi antar att nRT är konstant så:

p1*V1 = p2 * V2

Om trycket är 1 atm vid ytan och 1000 atm där nere så blir volymen 1000 gånger mindre --> tusen gånger högre densitet (samma massa).Om densiteten är 1,2 kg per kubikmeter vid ytan blir den således 1,2 ton per kubikmeter där nere, om vi förutsätter att vattnets densitet inte påverkas är den ungefär 1 ton per kubikmeter. alltså är luftens densitet högre än vattnets.
Citera
2006-12-13, 22:47
Bannlyst
Komprimeras luften till hälften för varje ökad atmosfär i tryck? Kan vara så men det är ju inte självklart. En atmosfär är ju helt enkelt normalt atmosfärstryck vid jordytan, vad jag minns flera kilo per kvadratcentimeter (hur får man fram den där lilla tvåan...? ). Alltså pressar atmosfären på din kropp just nu med flera tons tryck. Coooolt....

Om luften sjunker på det djupet kan den fan inte längre vara "luft" som sådan. Tror inte att en gas kan sjunka i vatten. Luften borde väl iallafall komprimeras till vätska och då skulle den genast lösas i vattnet.

*startar upp google*

EDIT: Hittar inte nåt.... Men såg en rapport från ubåten triestes dykning till marianergravens botten:

"Piccard and Walsh touched down onto the floor of the very deepest part of the ocean -- where the crushing pressure exceeds 16,000 pounds per square inch (more than a thousand times greater than the pressure at sea level), and where Piccard reported seeing a fish swimming by. The divers then released the steel shot, and began their rise to the surface.
"

I runda slängar 1100-1300 kilo per kvadratcentimeter....? Då kan man lägga till frågeställningen: Om ubåten rämnat, skulle de ens hinna TÄNKA..?
Citera
2006-12-13, 23:03
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slöhögen
Komprimeras luften till hälften för varje ökad atmosfär i tryck? Kan vara så men det är ju inte självklart. En atmosfär är ju helt enkelt normalt atmosfärstryck vid jordytan, vad jag minns flera kilo per kvadratcentimeter (hur får man fram den där lilla tvåan...? ). Alltså pressar atmosfären på din kropp just nu med flera tons tryck. Coooolt....

Om luften sjunker på det djupet kan den fan inte längre vara "luft" som sådan. Tror inte att en gas kan sjunka i vatten. Luften borde väl iallafall komprimeras till vätska och då skulle den genast lösas i vattnet.

*startar upp google*

Det vet jag faktiskt inte, men i min beräkning förutsätter jag att luften är i gasform
Citera
2006-12-13, 23:17
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slöhögen
I runda slängar 1100-1300 kilo per kvadratcentimeter....? Då kan man lägga till frågeställningen: Om ubåten rämnat, skulle de ens hinna TÄNKA..?

snacka om pressad situation

Skämt åsido, ubåten skulle implodera, vilket förmodligen inte skulle ta speciellt lång tid. En kort tanke skulle man kanske hinna med.
Citera
2006-12-14, 07:56
Bannlyst
Citat:
snacka om pressad situation

Skämt åsido, ubåten skulle implodera, vilket förmodligen inte skulle ta speciellt lång tid. En kort tanke skulle man kanske hinna med.

Kanske en typisk filmscen... Uppfattar snabbt att allt går åt helvete, inzoomning på förskräckt blick.....

"Oh fuck"
Citera
2006-12-14, 10:32
Medlem
Hymers avatar
Citat:
pV=nRT

om vi antar att nRT är konstant så:

p1*V1 = p2 * V2

Om trycket är 1 atm vid ytan och 1000 atm där nere så blir volymen 1000 gånger mindre --> tusen gånger högre densitet (samma massa).Om densiteten är 1,2 kg per kubikmeter vid ytan blir den således 1,2 ton per kubikmeter där nere, om vi förutsätter att vattnets densitet inte påverkas är den ungefär 1 ton per kubikmeter. alltså är luftens densitet högre än vattnets.

har otroligt svårt att tänka mig att luftens volym blir 1000 ggr mindre vid botten. Jag kanske helt fått hjärnsläpp men mig veterligen kan gaser visserligen expandera och komprimeras en hel del men inte så mycket?

Eller så har de exempel jag studerat inte omfattat sådana ofantliga tryck.

Edit: Hjärnsläpp från min sida. Nevermind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in