Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Men det här bygger, flows, på en föreställning om att det finns "Borderlinearare". Är det inte så att vi alla fungerar på den nivån nu och då - även terapeuter. Hur skulle dom annars kunna förstå en BPO?
Att fungera BPO gör man i kris. Ungefär som en som har benägenhet för paranoja (som diskuteras på annat ställe här) fungerar paranoitt i tider av stress och kris. Detta är ju helt mänskliga funktionssätt och inget sjukligt!
Visa upp en människa för mig som inte är vare sig paranoid eller borderline och jag ska ge dig en miljon (undantaget psykopater förstås)!
Med andra ord: det är inte särskilt krävande att träffa en borderlinare, för det finns inom oss alla. Möjligtvis är det krävande att träffa någon som omväxlande hotar att ta livet av sig och säga att allt är bra. Men även det vänjer man sig vid. (Om inte personen ifråga försöker ta livet av sig inför en förstås.)
Jaja, lite ogenomtänkta funderingar i all hast... (men jag gillar ju att vara spontan).
Att fungera BPO gör man i kris. Ungefär som en som har benägenhet för paranoja (som diskuteras på annat ställe här) fungerar paranoitt i tider av stress och kris. Detta är ju helt mänskliga funktionssätt och inget sjukligt!
Visa upp en människa för mig som inte är vare sig paranoid eller borderline och jag ska ge dig en miljon (undantaget psykopater förstås)!
Med andra ord: det är inte särskilt krävande att träffa en borderlinare, för det finns inom oss alla. Möjligtvis är det krävande att träffa någon som omväxlande hotar att ta livet av sig och säga att allt är bra. Men även det vänjer man sig vid. (Om inte personen ifråga försöker ta livet av sig inför en förstås.)
Jaja, lite ogenomtänkta funderingar i all hast... (men jag gillar ju att vara spontan).
Jag använde nog uttrycket lite slarvigt. Det jag menade med borderlinare är en person som väldigt utmärkande svänger i sina känslolägen - mest hela tiden - inte bara i kris eller vid ett fåtal tillfällen.
Jag kommer inte ihåg vart jag läste det jag skrev, men jag ska se om jag hittar det igen. Det var ett tag sen dock.
edit: tror att det var i boken Borderline av Kristina Näslund. Har för mig att det var något Clarence Crafoord och Per Stenfelt samtalade om.