2006-12-08, 20:20
Medlem
Är de nån som vet vart jag kan få tag i truck kort instruktioner. Jag har tagit kortet på ett billigt sett, och fick inga instruktioner. Jag behöver nått man kan läsa ur för att köra kan jag redan..

Tack
Citera
2006-12-08, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andynoo1
Är de nån som vet vart jag kan få tag i truck kort instruktioner. Jag har tagit kortet på ett billigt sett, och fick inga instruktioner. Jag behöver nått man kan läsa ur för att köra kan jag redan..

Tack

Vänta nu... du har tagit kortet och du kan köra? Vad ska du med instruktionerna till?
Citera
2006-12-08, 23:36
Medlem
Hispers avatar
Trå dar om kör kort bru kar av hand las i av del ning för Bil ar och ford on.

Från Arb ets liv och st udier till Bi lar och for don

/Moder at or

PS Våga särskriva
Citera
2006-12-09, 02:16
Medlem
svenils avatar
hisper hur gammal är du? man rår väl inte för sina brister i stavningen.

on topic: jag undrar vad det kostar att ta truck kort? hur lång tid tar det? tacksam för svar! /svenil
Citera
2006-12-09, 02:32
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenil
hisper hur gammal är du? man rår väl inte för sina brister i stavningen.

on topic: jag undrar vad det kostar att ta truck kort? hur lång tid tar det? tacksam för svar! /svenil

Mitt truckkort gick på ca 9000:- om jag minns rätt.
Kursen varade i en vecka och där ingick teori och uppkörning. Boken vi använde oss av hette Truckföraren och gavs ut av TYA (Transportfackens Yrkes och Arbetsmiljönämnd). www.tya.se

Med mitt kort kan jag köra de flesta truckarna. Drag och Skjuttruck, ledtruckar, låglyft-truckar, skjutstativtruckar, stödbenstruckar, smalspårig stödbenstruck, vridgaffeltruck, förarlyftande staplare, sidstaplande truck, motviktstruckar, containertruckar med teleskopisk bom etc samt hjullastare och dieseltruckar på allmänna vägar. Men de vanligste är väl, ledtruckar, skjutstativtrucken, stödbenstrucken och motviktstruckar.
Citera
2006-12-09, 06:28
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Mitt truckkort gick på ca 9000:- om jag minns rätt.
Kursen varade i en vecka och där ingick teori och uppkörning. Boken vi använde oss av hette Truckföraren och gavs ut av TYA (Transportfackens Yrkes och Arbetsmiljönämnd). www.tya.se

Med mitt kort kan jag köra de flesta truckarna. Drag och Skjuttruck, ledtruckar, låglyft-truckar, skjutstativtruckar, stödbenstruckar, smalspårig stödbenstruck, vridgaffeltruck, förarlyftande staplare, sidstaplande truck, motviktstruckar, containertruckar med teleskopisk bom etc. Men de vanligste är väl, ledtruckar, skjutstativtrucken, stödbenstrucken och motviktstruckar.

9000:-? Betalade du det själv? Jag fick mitt gratis på arbtesplatsen, det är väl tre klasser, A B och C...Får man inte det gratis på alla arbtesplatser där dom behövs?
Citera
2006-12-09, 07:45
Medlem
atoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
9000:-? Betalade du det själv? Jag fick mitt gratis på arbtesplatsen, det är väl tre klasser, A B och C...Får man inte det gratis på alla arbtesplatser där dom behövs?

Det fick jag iallafall, tog två dagar (en dag teori och en dag praktik + prov) men jag får bara köra ledstaplare. Ja klasserna är A, B och C. A är ledstaplare och andra olika sorters liknande truckar. B är mindre motviktstruckar och mer höglyftande ledstaplare. C är hjullastare, containertruckar och större grejer.
Citera
2006-12-09, 09:18
Medlem
svenils avatar
9000 för en veckas kurs? omg.. hm ok. min plan var iallafall att skaffa ett truckkort för att lättare få jobb. men niotusen är ju inget man fiskar upp i en handvändning direkt.

däremot hörde jag någon säga att arbetsförmedlingen kan tänkas betala ett truckkort om man whinar lite och säger att det skulle underlätta att få jobb...?
Citera
2006-12-09, 10:05
Medlem
Imsdal1s avatar
Mitt truckkort (B) tog jag på 2 dagar, teori 1 dag och uppkörning + skrivning dagen efter, företaget betalade. Enligt min handledare skulle utbildningen kosta ca 15k för företaget, det låter lite mycket, så dom måste ha räknat på vad det kostar att ha en arbetare ur produktion + kostnad för kurs eller nåt.
Citera
2006-12-09, 10:32
Medlem
Sitter här med ett A2,A3,A4,B1,B2,B3,B4,B5,C1. Detta fick jag efter 2 dagars utbildning, en dag teori och en dag praktik. Tycker det låter lite mycket med en veckas utbildning...
Citera
2006-12-09, 11:12
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk

Min svärfar betalade då jag jobbar åt honom. I och för sig så använder jag inte truck direkt på jobbet, men han tyckte att jag skulle ha. Det truckkortet jag har skiljer sig från de som tar kortet via en internt kurs eller en kurs på 2 dagar. Ni får inte köra allt. Jag får även köra hjulastare. De som tar en kurs på 2 dagar får inte vistas utanför arbetsområdet. Jag kan köra dieseltruckar och hjulastare på allmänna vägar. Angående priset så gick det på ca 9000:- för att han är företagare, han gör avdrag då blir det inte så dyrt trots allt skulle jag tänka mig. Det är säkert något billigare för privatiser om de nu tar den kompletta kursen.
Citera
2006-12-09, 11:24
Medlem
http://www.bt-svenska.com/sv/index.htm

Sen under tjänster finns truckutbildningar. Vet dock inte om BT själva håller i utbildningar.
Har själv truckkort för ledstaplare. Skulle dock vara trevligt med flera truckkort så man får köra motviktstruck (=<10ton) bland annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in