2007-02-02, 02:01
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkiii
Hur gör man med drivrutiner till alla möjliga komponenter? Jag har en Aspire 1300 http://www.acersupport.com/notebook/...0xc_specs.html. Inte den nyaste maskinen.
Kommer det funka att köra in Ubuntu på den ?
Tror jag testade installera Mandrake eller nåt för ett tag sen och det gick inte så bra. Nätverkskortet funkade bland annat inte.

Jag skulle rekomendera dig att ladda ner ubuntu, bränna den och sedan stoppa in den i datorn och använda live funktionen. Då ser du om systemet kommer att fungera som det ska. Funkar det så är det bara att installera.
Citera
2007-02-02, 04:18
Medlem
Är det bara jag här som har stött på problemet med att det fryser vid "mounting root file system" i början? Sannolikt inte då det förefaller vara ett rätt välbekant problem, och någon lösning inte finnas heller.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1257154

Särskilt lockad att installera om Ubuntu blir man ju inte när man vet att det finns en dylik megabugg.
Citera
2007-02-02, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Är det bara jag här som har stött på problemet med att det fryser vid "mounting root file system" i början? Sannolikt inte då det förefaller vara ett rätt välbekant problem, och någon lösning inte finnas heller.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1257154

Särskilt lockad att installera om Ubuntu blir man ju inte när man vet att det finns en dylik megabugg.

Fick också det problemet när jag testade att boota med live precis
Citera
2007-02-02, 18:36
Medlem
Loppans avatar
Jag har också haft problem med live cdn, både vid boot och vid instalation, och tyvärr äre ända att göra att prova igen. Tillslut funkar det, och när det funkar så funkar det kalas
Citera
2007-02-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Jag har också haft problem med live cdn, både vid boot och vid instalation, och tyvärr äre ända att göra att prova igen. Tillslut funkar det, och när det funkar så funkar det kalas

För min del så funkade det kalas tills jag en dag skulle sätta på datorn, jag valde Kubuntu i Grub, den blå fina skärmen kommer upp, kerneln laddar (tror jag) och sen ska den "mount root file system" och fryser där. Jag förmodar att den helt enkelt inte hittar "root file system" och därför inte kan mounta den. Men till synes är problemet aningen större än det verkar eftersom det inte verkar finnas någon lösning.

Ska nog ta och undvika (K)Ubuntu tills detta lösts.
Citera
2007-02-02, 18:58
Bannlyst
Finns det andra alternativ med live-funktionen ?
Citera
2007-02-02, 21:44
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
För min del så funkade det kalas tills jag en dag skulle sätta på datorn, jag valde Kubuntu i Grub, den blå fina skärmen kommer upp, kerneln laddar (tror jag) och sen ska den "mount root file system" och fryser där. Jag förmodar att den helt enkelt inte hittar "root file system" och därför inte kan mounta den. Men till synes är problemet aningen större än det verkar eftersom det inte verkar finnas någon lösning.

Ska nog ta och undvika (K)Ubuntu tills detta lösts.

Prova LInuxMint, är 98% ubnutnu, fast kanske bygger på samma sak. Kanske är samma fel där.
Citera
2007-02-03, 14:28
Medlem
Loppans avatar
Tänkte skriva lite om hur man fixar senaste verisionen av LinuxDC++, så att man får tillgång till åäö i chatten osv.

För måste vi ladda ner lite saker som gör att vi kan bygga Linuxdc++.
Detta gör vi genom att skriva följande i terminalen:

Kod:
sudo apt-get install cvs scons build-essential libgtk2.0-dev libglade2-dev zlib1g-dev libbz2-dev libssl-dev

För att få ner själva källkoden så öppnar du terminalen, och går någonstans där du har rättigheterna att skriva, tex din hemmapp, och skriver detta i terminalen.
Först:
Kod:
cvs -d:pserver:anonymous@cvs.linuxdcpp.berlios.de:/cvsroot/linuxdcpp login
När det frågas efter ett lösenord så trycker du bara på enter.
Sedan:
Kod:
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.linuxdcpp.berlios.de:/cvsroot/linuxdcpp co linuxdcpp
Då kommer linuxdc++ källkoden laddas ner där du valt att ladda ner den.
Sen är det dags att installera.
Först går vi in i linuxdc mappen.
Kod:
cd linuxdcpp 
Sen skrivier vi in scons komandona.
Först:
Kod:
scons release=1 PREFIX=/usr/local 
Notera att du kan ändra PREFIX till vart du vill instalera det, dock rekomenderas det att installera i /usr/local. Nu kommer den kolla så att du har allt som behövs för att instalera linuxdc från källkoden och det kommer ta sin lilla tid. Om scons misslyckas med att hitta GKT+ så får du köra detta komandot
Kod:
sudo apt-get install libglitz1-dev
Sen är du redo att instalera, det gör du genom att skriva följande komando.
Kod:
sudo scons install 

Sen när det är klart är det bara att köra linuxdc från terminalen, eller skapa en genväg.
För att köra från terminalen skriver du helt enkelt.
Kod:
linuxdcpp

För att skapa en genväg på tex skrivbordet så högerklickar du på skrivbordet och väljer "Skapa Startare"
Sen skriver du in följande.

Typ: Program
Namn: LinuxDC++
Kommando: linuxdcpp

Välj en ikon om du vill, annars struntar du i det, dock rekomenderar jag att välja en ikon, då det ser mycket snyggare ut.

Uppenbarligen är det en del som har haft problem med att Linuxdc fungerar dåligt och långsamt om man har Hjälpmedelsfunktioner igång, så ska du köra linuxdc så stäng av hjälpmedelsfunktionerna.

Hoppas det var någon som blev lite klokare av denna guide.
Citera
2007-02-08, 08:19
Medlem
Bossiemans avatar
För att få supersnabb tillgång till program så kan ni använda följande guide.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...-valfritt.html

Från min guide:

När jag klickar på min webbläsare, Swiftfox så vill jag att den ska starta omedelbart, tycker det är skitjobbigt att den ska ta massa tid på sig att starta. Jag har gott om ram minne och har inget problem med att Swiftfox konstant är i minnet på datorn. Jag kommer sällan upp i 512 meg användande av ram minnet trots att jag har 1 gig.
Denna guide kommer att visa hur man gör för att få blixtsnabb tillgång till valfritt program. Jag kommer i denna guide att använda Swiftfox som exempel. När du har följt denna guide så kommer du efter att ha startat om datorn få webbläsaren att starta lika snabbt som på videon nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=LoBh8THmLTc

För att ordna detta så gör vi följande. Börja med:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

lägg till nedanstående 2 rader längst ner i dokumentet som öppnades och spara och stäng ner gedit.

deb http://asher256-repository.tuxfamily.org edgy main dupdate french

deb http://asher256-repository.tuxfamily.org ubuntu main dupdate french

Efter detta så kör kommandot

sudo apt-get update

Följt av

sudo apt-get install alltray

Högerklicka på skrivbordet och välj "Skapa dokument" följt av "Tom fil". Döp filen till .startme

Dubbelklicka på filen och skriv in nedanstående i filen.

alltray /opt/swiftfox/swiftfox &

/opt/swiftfox/swiftfox är sökvägen till programmet du vill ha omedelbar tillgång till.
Spara och stäng ner gedit.
Nu flyttar vi filen till vår hemkatalog och gör filen körbar. Starta upp ett terminalfönster och skriv in.

cd Desktop

följt av

sudo chmod +x .startme

och slutligen

mv .startme /home/DITTANVÄNDARNAMN/

glöm inte att byta ut DITTANVÄNDARNAMN ovan till ditt användarnamn på datorn.
Gå nu in i System/inställningar/Sessioner och klicka på fliken Startprogram och därefter på Lägg till. I rutan som dyker upp skriv in sökvägen till .startme filen.

/home/DITTANVÄNDARNAMN/.startme
glöm inte att byta ut DITTANVÄNDARNAMN ovan till ditt användarnamn på datorn.
Efter du skrivit in sökvägen tryck Ok följt av Stäng. Starta sedan om datorn och du kommer se Swiftfoxiconen uppe till höger. Klicka på den och du har omedelbar tillgång till programmet.

Om programmet du använder inte har någon egen icon eller om du vill använda en egen icon så skriv in följande i .startme filen efter startkommandot.

-i /sökväg-till-iconen.png &>

Ett exempel skulle kunna vara

alltray /opt/swiftfox/swiftfox -i /usr/share/pixmaps/firefox.png &

Min .startme fil ser ut som nedan

alltray /opt/swiftfox/swiftfox &
alltray /usr/bin/mozilla-thunderbird &

Jag har inte kommit på något sätt att få iconen att hamna där jag vill ha den. Om nån vet hur man kan få iconen att hamna på valfritt ställe får gärna höra av sig till mig.
Citera
2007-02-11, 16:03
Medlem
Navigators avatar
Säkert världens dummaste fråga, men hur kommer jag förbi Konfigurerar sun-java5-jre när jag ska installera Sun Java 1.5 JRE? Jag kommer till något licence agreement i terminalfönstret med texten <OK> längst ner. Hur väljer jag OK?

EDIT: OK. Det var uppenbarligen bara att trycka högerpil så hamnade markören ovanför <Ok>. Dock tänker jag låta min fråga stå kvar och dra en välförtjänt papperspåse över huvudet i skam. Det var verkligen världens dummaste fråga.
Citera
2007-02-17, 15:24
Medlem
TuXIs avatar
Efter installation osv. så kommer man till stadiet då man vill installera aMSN eller t.ex. Firefox. När jag försöker, antingen ladda ner genom sudo apt-get eller via hemsidan, och sedan installera. Så frågar den efter skivan med (k)ubuntu på, hur kommer detta sig? Är det så att man MÅSTE använda skivan varje gång man skall installera något, eller kan man komma förbi det...?
Är bara fundersam. Jag har ju en skiva med det på, men ändå..
Citera
2007-02-17, 15:40
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Efter installation osv. så kommer man till stadiet då man vill installera aMSN eller t.ex. Firefox. När jag försöker, antingen ladda ner genom sudo apt-get eller via hemsidan, och sedan installera. Så frågar den efter skivan med (k)ubuntu på, hur kommer detta sig? Är det så att man MÅSTE använda skivan varje gång man skall installera något, eller kan man komma förbi det...?
Är bara fundersam. Jag har ju en skiva med det på, men ändå..
Nej, du behöver inte skivan. Den ber om den eftersom den finns tillagd som en repo efter installationen. Dra igång adept, sen väljer du adept överst till vänster, manage repositories. Nu ser du listan över de källor som finns. Borde vara uppenbart vilken som är cdrom, högerklicka och välj remove, glöm inte trycka apply längst ner innan du stänger.

Kör du kde ska du definitivt använda kopete som msnprogram istället för aMsn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in