Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag pratade ifall om man klonat människans personlighet och minne efter att denna begått brott. Klona är fel ord i detta sammanhang vad sägs om materia kopiator? Alltså om man göra kopia av en dömd människa med dennes minne och personlighet så ska denna kopia inte släppas ut i frihet så länge originalet är i fängelse. Diskussionen är bara hypotetiskt då sådan "kopiator" inte existerar.
Jag är med på hur du tänker men står fast vid min åsikt. Även om klonen har samma personlighet så har den personen inte gjort något fel.. någonsin. Och klonen är även fri att utvecklas helt oberoende av gärningsmannen så det finns inget som säger att klonen väljer att fortsätta leva samma liv. I detta landet döms vi (i regel) efter vad vi gjort och inte vad vi tänkt.
Sen kan man ju se det såhär: Klonarna skapar av egen fri vilja en klon och väljer att stoppa in motsvarande medvetande. När de är klara så tycker de att klonen, inte dom själva, har gjort något fel och bör straffas. Gärningsmannen går helt fri och en massa onödigt lidande har skapats utan anledning.