2006-12-08, 15:44
Medlem
30-årig man med hyfsade betyg från en prestigfylld högskoleutbildning. Lite gammal kanske, men fullt anställningsbar. I bagaget har han också 5 år i Franska Främlingslegionen. Hur ser en arbetsgivare på det? Är det avskräckande?
Citera
2006-12-08, 15:52
Medlem
octanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoI
30-årig man med hyfsade betyg från en prestigfylld högskoleutbildning. Lite gammal kanske, men fullt anställningsbar. I bagaget har han också 5 år i Franska Främlingslegionen. Hur ser en arbetsgivare på det? Är det avskräckande?
ja
Citera
2006-12-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av octane
ja

kan du utveckla?
Citera
2006-12-08, 16:20
Medlem
Beror dels på till vilket yrke du söker men mest beroende på vilka värderingar arbetsgivaren har.

Du kan lika gärna fråga ett gäng avlägset bekanta om vad de vet / tycker spontant om Franska Främlingslegionen. Frågan påminner lite om när en kille i juridik (tror jag) avdelningen var kallad till rättegång där han var anklagad för misshandel. Han frågade om han skulle ha på sig en huvudbonad som visade på att han var knuten till det millitära. För honom symboliserade det då disciplin, självbehärskning o.s.v. Inget fel med det men för många av oss civila hade den antagligen fått raka motsatta effekten, att han var våldsbenägen eller t.ex. vapenfixerad.

Allt handlar om symboliken och vilka känslor det väcker hos personen du vill vända dig till.

Hade jag varit du så hade jag nog nämt det i förbifarten och sen se till att all annan information om dig tyder på att du är allt utom våldsbenägen. Se också till att du är jäkligt proper vid en intervju.

Notera, allt jag vet om legionen baseras på en kass Van Damme rulle så mina tips baseras helt på förutfattade meningar.
Citera
2006-12-08, 16:26
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Notera, allt jag vet om legionen baseras på en kass Van Damme rulle så mina tips baseras helt på förutfattade meningar.
Vilket egentligen är det bästa då mina förutfattade meningar om arbetsgivare säger mig att de inte vet så mycket mer om Främlingslegionen. Jag tror gemene man har ganska dålig koll på legionen, och på hur man kan förvänta sig att en fd legionär är. Tyvärr är nog de flesta fördomarna något negativa.
Citera
2006-12-08, 19:06
Medlem
Svensk militärtjänst kan vara meriterande. Varför skulle inte legionen vara det? Om anledning till att personen sökte dit inte är för han var jagad här i sverige är det nog lungt. Skulle själv prata om allt jag lärt mig där gällande disciplin och lojalitet. Sånt uppskattas...

Har flera gånger fått frågan vart jag gjorde militärtjänst av personer som försöker skapa sig en bild över min karaktär.
Citera
2006-12-08, 21:58
Medlem
Citat:

Vad hade du för befattning i legionen?. Beror väl på hur påläst arbetsgivaren är om legionen, vissa personer som inte är pålästa tror ju att legionen består av våldsbenägna galningar och kriminella.
Citera
2006-12-08, 22:28
Medlem
J.Williamss avatar
Citat:

Det kan säkert verka avskräckande om du följare tidigare skribents tips och endast nämner det i förbifarten. Då kommer ju arbetsgivarna fatta att detta inte är något du är stolt över och att du troligen också har skäl för att försöka släta över denna period i ditt liv.

Jag föreslår att du lyfter fram allt som du lärt dig och gjort under din tjänstgöring som en arbetsgivare kan finna relevant. Enligt mig är det fan så mycket bättre att försöka lyfta fram positiva sidor såsom ledarskap, arbete i team och annan skit än att låta arbetsgivaren sitta och tro att du bara dödat negrer i öknen och nu försöker dölja det. Eftersom du tydligen pysslat med detta under en ganska stor del av ditt vuxna liv så kan du räkna med frågor på det. Då är det bra om du iallafall kan framställa ditt krigande som mer givande och meriterande än att sitta på kåken iallafall.
Citera
2006-12-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Williams
Jag föreslår att du lyfter fram allt som du lärt dig och gjort under din tjänstgöring som en arbetsgivare kan finna relevant. Enligt mig är det fan så mycket bättre att försöka lyfta fram positiva sidor såsom ledarskap, arbete i team och annan skit än att låta arbetsgivaren sitta och tro att du bara dödat negrer i öknen och nu försöker dölja det. Eftersom du tydligen pysslat med detta under en ganska stor del av ditt vuxna liv så kan du räkna med frågor på det. Då är det bra om du iallafall kan framställa ditt krigande som mer givande och meriterande än att sitta på kåken iallafall.

Han kan säga att det var fredsbevarande operationer han deltog i under sin tid i legionen. Det låter nog ganska bra i en arbetsgivares öron.
Citera
2006-12-09, 16:58
Medlem
Yeah!!s avatar
Rent spontant så skulle ja tro att du inte är riktigt frisk om du frivilligt är med i legionen i 5 år. Efter vad jag hört så är det stor risk att bli dödad, extrema krav ställs och många ska ha blivit totalt nedbrutna. Vet dock ej hur försvaret ser på saken, de söker ju iaf yrkessoldater.
Citera
2006-12-09, 20:21
Medlem
För några år sedan så var jag med på en anställnings intervju där killen säger i sin presentation:
Jag har legat ett par år i Legionen även kallat för Franska främlings legionen och jag söker nu en ny arbetsgivare, Är ni något för mig?

Killen fick jobbet direkt och jobbar kvar än. Jobbet var som behandlingsassistent. Som "anställande" person så tog jag detta som ett stort plus, Någonstans så fick jag för mig att detta var en lojal person som skulle ställa upp oavsett vad som än hände och jag fick rätt.

Visst så bygger detta mina fördomar men jag tror inte jag är den ende som respekterar en kille som gjort "några" år i legionen.
Citera
2006-12-09, 21:53
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Svensk militärtjänst kan vara meriterande. Varför skulle inte legionen vara det? Om anledning till att personen sökte dit inte är för han var jagad här i sverige är det nog lungt. Skulle själv prata om allt jag lärt mig där gällande disciplin och lojalitet. Sånt uppskattas...

Har flera gånger fått frågan vart jag gjorde militärtjänst av personer som försöker skapa sig en bild över min karaktär.

Håller med, var ärlig med det, de kommer säkert att undra vad du sysslade med under 5 år av ditt liv. TIPS: spänn inte ögonen i dom och säg: "-Jag kan berätta det men då måsta jag döda er....", kan tas på fel sätt.

Annars så är väl militärtjänstgöring för det mesta positiv, bra utb, ledarskap, initiativrikedom, gruppsammanhållning. -Jag tycker du ska använda dig av det. De kommer säkert att undra vad som gör att du sökt dig till deras jobb, iofs du slutade kanske inte i legionen förra månaden, du kanske sysslat med annat efter "muck". -Heter det så när man slutar i legionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in