2006-12-07, 19:51
Medlem
Idag nr jag lovordade Milda p grund av att det alltid r mycket mjukare n Bregott (Bregott r s hrd att mina mackor gr snder) fick jag hra "Men Bregott r mycket nyttigare, drfr ter jag det".
Detta stmmer vl nd inte? Jag har hrt att Milda ska innehlla vegetabiliskt fett som r bra fr kroppen, medan Bregott anvnder animaliskt fett som r dligt fr kroppen.

Ngon som vet?
Citera
2006-12-07, 20:19
Medlem
Deannas avatar
Detta r visserligen en jmfrelse mellan Becel och Bregott, och Becel har vl inte riktigt samma innehll som Milda, men intressant lsning om blanad annat mjlkfett.

http://pagina.se/filer/becel.pdf
Citera
2006-12-07, 20:29
Medlem
Bregott r faktiskt det enda smret (svitt jag vet) som inte innehller ngra konserveringsmedel.
Citera
2006-12-07, 21:04
Medlem
vad jag vet s r bregott det enda SMRET (dvs gjort av grdde) och det enda som jag tycker smakar gott. det andra som r baserade p vegetabiliskt fettsmlter inte i munnen och smaken ska vi inte ens tala om! inga smakfrhjande aromer dr inte.

bara kletigt och smakar kemiskt.
Citera
2006-12-07, 23:57
Medlem
NinjaRvardottes avatar
Ta en titt p deras innehlls frtckning, vill du ha i dig krnad grdde eller en massa E-mnen och kemiskt framstllda fetter (aka. transfetter)?

Fr mig r det ett enkelt val. Hller mig till bregott och dess krnade grdde.
Citera
2006-12-08, 00:05
Medlem
jokers avatar
Vissa forskare skulle fredra Milda pga lgre innehll av animaliskt (Jttedligt!) fett.
Andra forskare skulle fredra Bregott pga att Milda innehller mer processade och behandlade fetter (Jttedligt!)

Sjlv lgger jag bara en ostskiva p mackan utan klister. Men annars lter jag smaken avgra och d blir det givetvis Bregott, det enda bredbara som innehller smr!
Citera
2006-12-08, 00:13
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vissa forskare skulle föredra Milda pga lägre innehåll av animaliskt (Jättedåligt!) fett.
Andra forskare skulle föredra Bregott pga att Milda innehåller mer processade och behandlade fetter (Jättedåligt!)

Själv lägger jag bara en ostskiva på mackan utan klister. Men annars låter jag smaken avgöra och då blir det givetvis Bregott, det enda bredbara som innehåller smör!

Det är ganska omtvistat huruvida animaliskt fett verkligen är dåligt. För mycket fett är naturligtvis inte nyttigt, vare sig det är olivolja eller ister, men att just animaliskt fett skulle vara dåligt har jag lite svårt att tro på. Människor har ätit det i tusentals år, så någon anpassning borde rimligtvis ha skett under vår utveckling.

Transfetter däremot är ingenting som har i livsmedel att göra! Förhoppningsvis kommer margarin att försvinna från hyllorna inom en snar framtid.
Citera
2006-12-08, 01:25
Medlem
NinjaRvardottes avatar
Danmark har ex frbjudit transfetter i sina livsmedel.

Hela lagen kan lsas hr
http://www.tfx.org.uk/page116.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in