Hej igen. Just nu letar jag efter två barnprogram som jag såg på Barnkanalen (eller möjligtvis tv4s barnprogram som sändes på morgonen) när jag var liten, men jag kommer inte ihåg vad de hette. Kan ni försöka hjälpa mig? Jag föddes 1998 så de här programmen sändes förmodligen under de tidigaste 2000-åren, alltså mellan 1998-2009, skulle jag säga. Men kan lika väl vara efter 2009. Första programmet var tecknat, ocj andra var antingen tecknat eller animerat.
1. Liten flicka kidnappat av troll lär dem läsa.
Det här är jag säker på att det var en långfilm, och den sändes för många år sen. En liten flicka, småbarn, blev tagen av troll som bodde i tunnlar/en grotta under marken. Vet inte vad de ville men de hade nog tänkt äta henne elr nåt sånt, fast hon var aldrig riktigt rädd för trollen. Men de blev vänner med henne och hon hade nyligen lärt sig läsa, så hon lärde dem läsa. Hon verkade inte rädd för trollen, om de var farliga så var hon nog för liten för att inse det. Efter ett tag så släppte de henne eller tog hem henne, och där tog det slut. Det är tyvärr allt jag minns.
2. Lila sjuk drake.
Jag letar efter ett annat barnprogram också. Jag minns inte allt, men det handade i stort sett om en drake som bodde hos en familj. Den var tam, inte vild, och jag tror den var lila men jag är inte helt säker. I alla fall, i ett avsnitt så var draken sjuk, så de två barnen som också bodde där krympte sig på nåt sätt och gick in i drakens kropp för att ta itu med viruset/bakterien. Jag minns vagt att de av misstag hamnade i drakens mage först, de skulle till nån annan kroppsdel. De hade en karta över drakens kropp och de hade hållt den upp oc hner, och därför kom de fel. Men de vände, och till slut hittade det viruset/bakterien och tog itu med det och botade draken. Hur de tog itu med det, minns jag inte. Men antingen övertalade de eller så tvingade de väl viruset att lämna drakens kropp. Har inte hittat det ännu, men de barnprogram med drakar som jag har kommit på med hitills är: Draken Lilla blå draken Riddare Micke Jane och draken Florries drakar Draken Digby Doktor Mcstuffins Bumbibjörnarna (olika drakar förekom då och då) & (Bolibompa).