Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 20:32
  #9433
Medlem
Fredrikstens avatar
Leter etter en svensk miniserie. Fra tidlig 90-tallet eller sent på 80-tallet. Antakeligvis fra SVT. Drama/ungdomsserie.

Handler om en ung gutt som av en eller annen grunn blir flyttet ut på landet. Husker han havnet i selskap med noen litt eldre ungdomskriminelle. Blant annet en gutt med moped som røsket en veske fra ei eldre kjerring så armen hennes blødde og hun falt ned på bakken. Husker også han var på en fest der ei jente begynte å gnelle mot han fordi han gikk rundt nedi en kjeller hvor festdeltakere drev med kjønnslig omgang av et eller annet slag.
Citera
2017-07-03, 14:20
  #9434
Medlem
Här har ni en svår.

Letar efter en TV-serie som jag tror borde sänts mellan 1990-2010.

Det jag kommer ihåg är att de är barn som flyttar till ett nytt stort hus. Huset är av grått sten. Tror barnen tvingas att flytta dit pga sin pappas jobb alternativt någon annan anledning. Finns en del klätterväxter på huset. Barnen löser ett mysterium över flera avsnitt. Ett av de mest tydliga minnena jag har är att det är någon slags grävling alternativt skunk som visar vägen på något sätt. Och i något avsnitt blir den skadad och blöder. Det är som att synen man får är i grävlingens ögon och man ser den springa på marken. Kommer inte ihåg ifall det är i en dröm men något av barnen ser detta och liksom är grävlingen då. Kommer även ihåg att själva huset är mystiskt med lönngångar, hemliga rum och liknande. TV-serien känns engelsk men kan lika gärna bara från Nya zeeland eller liknande.

Om det inte framgick är alltså detta en serie för barn runt 9-14.

Har försökt hitta denna serie i 4 år nu och hoppas verkligen någon kan hjälpa!
__________________
Senast redigerad av Mr.Stoppable 2017-07-03 kl. 15:07. Anledning: Tillägg
Citera
2017-07-03, 18:20
  #9435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Stoppable
Här har ni en svår.

Letar efter en TV-serie som jag tror borde sänts mellan 1990-2010.

Det jag kommer ihåg är att de är barn som flyttar till ett nytt stort hus. Huset är av grått sten. Tror barnen tvingas att flytta dit pga sin pappas jobb alternativt någon annan anledning. Finns en del klätterväxter på huset. Barnen löser ett mysterium över flera avsnitt. Ett av de mest tydliga minnena jag har är att det är någon slags grävling alternativt skunk som visar vägen på något sätt. Och i något avsnitt blir den skadad och blöder. Det är som att synen man får är i grävlingens ögon och man ser den springa på marken. Kommer inte ihåg ifall det är i en dröm men något av barnen ser detta och liksom är grävlingen då. Kommer även ihåg att själva huset är mystiskt med lönngångar, hemliga rum och liknande. TV-serien känns engelsk men kan lika gärna bara från Nya zeeland eller liknande.

Om det inte framgick är alltså detta en serie för barn runt 9-14.

Har försökt hitta denna serie i 4 år nu och hoppas verkligen någon kan hjälpa!

Minns du vilken kanal den gick på?

Vi fem, Famous five från 1995? https://www.youtube.com/watch?v=s_ylFj1BMXI
Citera
2017-07-03, 18:38
  #9436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
Minns du vilken kanal den gick på?

Vi fem, Famous five från 1995? https://www.youtube.com/watch?v=s_ylFj1BMXI


Det måste varit SVT1 eller kanal 4 för något annat hade vi inte då. Det är inte Famous Five däremot är det lite liknande. Denna serie jag letar efter har lite mer övernaturligt av sig i mysteriet om jag kommer ihåg rätt. Just det där med att man ser ur Grävlingens syn är ett starkt minne. Har även ett minne av att grävlingen springer i skogen då bakom huset där barnen bor och ned i något hål.
Citera
2017-07-09, 09:47
  #9437
Medlem
Söker ett svenskt tv-program.
En människa fick lyssna på 4 olika människor där 3 imiterade en kändis och den fjärde faktiskt var den kändisen.
Man plockade bort en efter en och till slut skulle kändisen vara kvar.

Människorna satt bakom "lådor" vill jag minnas.
Tack!
Citera
2017-07-27, 16:17
  #9438
Medlem
Såg på "Byhåla 2".Där var den vackra Anna Lena Strindlund med.Har inte sett henne på länge i någon produktion.
Sista spåret jag kan hitta är att hon är med i "Vägen hem" (2009) som pastor Åsa Waldau.
Är det någon som har koll på vad hon gör nu?
Citera
2017-07-27, 22:39
  #9439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Såg på "Byhåla 2".Där var den vackra Anna Lena Strindlund med.Har inte sett henne på länge i någon produktion.
Sista spåret jag kan hitta är att hon är med i "Vägen hem" (2009) som pastor Åsa Waldau.
Är det någon som har koll på vad hon gör nu?

Hon finns på Facebook.
Citera
2017-07-29, 01:05
  #9440
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlauMes
Söker ett svenskt tv-program.
En människa fick lyssna på 4 olika människor där 3 imiterade en kändis och den fjärde faktiskt var den kändisen.
Man plockade bort en efter en och till slut skulle kändisen vara kvar.

Människorna satt bakom "lådor" vill jag minnas.
Tack!
Det kanske är programmet "Copycat Singers" som du minns?
sv.wikipedia.org/wiki/Copycat_Singers
Det sändes i TV3 2011-2012 och Lina Hedlund var programledare.
Iofs deltog 5 kopior och 1 originalartist per program.
__________________
Senast redigerad av HälsingeBocken 2017-07-29 kl. 01:08.
Citera
2017-08-01, 01:04
  #9441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksten
Leter etter en svensk miniserie. Fra tidlig 90-tallet eller sent på 80-tallet. Antakeligvis fra SVT. Drama/ungdomsserie.

Handler om en ung gutt som av en eller annen grunn blir flyttet ut på landet. Husker han havnet i selskap med noen litt eldre ungdomskriminelle. Blant annet en gutt med moped som røsket en veske fra ei eldre kjerring så armen hennes blødde og hun falt ned på bakken. Husker også han var på en fest der ei jente begynte å gnelle mot han fordi han gikk rundt nedi en kjeller hvor festdeltakere drev med kjønnslig omgang av et eller annet slag.

kan vara första kärleken, om de e den, så har jag den
Citera
2017-08-01, 10:36
  #9442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartFabian007
kan vara första kärleken, om de e den, så har jag den

Om det är Första kärleken så finns den på Öppet arkiv.
Citera
2017-08-06, 13:15
  #9443
Medlem
Fredrikstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartFabian007
kan vara första kärleken, om de e den, så har jag den
Ja, den var det! Takk skal du ha.
Citera
2017-08-07, 07:53
  #9444
Medlem
dialektikers avatar
Söker en brittisk miniserie som gick på svt sommaren 1993, 1994, 1995 eller 1996. En väldigt romantisk sådan om något popband tror jag? Där det var omöjligt typ för en tjej att det blev rätt med killen ur bandet. Minns inte. Men det var frustrerande att det var så svårt att det skulle bli de.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback