Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-29, 20:30
  #9205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulGnu
Har i åratal febrilt sökt efter titeln till ett (barn)programsserie från 80-talet. Minns ej om det gick på vardagar eller helger och det var inte tecknat. Tror inte att det var svenskproducerat heller.

De fragmentariska minnen jag har är:
•En pojke var huvudpersonen och han skulle ta sig in i ett rymdskepp.
•Är jag inte ute och cyklar kan rymdskeppet haft ett dinosaur/rovdjursliknande huvud, men det kan jag eventuellt ha blandat ihop med Transformers 😉
•I vinjetten/inledningen så är där en scen där rymdskeppet kraschar igenom ett (cirkelformat, rött?) fönster.
•I en av de senare delarna kommer pojken in i rymdskeppet och fastnar av någon anledning med halsen i något svart som rymdskeppet håller fast honom med. Något svart som kommer upp ur golvet?
Som liten parvel tyckte jag att detta var urspännande, men givetvis och till lättnad, så kommer huvudpersonen loss. Det var ju ett barnprogram.

Vill så gärna se serien igen och få ett namn på den, men varken vänner eller familjen vet vilket program jag menar. Google och Youtube har inte heller givit något svar. Hoppas nu på att någon/några här vet något om vad det kan vara för spännande serie jag såg?

Danska Crash? Stämmer inte riktigt men rymdskeppet har någon typ av drakhuvud och den gick på sommarlovsmorgon 1985.
Serien finns komplett på DR Bonanza, http://www.dr.dk/Bonanza/serie/Unge_og_satire/Crash.htm
Citera
2016-10-01, 21:10
  #9206
Medlem
Var en tv serie om kroppen som gick på SVT om olika saker om kroppen, kommer ihåg att i ett avsnitt vart en fotograf smittad med salmonella.
Citera
2016-10-01, 21:37
  #9207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan
Var en tv serie om kroppen som gick på SVT om olika saker om kroppen, kommer ihåg att i ett avsnitt vart en fotograf smittad med salmonella.

Är det här en fråga eller ett svar på ett tidigare inlägg?

Om det är en fråga kanske du borde försöka ge några fler uppgifter. Ungefär när sändes det? Barnprogram? Svenskt?
Citera
2016-10-01, 21:38
  #9208
Medlem
GulGnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
Danska Crash? Stämmer inte riktigt men rymdskeppet har någon typ av drakhuvud och den gick på sommarlovsmorgon 1985.
Serien finns komplett på DR Bonanza, http://www.dr.dk/Bonanza/serie/Unge_og_satire/Crash.htm

Tack för svar! Tyvärr är det inte den serien. Ringde ingen klocka alls med Crash. Någon annan som har någon aning?
Citera
2016-10-01, 22:10
  #9209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Är det här en fråga eller ett svar på ett tidigare inlägg?

Om det är en fråga kanske du borde försöka ge några fler uppgifter. Ungefär när sändes det? Barnprogram? Svenskt?

Sändes måste det ha gjort för 10 år sedan, barnprogram var det inte.
Citera
2016-10-02, 00:48
  #9210
Avstängd
Typ: Historia /Dokumentär
Land: England?

Tid: 2012-2015 ca

Kanal: Svensk, antagligen SVT, TV4 eller liknande, Discovery


Jag har för mig att programledarna är relativt kända i modern tid, de har liksom gjort flera reportage.
Dom är antagligen brittiska.
En man och en kvinna?
Mannen är någon blond, övre medelålders med typiskt halvlångt hår (nästan hockeyfrilla?)

Det är ett sånt där tv-show som man bara råkar se när TV-n är på. Det är rätt tråkiga saker. Svt kanske?


Avsnittet i fråga handlade om medeltiden (tänk Ölresan fast originalet) och man behandlade någon form av historia, om dryckesvanor etc
Citera
2016-10-02, 08:32
  #9211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Typ: Historia /Dokumentär
Land: England?

Tid: 2012-2015 ca

Kanal: Svensk, antagligen SVT, TV4 eller liknande, Discovery


Jag har för mig att programledarna är relativt kända i modern tid, de har liksom gjort flera reportage.
Dom är antagligen brittiska.
En man och en kvinna?
Mannen är någon blond, övre medelålders med typiskt halvlångt hår (nästan hockeyfrilla?)

Det är ett sånt där tv-show som man bara råkar se när TV-n är på. Det är rätt tråkiga saker. Svt kanske?


Avsnittet i fråga handlade om medeltiden (tänk Ölresan fast originalet) och man behandlade någon form av historia, om dryckesvanor etc

Kan det vara:

The Supersizers
https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Supersizers...

som var förlagan till svenska

Historieätarna
https://en.wikipedia.org/wiki/Historie%C3%A4tarna
Citera
2016-10-02, 23:29
  #9212
Medlem
Handlar om en kille i tonåren som fångar något slags litet djur och uppfostrar den.
Det sista jag kommer ihåg är att detta djur har blivit väldigt stort och är på upptäcktsfärd mitt i centrum där byggnader faller höger till vänster.

Kändes som den serien bara försvann, tror det var runt 2006-2009, tack!
Citera
2016-10-03, 00:19
  #9213
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Handlar om en kille i tonåren som fångar något slags litet djur och uppfostrar den.
Det sista jag kommer ihåg är att detta djur har blivit väldigt stort och är på upptäcktsfärd mitt i centrum där byggnader faller höger till vänster.

Kändes som den serien bara försvann, tror det var runt 2006-2009, tack!
Surface?
http://www.imdb.com/title/tt0452718/reference
Citera
2016-10-03, 09:20
  #9214
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Typ: Historia /Dokumentär
Land: England?

Tid: 2012-2015 ca

Kanal: Svensk, antagligen SVT, TV4 eller liknande, Discovery


Jag har för mig att programledarna är relativt kända i modern tid, de har liksom gjort flera reportage.
Dom är antagligen brittiska.
En man och en kvinna?
Mannen är någon blond, övre medelålders med typiskt halvlångt hår (nästan hockeyfrilla?)

Det är ett sånt där tv-show som man bara råkar se när TV-n är på. Det är rätt tråkiga saker. Svt kanske?


Avsnittet i fråga handlade om medeltiden (tänk Ölresan fast originalet) och man behandlade någon form av historia, om dryckesvanor etc
Låter som sagt likt Supersizers om man tar bort den blonda i din beskrivning.
Annars kan det vara Secrets of the Castle eller en av serierna om jordbruk och mat med
Ruth Goodman, Peter Ginn och Tom Pinfold.
Citera
2016-10-03, 19:54
  #9215
Medlem
Satt och läste i den här tråden och kom då att tänka på ett julprogram jag såg för säkert 20 år sedan nu som har suttit i bakhuvudet varenda dag i många år nu. Om inte mer. Skulle älska den som kan komma på det här.

Det enda jag kommer ihåg är att i det här julprogrammet så är det en svensk kvinnlig programledare som är någonstans uppe i Norrland. (kan även varit Lappland eller Finland). Under programmets gång så är hon ute i skogen bland annat och då och då så spelar dom upp en random scen från en disneyfilm. Kommer bestämt ihåg "Svärdet i stenen" och när Arthur blir förvandlad till en fågel och är i madame mims hus.

Jag kommer även ihåg att hon åker släde och i slutet så träffar hon på ett troll i skogen som jag kommer ihåg var rätt obehagligt. Men sen att trollet är snällt osv osv.. Kristin Kaspersen tänker jag hela tiden, men har googlat och ingenting funnit.

Är det NÅGON som känner till det här programmet? Måste åtminstone vara åtminstone 15 år gammalt.
Citera
2016-10-04, 19:06
  #9216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermjau
Satt och läste i den här tråden och kom då att tänka på ett julprogram jag såg för säkert 20 år sedan nu som har suttit i bakhuvudet varenda dag i många år nu. Om inte mer. Skulle älska den som kan komma på det här.

Det enda jag kommer ihåg är att i det här julprogrammet så är det en svensk kvinnlig programledare som är någonstans uppe i Norrland. (kan även varit Lappland eller Finland). Under programmets gång så är hon ute i skogen bland annat och då och då så spelar dom upp en random scen från en disneyfilm. Kommer bestämt ihåg "Svärdet i stenen" och när Arthur blir förvandlad till en fågel och är i madame mims hus.

Jag kommer även ihåg att hon åker släde och i slutet så träffar hon på ett troll i skogen som jag kommer ihåg var rätt obehagligt. Men sen att trollet är snällt osv osv.. Kristin Kaspersen tänker jag hela tiden, men har googlat och ingenting funnit.

Är det NÅGON som känner till det här programmet? Måste åtminstone vara åtminstone 15 år gammalt.

Kan det vara Disneyklubben eller liknande? De hade ju en del reportage också men den slutade 1993 så det är ju 20+ år sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback