2007-04-22, 23:19
Medlem
Cracker Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
inte det heller, det var alltså ingen "skräck" utan mer lita spännande..skum formulering kanske..

var det Goosebumps - Enter if you DARE!
Citera
2007-04-23, 10:09
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej,det är inte den. men tack för din hjälp...Den hette nog nåt med storys eller tales i Orginal. Den visades i 2 omgångar nån gång på 80 talet på svt.och sen 90 tal på kanal 5

DÄR ÄR DEN!!!!!! ( Tales of the Unexpected)Läste lite nogrannare,och den måste det vara!! Tusen tack för hjälpen!!! Tack Hal 9000!!!!

Här är den klassiska inlednigen(visst fan är den läskig på nåt sätt)

http://www.youtube.com/watch?v=3bCeo_-tnKU
Citera
2007-04-23, 14:01
Medlem
FrkHögers avatar
en gammal rysare

Någon gång på slutet av 70- eller början av 80-talet visades det på tv en rätt ny? rysare om en tjej som blev inlåst i ett högt hus där det var kontor, sen blev hon jagad av någon psykopat, det var i trappor och hissar..
Minns att den var jätteläskig då..

någon som vet vad den heter?
Citera
2007-04-23, 15:24
Medlem
Matches Malones avatar
Två svenska dokumentärer

Jag söker namnet på två dokumentärer om Sveriges mest white-trashiga subkulturer: Raggaren och Landsbygdshårdrockaren.

Den om raggarna utspelades i en liten svensk stad (så klart) i studenttider, jag minns hur de skjutsade omkring ett gäng tjter i studentmössor. En av raggarn hade en gemensam bekant med en av damerna, och sa något i stil med "Han är schysst för att vara ett popoffer. Något annat som fastnade i minnet var ett samtal en hade med sin flickvän på telefon: "Nu är jag i verkstan, när jag kommer hem kan vi vara kära."

Den andra skildrade tre lätt överåriga hårdrockare ute på landet. De körde omkring i en gammal bil ("Se upp för den där skiten", säger en för att påkalla uppmärksamheten om hästskit på vägen, den biten har förekommit i en reklamfilm för Länsförsäkringar tror jag) , visade upp sina urtvättade turné T-shirts och vinylsamlingar. Den avslutades med ett besök på en Iron Maiden-konsert (det var innan ALLA helt plötsligt älskade Maiden)

Vad jag kan minnas så visades dessa i mitten av 90-talet.
Citera
2007-04-23, 15:57
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
Jag söker namnet på två dokumentärer om Sveriges mest white-trashiga subkulturer: Raggaren och Landsbygdshårdrockaren.

Den om raggarna utspelades i en liten svensk stad (så klart) i studenttider, jag minns hur de skjutsade omkring ett gäng tjter i studentmössor. En av raggarn hade en gemensam bekant med en av damerna, och sa något i stil med "Han är schysst för att vara ett popoffer. Något annat som fastnade i minnet var ett samtal en hade med sin flickvän på telefon: "Nu är jag i verkstan, när jag kommer hem kan vi vara kära."

Den andra skildrade tre lätt överåriga hårdrockare ute på landet. De körde omkring i en gammal bil ("Se upp för den där skiten", säger en för att påkalla uppmärksamheten om hästskit på vägen, den biten har förekommit i en reklamfilm för Länsförsäkringar tror jag) , visade upp sina urtvättade turné T-shirts och vinylsamlingar. Den avslutades med ett besök på en Iron Maiden-konsert (det var innan ALLA helt plötsligt älskade Maiden)

Vad jag kan minnas så visades dessa i mitten av 90-talet.

Den andra låter som Bröderna Hårdrock. Googla på det så...
Citera
2007-04-23, 17:09
Medlem
Matches Malones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Den andra låter som Bröderna Hårdrock. Googla på det så...

Den var det! Man tackar för denna hastiga hjälp!
Citera
2007-04-24, 19:51
Medlem
Ny serie där de rånar museum

Någon som vet vad serien som börja i förra veckan där de råna ett museum och 1 person blev skjuten o dog och sen släppades med i flyktbåten o sprängdes?

Kommer inte ihåg när i förra veckan jag såg första avsnittet o inte heller kanal...
Citera
2007-04-27, 15:21
Medlem
franciscuss avatar
En efterlysning för di äldre:

Barnprogram, troligen från sjuttitalet.
Det handlar om en tjej vars rum förvandlas till ett hav var uppå hon "seglar" med sin gungstol, hennes två nallar blir levande och spelas av två killar. De olika sakerna i hennes rum blir platser i havet, byrån, mattan osv... ringer det en klocka för någon??
Citera
2007-04-27, 21:55
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franciscus
En efterlysning för di äldre:

Barnprogram, troligen från sjuttitalet.
Det handlar om en tjej vars rum förvandlas till ett hav var uppå hon "seglar" med sin gungstol, hennes två nallar blir levande och spelas av två killar. De olika sakerna i hennes rum blir platser i havet, byrån, mattan osv... ringer det en klocka för någon??

Ja, jag minns det väl (är själv 66:a); det var ett bra barnprogram som verkligen satte i gång ens fantasi. Har faktiskt också funderat på att efterlysa namn m.m. på det programmet här i forumet, så nu är vi åtminstone två om saken.
Visst fanns det också en sorts fantasidjur i "havet" som hette något i stil med "abraxer"? Vill minnas att flickan var lite rädd för de varelserna...

Nå, är det någon mer som minns och rent av kan säga vad programmet hette?
Citera
2007-04-28, 02:22
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Ja, jag minns det väl (är själv 66:a); det var ett bra barnprogram som verkligen satte i gång ens fantasi. Har faktiskt också funderat på att efterlysa namn m.m. på det programmet här i forumet, så nu är vi åtminstone två om saken.
Minns också detta program...men inte vad det hette. Suck. Edit: Hittade den genom att goggla på viktiga ord i handlingen "gungstol ensam"....:
"Fröken ensam hemma åker gungstol"

Här kommer en svår efterlysning, eftersom jag minns så lite. Engelsktalande science-fiction, tidigt 70-tal. Ett gäng ungdomar i rymden (lite scooby-doo känsla över karaktärerna alltså typer som liknade Fred, Wilma och Shaggy om jag inte minns fel). Skurken är en elak häxa som har en dvärg som "side-kick". Gick antingen som sommarlovsprogram eller eftermiddagsprogram.
Citera
2007-04-28, 03:25
Medlem
franciscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Visst fanns det också en sorts fantasidjur i "havet" som hette något i stil med "abraxer"? Vill minnas att flickan var lite rädd för de varelserna...

Nå, är det någon mer som minns och rent av kan säga vad programmet hette?

Mmm stämmer, "abraxer" el. nåt. Jag är 65:a så vi ligger rätt i tiden iaf
Kanske dags för ett mail till svt??

google fungerar oxå: Fröken Ensam Hemma Åker Gungstol.
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&forum=14&thread=8516&page=4
Citera
2007-04-28, 05:39
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Minns också detta program...men inte vad det hette. Suck. Edit: Hittade den genom att goggla på viktiga ord i handlingen "gungstol ensam"....:
"Fröken ensam hemma åker gungstol"

Här kommer en svår efterlysning, eftersom jag minns så lite. Engelsktalande science-fiction, tidigt 70-tal. Ett gäng ungdomar i rymden (lite scooby-doo känsla över karaktärerna alltså typer som liknade Fred, Wilma och Shaggy om jag inte minns fel). Skurken är en elak häxa som har en dvärg som "side-kick". Gick antingen som sommarlovsprogram eller eftermiddagsprogram.

Exakt, man känner igen det direkt när man hör det: "Fröken ensam hemma åker gungstol"!
Jag har starka minnen av den serien och skulle gärna se den på nytt som vuxen. Hoppas SVT kan fixa den på DVD. De har ju faktiskt släppt en del klassiska barnprogram inklusive alla adventskalendrarna på DVD (jag har köpt på mig "Mumindalen" från 1973 samt "Pelle Svanslös" p.g.a. att den utspelas i min stad, Uppsala).

Den där sci-fi-serien du pratar om är nog "Rymdkadetterna", som jag minns gick i Beppes jullovsprogram tillsammans med Scooby-Doo, Pantau och annat skoj. Serien var tecknad och hade högt tempo. Eventuellt hette den "Kapten ...... & rymdkadetterna".
En annan serie som liknar din beskrivning är "Thunderbirds", en brittisk dockanimerad sci-fi-serie med bl.a. fantastiska farkoster, som också fanns som leksaker. Den kom f.ö. i modern långfilmsversion för några år sedan, vill jag minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in