Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Minns också detta program...men inte vad det hette. Suck. Edit: Hittade den genom att goggla på viktiga ord i handlingen "gungstol ensam"....:
"Fröken ensam hemma åker gungstol"
Här kommer en svår efterlysning, eftersom jag minns så lite. Engelsktalande science-fiction, tidigt 70-tal. Ett gäng ungdomar i rymden (lite scooby-doo känsla över karaktärerna alltså typer som liknade Fred, Wilma och Shaggy om jag inte minns fel). Skurken är en elak häxa som har en dvärg som "side-kick". Gick antingen som sommarlovsprogram eller eftermiddagsprogram.
Exakt, man känner igen det direkt när man hör det:
"Fröken ensam hemma åker gungstol"!
Jag har starka minnen av den serien och skulle gärna se den på nytt som vuxen. Hoppas SVT kan fixa den på DVD. De har ju faktiskt släppt en del klassiska barnprogram inklusive alla adventskalendrarna på DVD (jag har köpt på mig "Mumindalen" från 1973 samt "Pelle Svanslös" p.g.a. att den utspelas i min stad, Uppsala).
Den där sci-fi-serien du pratar om är nog
"Rymdkadetterna", som jag minns gick i Beppes jullovsprogram tillsammans med Scooby-Doo, Pantau och annat skoj. Serien var tecknad och hade högt tempo. Eventuellt hette den "Kapten ...... & rymdkadetterna".
En annan serie som liknar din beskrivning är
"Thunderbirds", en brittisk dockanimerad sci-fi-serie med bl.a. fantastiska farkoster, som också fanns som leksaker. Den kom f.ö. i modern långfilmsversion för några år sedan, vill jag minnas.