Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-29, 02:22
  #553
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
För en massa år sedan (20?) gick en svensk serie på SVT (kan ha varit en TV-film) som handlade om ett par snickare/byggarbetare som fått i uppdrag att bygga nåt i en håla i norrland mitt i smällkalla vintern. När de kommer till området så visar det sig att de kommit till en zon där full sommar råder trots bitande vinter alldeles bredvid. Till en början är allt trevligt och härligt i sommarvärmen men efter ett tag så börjar de bli paranoida och allt knäppar ihop. Slutar med att de varit försökspersoner i nåt sjukt militärexperiment och att det inte är meningen att de ska få överleva och berätta om saken...

Jag var ju bara liten skit när detta sändes men jag vill minnas att storyn och spänningen var rätt annorlunda för att vara en svensk produktion...

Nån som minns detta eller har jag drömt?

Det torde vara "Zonen" du tänker på. Sändes 1996 på SVT.
Citera
2007-03-30, 20:36
  #554
Medlem
peder_asts avatar
musikprogram/sommarunderhållning med lasse holm

jag hade inte så mycket lycka i tråden för bortglömda serier så jag tar och testar här också. ber om ursäkt för min dubbelpost isf.

det var nåt som gick under åttiotalet tror jag men jag har bara sett det på band som mina föräldrar spelat in. det var iaf nån form av musikprogram med artister som uppträdde på en stor scen på skara sommarland inför publik. lasse holm var konfrencier/programledare och jag tror videon till den där matlåten canneloni macaroni han gjorde visades i programmet. tror det var både kända och okända artister som var med, minns att mikael rickfors med band spelade någon/några låtar, baden baden och stefan borsch (tror jag) samt nån annan artist som jag inte minns nu. dessutom minns jag två snubbar, yngre, den ena hade nån gräslig neongrön åttiotals kostym med uppkavlade ärmar och matchande solglasögon och spelade på en dubbelsynt, han hade två keyboards i rät vinkel i förhållande till varandra, den andra snubben hade nån vit rock av nåt slag och spelade elgitarr, en röd. han hade även solglasögon och blond hockeyfrilla eller liknande tror jag. de spelade nån egenkomponerad låt tror jag men det var nog inget etablerat band (tror de bara var två stycken). har även för mig att som ett inslag i programmet förekom förinspelade klipp med nån västgötska/värmländska (det var någon form av dialekt iaf) som satt och berättade olika anekdoter. den ene av dom var skallig och hade rött helskägg och satt på nån stubbe eller i en skog, den andra hade grått hår, lite korpulent och satt framför nåt rött hus. nån här som vet vad det var för program?
Citera
2007-04-01, 05:04
  #555
Avstängd
DrMaZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peder_ast
nån här som vet vad det var för program?
Kan det ha varit Razzel?

http://www.youtube.com/watch?v=tbmVZMaSHTg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Razzel
Citera
2007-04-01, 12:00
  #556
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Det torde vara "Zonen" du tänker på. Sändes 1996 på SVT.
Det är inte Zonen som efterfrågas utan Sommarens tolv månader. Richard Hobert regisserade och den visades 24:e respektive 26:e november 1988.

Serien slutar med att en av de överlevande från experimentet hamnar på hispan. När han först omhändertas av vårdpersonal pratar han gallimattias och är allmänt märklig men eftersom han inte har några fysiska skador skickas han hem. Eftersom han fortsätter bete sig underligt hemma tror de att han kan vara farlig för andra eller sig själv och då beslutas det att han ska bli omhändertagen igen och han skickas då till någon form av mentalvårdsinstitution.
Citera
2007-04-01, 12:16
  #557
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är inte Zonen som efterfrågas utan Sommarens tolv månader.

Ok, jag har nog blandat ihop serierna. My bad.
Citera
2007-04-01, 12:19
  #558
Medlem
Cineastens avatar
Ingen fara. Vi är ju här för att hjälpas åt.
Citera
2007-04-01, 19:45
  #559
Medlem
peder_asts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Kan det ha varit Razzel?

http://www.youtube.com/watch?v=tbmVZMaSHTg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Razzel

inte razzel, detta var nån sommarunderhållning med musik, lasse holm ledde det. lite googlande och detektivarbete gav mig namnet Sommarlätt...
Citera
2007-04-06, 11:45
  #560
Medlem
Bostics avatar
Vad är det för sketch där en snubbe hånas när han ska köpa stereo

Är det nån som kommer ihåg en brittisk sketch från typ mitten av åttitalet när en svart man kommer in i en radiobutik och ska köpa en stereo? Mannen blir sen hånad när han svarar fel på frågor om hur många watt han ska ha osv....
Vad heter sketchen? Vad kommer kommer sketchen från för serie? Vilka är med i sketchen? (har för mig att den svarta killen är en känd brittisk komiker). Var kan man få tag på sketchen? Kan det vara från "The comic strip"??
Citera
2007-04-06, 12:12
  #561
Medlem
Kvackelikvacks avatar
"a gramophone?" Är det den du menar?
Har för mig att jag sett den nyligen på skivan "(the best of) Not the nine o'clock news" Alltså på svenska "(det bästa av) Inte aktuellt". Tror att det var Mel Smith - han är f.ö. inte svart, så du kanske menar en annan sketch - som blir hånad av Griff Rhys Jones.
Edit: Hittade den 1:20 in på skivan (varsågod). Det är Rowan Atkinson som hånar Mel Smith, Griff Rhys Jones står bredvid och medhånar.
Citera
2007-04-06, 12:19
  #562
Medlem
Wittgensteins avatar
Är det denna?

http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Citera
2007-04-06, 20:05
  #563
Medlem
Bostics avatar
Tack för svar!! Det var den! .. och snubben var inte svart..my bad
Citera
2007-04-07, 23:37
  #564
Avstängd
Giovannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Den heter "De bästa åren" ("La Meglio Gioventù") och kom 2003. En mycket bra och gripande serie som på ett intressant sätt skildrade det moderna italienska samhället genom de båda bröderna Andrea och Matteo.
Här kan du få lite mer kött på benen: http://www.filmtipset.se/film/de-b%C...ren/16432.html

Tack!

Om jag hade kunnat skulle jag ha kysst dig! Har letat länge efter den. You made my day.

Återigen tack! Jag står i skuld till dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback