2006-12-03, 06:55
Medlem
Fisk_den_tredjes avatar
Införskaffade nyligen en ny dator, ca 10 sekunder efter att jag kopplat upp den mot nätet börjar det komma massa felmeddelanden å trojaner och skit.
Jag körde alla möjliga virusprogram utan att få bort skiten.

Således formaterade jag nyss skiten, eftersom jag tröttnade på alla jävla fel, installerade kaspersky innan jag ens pluggat i nätverkskabeln i modemet osv., när allt var installerat och klart (och genomsökt efter virus i felsäkert läge), så kopplade jag upp den mot nätet, kanske 5 sekunder efter kommer följande meddelande upp: http://ungdomar.se/forum_file.php?e9...c2b0a52105c831 Vilket hände första gången jag kopplade upp datorn mot nätet också, uppdaterade virusprogrammet och genomsökte utan resultat, laddade ner Hijackthis! och hittade inget onormalt.
Då upprepade det sig återigen med att den här välkända och trevliga notifikationen dök upp: http://ungdomar.se/forum_file.php?fd...4b4d1114638b47

Jag körde shutdown -a och stängde av omstart för remote procedure call.
3-4 minuter senare hittade kaspersky de första trojanerna: Win32.Rbot.gen och Win32.SdBot.bac, dessa raderades omgående.

Trots det så fortsatte det där första meddelandet att komma upp med jämna mellanrum, och någon minut efter försöker en svchost att göra en "buffer overrun", jag nekar tillåtelse till detta, och då uppstår diverse problem, datorn tappar ljudfunktionen, jag kan inte flytta objekt på skrivbordet, inte trycka på vissa knappar på vissa sidor (som första gången jag försökte skriva det här), och avsluta knappen på startmenyn försvinner.

Då kommer vi till frågan, vad i hela helvete ska jag göra åt det här?
Citera
2006-12-03, 07:52
Medlem
Fisk_den_tredjes avatar
Stängde av messenger tjänsten så jag slipper de dryga meddelandena.
Uppdaterade Kaspersky och då begrep det att man skulle radera den där svchosten som gayade sig.

Men känns fortfarande som om det finns kvar något skit, omstartsrutan kommer upp ibland, nu är det dock lsass.exe som är orsaken

Och så får ni en Hijackthis logg, i vilken jag inte har hittat några fel:

Citera
2006-12-03, 07:53
Medlem
Nattugglan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisk_den_tredje
http://ungdomar.se/forum_file.php?e9...c2b0a52105c831

Hade också den där skiten förut.
visste inte vart den kom ifrån och det kom innan jag hade kopplat upp datorn mot internet.
Igår berätta brorsan att det är en infekterad piratversion av Windows Xp som åker runt.
Hann aldrig ta bort det för min Hdd gick sönder innan

Aja,nu vet du iaf vart det kommer ifrån
Citera
2006-12-03, 08:06
Medlem
Fisk_den_tredjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattugglan_
Hade också den där skiten förut.
visste inte vart den kom ifrån och det kom innan jag hade kopplat upp datorn mot internet.
Igår berätta brorsan att det är en infekterad piratversion av Windows Xp som åker runt.
Hann aldrig ta bort det för min Hdd gick sönder innan

Aja,nu vet du iaf vart det kommer ifrån
Anade att det var så..., får skaffa mig en annan kopia av XP, elelr ta mig tid att lära mig nått Linux baserat
Citera
2006-12-03, 13:03
Medlem
crazyboriss avatar
hade du uppdaterat men någon service pack innan du kopplade upp dej på nätet..

annars så får dú ju den gamla sasser masken på en gång , och då vill lsass.exe starta om..
det är ett fel i koden på sasser masken så lsass.exe krashar och du får 1 minut på dej innan datorn startas om..
Citera
2006-12-03, 13:13
Medlem
yonnys avatar
Du får ta och installera en brandvägg innan du kopplar upp datorn mot nätet.
Citera
2006-12-04, 17:07
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyboris
hade du uppdaterat men någon service pack innan du kopplade upp dej på nätet..

annars så får dú ju den gamla sasser masken på en gång , och då vill lsass.exe starta om..
det är ett fel i koden på sasser masken så lsass.exe krashar och du får 1 minut på dej innan datorn startas om..

När den nedräkningen kommer fram så gå in i KÖR på start-menyn. Skriv in 'CMD' (utan apostrofer) och tryck på OK. Kommandotolken visar sig. Skriv 'shutdown -a' (utan apostrofer) och tryck ENTER. Har du gjort rätt så borde rutan med nedräkningen försvinna och du kan fortsätta att arbeta i Windows utan tidsbegränsning.

Efter det finns det ändringar man kan göra i services.msc så att datorn inte försöker starta om sig när felet inträffar men det är inget jag går in på nu, vill ju inte bli för OT. Men visar det sig att det är det här problemet som skaparen utav tråden har så skicka ett PM så förklarar jag hur du ordnar det.
Citera
2006-12-04, 21:05
Medlem
Unbalanceds avatar
Som sagt skaffa en XP skiva med integrerat SP2!
Kan varmt rekomendera följande release Windows XP Pro SP2 - Swedish - KlockreN, hittas tex. på TPB.

Har ovanstående själv och den fungerar utmärkt!

En annan sak jag tänkte på, det är inte så att du har flera hårddiskar eller partioner?
Formaterar du isåfall dom också, för om dom innehåller infekterbara filer så kan ju virus/maskar och skit lägga sig på dom också.
Citera
2006-12-05, 17:33
Det finns en uppdatering som löser det där felmeddelandet som kommer upp. Den finns på sweclockers men det var länge sen jag tankande ner den. Ni andra kunde väl infat han om denna så han inte behöver installera ett nytt XP med SP2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in