2007-05-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skabben
SWEET stavas det! Annars blir det svett! Eller du kanske svettades när du fick reda på det? Arrgh!

Förlåt, jag var tvungen...
Helt rätt att det blir svett. Det hade varit lättare att begränsa sig till att bara titta på DX10-kort om jag skulle bestämma mig för att köpa Vista. :dope:
2007-05-09, 16:26
Medlem
Citat:
Minimum Requirements (Vista-Capable PCs):

800 MHz Intel-compatible processor
512MB of RAM
DirectX 9.0-Capable Graphics Processor
20GB HD

Recommended Requirements (Premium-Ready PCs):

1 GHz Intel-compatible processor
1GB RAM
DirectX 9.0-Capable Graphics Processor, with 128MB graphics memory. (64MB of graphics memory to support a single monitor less than 1,310,720 pixels [no more than 1440x900]; 128MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions from 1,310,720 to 2,304,000 pixels [no more than 1920x1200]; 256MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions higher than 2,304,000 pixels [more than 1920x1200]).
40GB HD with at least 15GB "free space"
Systemkravet för det fysiska minnet är för litet om man skall utnyttja Vistas metoder till fullo, men det beror ju på vilka krav man själv har. Jag har 2Gb fysiskt minne och skulle gärna ha 3Gb, vilket jag hade innan det brann upp inte länge innan jag installerade Vista...
2007-05-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sideline
Helt rätt att det blir svett. Det hade varit lättare att begränsa sig till att bara titta på DX10-kort om jag skulle bestämma mig för att köpa Vista. :dope:
Varför tror så många att Vista skulle kräva DX10-kort? Någon har säkerligen sagt detta innan, men Vista har DirectX 10 installerat som standard och utnyttjar detta till sina skrivbordseffekter, men ett bra grafikkort som stödjer DirectX 9 kan ändock visa dessa utan ett enda problem, och Crysis när det släpps kommer också att kunna spelas på ett kort som egentligen är DirectX 9, men om det blir mycket fulare, lite fulare eller helt uselt kan jag inte uttala mig om.

Om jag var du skulle jag köpa ett ordentligt DX9-kort istället för ett slöare DX10-kort, men har du råd med ett DX10-kort med ordentligt ös kan du fundera på saken!
2007-05-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Varför tror så många att Vista skulle kräva DX10-kort? Någon har säkerligen sagt detta innan, men Vista har DirectX 10 installerat som standard och utnyttjar detta till sina skrivbordseffekter, men ett bra grafikkort som stödjer DirectX 9 kan ändock visa dessa utan ett enda problem, och Crysis när det släpps kommer också att kunna spelas på ett kort som egentligen är DirectX 9, men om det blir mycket fulare, lite fulare eller helt uselt kan jag inte uttala mig om.

Om jag var du skulle jag köpa ett ordentligt DX9-kort istället för ett slöare DX10-kort, men har du råd med ett DX10-kort med ordentligt ös kan du fundera på saken!
Tack för det svaret. Det gör det hela lite lättare just nu. Lutar mot ett DX9 i mellanklassen.
2007-05-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sideline
Tack för det svaret. Det gör det hela lite lättare just nu. Lutar mot ett DX9 i mellanklassen.
Tänk också på att ATi är mycket bättre i Vista av personlig erfarenhet, deras drivrutiner är verkligen anpassade till Vista och ser riktigt snygga ut nu med spelmiljö som förhandsgranskning så man ser precis vilka alternativ som t ex. är meningslösa och/eller upptar onödiga resurser istället för kvalité. Prestandan i spel under Vista är ganska usel på ett nVidia 6600GT som vi har hemma, F.E.A.R. är nästintill ospelbart, men gick perfekt under XP, dock tvärtom med mitt ATi. Kort sagt verkar AMD och ATi satsa större på Vista än vad nVidia har gjort hittils. Själv har jag ett X1950Pro 512Mb, inte alltför dyrt men fungerar suveränt under Vista.
2007-05-09, 19:36
Medlem
jallaballas avatar
Citat:

Nej, Vista använder inte directx 10 till några av dess skrivbordseffekter. På sätt och vis är det väl rätt eftersom directx 9Ex ingår i directx 10 och är det som används till Aero, men Vista har inga effekter som kräver directx 10-specifika funktioner. För att klara av Aero räcker det med ett DirectX 9-kompatibelt grafikkort med 64 MB grafikminne, även om mer är rekommenderat.

Att directx 10-kompatibla spel som t ex crysis kan spelas på directx 9-kort beror på att directx 10 inte är bakåtkompatibelt så utvecklarna gör spelen kompatibla även med directx9, eftersom man annars inte skulle kunna spela det på t ex XP eller med andra grafikkort än directx 10-kort.
2007-05-09, 20:30
Medlem
Cesses avatar
Virusprogram till Vista

Tjo!

Finns det något bra virusprogram som är kompitabelt med vista och inte tar så mycket resurser?

Vad heter gadgeten som visar hur mycket minne man har kvar på hårddiskarna?
2007-05-09, 20:52
Medlem
xobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cesse
Tjo!

Finns det något bra virusprogram som är kompitabelt med vista och inte tar så mycket resurser?

ESET NOD32
2007-05-09, 21:39
Medlem
Cesses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xob
ESET NOD32

Ok, tankade ner det. Tack.
2007-05-10, 06:20
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cesse
Tjo!

Några som jag testat med Vista och som funkat utan problem:

Avast Antivirus gratisversionen
Kaspersky 6
Bitdefender 10
NOD32
DrWeb beta

Vad de tar i minne brukar jag inte bry mig om eftersom hur mycket minne ett program tar i min dator inte är intressant. Jag menar, om man kör Vista är man förhoppningsvis vis nog att ha tillräckligt med minne från början. Minst 1024Mb. Och minne är löjligt billigt just nu andåså.

Vill minnas att de låg mellan 20-30MB. Men programmen slöar inte ner användningen nånting. Ja, det skulle vara DrWeb då som har en irriterande egenhet (inte bara i Vista) att en gång i timman köra en scan på processer i minnet och då tar den en massa prossessorkraft under nån minut som kan ge lite, lite hack om man gör något annat processor-intensivt.

jag kan även rekommendera Comodo Boclean som extra säkerhet mot speciellt trojaner. Den ligger i bakgrunden och gör sitt jobb utan att störa på något sätt. Funkar lika bra i Vista som XP.
http://www.comodo.com/boclean/boclean.html

*edit* sa jag att den var gratis?
2007-05-10, 08:38
Medlem
Citat:
Köp aldrig 32-bit versionen, ladda inte ens ned den. Du bör så ha 64-bit om du har en 64-bit processor som t ex. AMD64, du får bättre prestanda med kan fortfarande spela alla gamla 32-bitars spel (och ännu äldre som Starcraft) och program, men bör använda 64-bit för att utnyttja systemet och inte dra ned på prestanda, så t.o.m. antivirus och t ex. torrent- eller annan delningsprogramvara, komprimeringsprogram etc. bör vara 64-bit, och alla dessa finns även som gratisversioner, testversioner osv.

"Eftersom det för närvarande råder väldigt stor brist på drivrutiner till 64-bitarsversionen av Windows Vista och det dessutom existerar en hel del kompatibilitetsproblem är rekommendationen att hålla sig till 32-bitarsversionen så länge man inte har ett specifikt skäl till att uppgradera till Vista64. Köper man Vista Ultimate följer båda versionerna med i förpackningen.

De främsta skälen till att använda Vista64 är:

1. För att kunna använda sig av 4 GB RAM eller mer.
2. För att kunna dra nytta av 64-bitars program.
3. För att man köper en oem-version och vill vara förberedd för uppgraderingar. (Användare med detaljhandelsversionen (retail) av Vista kan få köpa 64-bitarsversionen av Microsoft till självkostnadspris)"

Från Sweclockers FAQ
2007-05-10, 08:39
Medlem
Finns det nån svensk release?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in