• 3
  • 4
2006-12-13, 15:12
Bannlyst
Jag tror att alla människor har en primitiv överlevnadsinstinkt någonstans i oss. Visst, det finns människor som har gått så långt att den inte funkar längre, men utan den så skulle vi ha många fler självmord - Och andra dödsorsaker också. Liksom, jag tror inte att människan hade kommit så långt som vi har kommit idag om vi inte hade en överlevnadsinstinkt.
Citera
2006-12-13, 19:03
Medlem
Whissles avatar
Kan ha att göra med att människor har självbevarelsedrift och därför en spärr som gör att man inte tar livet av sig bara sådär. Det finns ju en liten chans att deras liv kommer förbättras också, även om den är minimal så har dom ett hopp om ett bättre liv och därför vill leva. Sen kanske inte alla uteliggare mår dåligt hela tiden heller utan att deras vardag har sina ljusa stunder också men vi som har det bättre kan bara inte sätta oss in i deras situation och förstå hur dom kan tycka något är positivt. Det är då min teori
Citera
2006-12-29, 23:56
Medlem
Thalassas avatar
Det finns ju massa broar?

Några förklaringsmodeller som jag själv har använt mig av när min undran över detta märkliga fenomen har varit outhärdlig.

Först av allt är det viktigt att du förstår att människan inte är någon rationell varelse.

För det andra är allt liv i någon bemärkelse lidande, och den patetiska värdeskala som håller dig vid liv kan knappast nämnvärt skilja sig från Herr Lodis eller Herr kostymklädd Nils.
Citera
2006-12-30, 17:15
Medlem
Dom tänker inte så långt att dom ska försöka skaffa sig en utbildning, ett välbetalt jobb, en familj, ett stort hus, en dyr bil, resa jorden runt, att träffa sina vänner, att göra spännande saker.
Det ända som finns i dessa personers lilla värld är bara droger och sprit, det är den ända njutningen dom har och dom begär inte mer.
Citera
2006-12-30, 20:08
Medlem
Helt klart är att vissa saknar den där spärren att fatta att det gått för långt när man inte längre kan klara sig själv.
Men inget fel med det,alla är vi lika mycket värda.
Varför dom inte väljer att ta livet av sig...jaa...är det inte många som gör det.
Överdoser är väl rätt så vanligt,både medvetet/omedvetet.
Sen kan man ju fundera på hur vissa klarar av med sin levnadsstil att leva med sin "tävlan i att vara så normal som möjligt"....
Citera
2006-12-30, 20:29
Medlem
caran672s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Tjenare
Idag när jag jobbade så började jag fundera på det här med utslagna, tragiska och hopplösa människor.
Heroinister (hemlösa), tjackhoror, alkoholister (hemlösa) och andra lösdrivare utan varken framtid, eller en "normal" vardag väljer att fortsätta leva.

Varför?
Detta kan inte jag förstå. En ständig jakt efter pengar, sovplats och sprit/knark skulle inte hålla mig vid liv speciellt länge.

Det är likadant med svårt psykiskt sjuka människor. Hur fan står dom ut med alla inre tankar och all ångest?

Jag lider själv av social fobi och ångest, men knappast jämfört med psykfallen som hamnar på sluten vård och knappt är kontaktbara.
Som jag fattar det så måste dom få något djävulskt dåligt.

Nå, vad tror ni om detta?

Skål
/Packan

Varför vill alla fattiga i afrika leva?
Fatta att det för de flesta människor, hur jävligt vi tycker de har, nästan alltid tycker det finns anledningar att leva. Det går inte att överföra dina föreställningar på den hemlöses livssituation.
Citera
2007-01-03, 17:07
Medlem
En hemlös missbrukare jag talade med på fyllan berättade ivrigt om den dagen då han hade kämpat sig tillbaka och kunde försörja sin son. Hoppet helt enkelt.
Citera
2007-01-04, 11:15
Medlem
fubrs avatar
Vet inte riktigt. Tror dock inte att de lever för drogerna, drogerna hjälper dem på något sätt att leva istället.

När man är död är det antagligen omöjligt att känna någonting. Inte känna smärta, inte känna glädje, inte känna någonting, inte ens kunna tänka på att du inte känner någonting överhuvud taget... Alla kommer dö, varför skynda på processen? Då kan man också fråga: om alla ska dö, varför inte påskynda det hela?
Citera
2007-01-05, 01:57
Medlem
Hoppet om ett bättre liv, man föds ju inte till alkolist eller knarkare så dom vet ju att det finns ett bättre liv att leva och det är väl det som får dom att kämpa vidare. Kanske har dom barn eller familj någonstans som älskar dom och får dom att vilja fortsätta leva. (Tror inte att det finns speciellt många inbitna alkolister eller knarkare som tycker det är roligt med alkohol eller droger, har inte träffat ngn person med dessa problem som inte vill sluta, förutom personer som precis upptäckt droger och alkohol, det är ju kul som fan i början.)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in