2006-12-02, 19:04
Medlem
Ninsos avatar
Hej allihopa!

Det är så att jag igår kväll lyckades få en trasig glasprydnad rätt på höger lår, vilket resulterade i ett jack och en del blod. Jag var på väg att gå och lägga mig och kände knappast för att sitta på akuten bland fulla ungdomar för att få sy 2 stygn. Därför slängde jag på en kompress och gick till sängs. I morse när jag tog av kompressen, vilket tog ett tag då det sved något förjävligt, så började det naturligtvis blöda för fullt igen. Ringde sjukvårdupplysningen och det var så klart för sent för att sy. Mitt problem nu är hur jag får ihop såret på bästa sätt. Sjuksköterskan sa att jag inte ska använda något som kan fastna i såret, men då det är ca 3 cm långt och ca 1 cm brett är det lite svårt att undvika att komma åt det. Jag kommer få ett härligt ärr av det hela, hur kan jag få ihop det så snyggt som möjligt? Vad finns det för tejp/plåster på apoteket jag kan använda mig av? Har bara vanliga plåster hemma, och de fungerar sisådär. Hur ska jag ta hand om såret egentligen? Nu för tiden tar de ju inte emot en på en sjukmottagning om man inte ligger för döden.

Tack på förhand
Citera
2006-12-02, 19:49
Medlem
von Silverhjelms avatar
Det enda jag kan rekommendera är kirurgtape, det har fungerat på mina sår. De har dock varit betydligt mindre än det du beskriver. Vet inte om det verkligen heter kirurgtape, men det är iaf en sorts tunn vit/genomskinlig tape som fäster bra på huden. Perfekt att "trycka ihop" sårkanterna så att det läker fortare.
Citera
2006-12-02, 21:19
Medlem
Ninsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Silverhjelm
Det enda jag kan rekommendera är kirurgtape, det har fungerat på mina sår. De har dock varit betydligt mindre än det du beskriver. Vet inte om det verkligen heter kirurgtape, men det är iaf en sorts tunn vit/genomskinlig tape som fäster bra på huden. Perfekt att "trycka ihop" sårkanterna så att det läker fortare.

Jag vet vilken sort du menar, "surgical tape". har sådan hemma, men när jag ringde sa de att jag inte skulle använda sådan, utan något med glatt yta som inte nuddar såret. Det är därför jag är rådlös, vad finns som har glatt yta?
Citera
2006-12-02, 22:18
Medlem
polvos avatar
Jag fick massa sår på benen i somras, det var ett jävla meck att få det att läka och hålla ihop, hur som helst, jag löste det med mepitel.

http://www.mepitel.com/item.asp?id=386&lang=1
Citera
2006-12-02, 22:28
Medlem
Ninsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polvo
Jag fick massa sår på benen i somras, det var ett jävla meck att få det att läka och hålla ihop, hur som helst, jag löste det med mepitel.

Kanon! Finns det på apoteket tro?

Edit: Ja, det gjorde det. Ska prova i morgon. Tack för rådet.
Citera
2006-12-02, 23:19
Medlem
Borde du inte gå till en läkare ändå om såret är 1 cm brett? Tänk på risken för infektion!
Citera
2006-12-02, 23:22
Medlem
Ninsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Borde du inte gå till en läkare ändå om såret är 1 cm brett? Tänk på risken för infektion!

Jo, jag vet... Problemet är väl att det inte går att göra så mycket ändå. Det enda de kan göra är väl att läggaom såret och instruera mig hur jag ska göra det själv sen. Det går tyvärr inte att sy. Men jag har öst på med sårsprit så det borde gå bra ändå.
Citera
2006-12-03, 00:13
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Var försiktig med att hälla i "sårsprit" och liknande, det gynnar inte läkningen av såret. Tvätta hellre rent med ljummet kranvatten och lägg om såret med nån kompress bara tills du hittar något icke-vidhäftande förband såsom tidigare nämnt. Vid tecken på infektion som svullnad och rodnad bör du ta kontakt med en läkare.
Citera
2006-12-03, 12:31
Medlem
fbes avatar
När det är "för sent" för att sy skall man givetvis inte heller tejpa ihop sårkanterna. Poängen är att om såret har stått öppet över natten är det redan så förorenat av bakterier att det är bättre om det får läka öppet. Lägg gärna ett rent förband som skyddar, men strunta i att dra ihop sårkanterna. och som sagt; Sprit och sådant ställer till med mer elände än det gör nytta.
Citera
2006-12-03, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polvo

Hur fick du en "massa" sår på benet? Det låter läskigt.

Sån där typtejp då? Det borde ju funka.
Citera
2006-12-03, 13:20
Medlem
Ninsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
När det är "för sent" för att sy skall man givetvis inte heller tejpa ihop sårkanterna. Poängen är att om såret har stått öppet över natten är det redan så förorenat av bakterier att det är bättre om det får läka öppet. Lägg gärna ett rent förband som skyddar, men strunta i att dra ihop sårkanterna. och som sagt; Sprit och sådant ställer till med mer elände än det gör nytta.

Okej, men då lär det ju läka väldigt fult också? Lär bli ett väldigt brett ärr om jag inte försöker dra ihop det lite... Eller?
Citera
2006-12-03, 13:25
Medlem
miriams avatar
Eltejp är bäst tryck i hop sårkanterna mor varandra så tätt det går tejpa i hop med el tejp det sitter bättre än kirurg tejp låter konstigt jag vet men det lärde jag mig när jag jobade en sommar på en akutmottagning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in