Citat:
Avslutningsvis ställer jag en öppen fråga: Vilka politiska organisationer är det OK att vara medlem i och samtidigt vara LO-medlem? När kommer utrensningarna av gammelmoderater som är mer fack-fientliga än SD?
Jimmi lämnade ett bra svar, men fann jag det intressant att faktiskt kontrollera vad som egentligen uttrycks i de olika LO förbundens stadgor. Av en händelse råkar jag äga en uppsättning sådana.
Samtliga LO förbund har tydliga och klara skrivningar hur förbunden skall agera i uteslutningsärenden. Skrivningarna varierar något men innebörden är densamma. Vad gäller uteslutning av medlem som tagit aktiv del emot det egna förbundet genom medlemskap i politiskt parti, vars värderingar inte överensstämmer med förbundet, återkommer dock samma formulering:
”Uteslutning kan också ske då medlem…bedriver och stöder sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”
Förbunden förbehåller sig rätten att själva tolka innebörden. I realiteten betyder det att medlemmar, som samtidigt är medlemmar i de borgerliga partierna, SD samt odemokratiska partier eller organisationer, diskvalificerar sig som medlemmar i LO förbunden. Mig veterligen tillämpar LO förbunden denna regel olika frekvent, men faktum är att uteslutningar av politiska orsaker sker kontinuerligt av samtliga förbund.
Det absolut vanligaste skälet till uteslutningen torde vara, bristande betalning av medlemsavgiften. Andra orsaker till uteslutning kan enligt LO förbunden vara då medlem:
- genom medvetet oriktiga uppgifter erhållit medlemskap.
- genom oredligt förfarande betingat sig ekonomisk ersättning av förbundet, a-kassa eller liknande.
- uppträtt som strejkbrytare.