2006-12-01, 15:38
Medlem
mr.mmms avatar
Hej

jag skulle vilja skydda innehållet på DVD-skivor som jag bränner. Det bästa skulle vara att det var någon slags lösenordsskydd på skivan så att man inte kunde läsa innehållet om man inte hade rätt nyckel, men att datan var direkt tillgänglig om man hade rätt lösen.

Jag har provat att kryptera skivorna men det är irriterande att avkodningen tar tid. Ett annat alternativ jag provat är att packa allt med winrar och lösenordsskydda arkivet innan jag bränner. Åter igen tar det för lång tid att packa upp för att jag skall vara helt nöjd.

Anledningen till att jag behöver kunna skydda skivorna är att jag är inblandat i ett vad som handlar om lite pengar, men framför allt mycket prestige. Den andre inblandade i vadet är min rumskompis och ingen av oss drar sig för att fuska. Av olika anledningar behöver jag bränna ner filerna lite då och då och jag vill skydda mig mot att han kan utnyttja filerna i fall han lyckas lägga vantarna på en sådan skiva.

säkerheten behöver inte vara over the top. Så länge det inte är självklart hur man tar sig runt skyddet är det ok. Jag prioriterar i sådana fall snabb tillgänglighet för mig högre.

Tack på förhand, hoppas ni kan hjälpa mig
Citera
2006-12-01, 15:43
Medlem
Om inte själva datan är krypterad så kan man ju alltid komma åt den.
Citera
2006-12-01, 15:59
Medlem
mr.mmms avatar
Filerna på datorn är inget problem dom kommer han inte åt, men tack för omtanken.

Frågan gäller alltså DVD-skivor.

edit: oj såg nu att det stod data, som i information.
Menar du alltså att det inte går att skydda filerna utan att kryptera, även om man har ganska låga säkerhetskrav? Vad är i sådana fall den snabbaste och enklaste formen av kryptering? är som sagt ute efter att skall gå snabbt att komma åt informationen för mig
Citera
2006-12-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mmm
Filerna på datorn är inget problem dom kommer han inte åt, men tack för omtanken.

Frågan gäller alltså DVD-skivor.
Det är datan på DVD-skivorna jag syftar på.
Citera
2006-12-01, 16:08
Medlem
mr.mmms avatar
Oj, redan svar.

se edit av senaste inlägg
Citera
2006-12-01, 16:15
Medlem
Om du använder Winrar utan kompression, dvs "store" ?
Krypterar du inte datan så är det ju bara att browsa runt på skivan. Jag tror att du tänker på att man använder sig utav autoplay och på så vis får upp en ruta där man ska fylla i lösenord. Väldigt osäkert.
Citera
2006-12-01, 16:32
Medlem
mr.mmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer
Om du använder Winrar utan kompression, dvs "store" ?
Krypterar du inte datan så är det ju bara att browsa runt på skivan. Jag tror att du tänker på att man använder sig utav autoplay och på så vis får upp en ruta där man ska fylla i lösenord. Väldigt osäkert.

Ok tack. Lite säkrare än autoplay hade jag nog tänkt mig. Kanske går det att kryptera väldigt mjukt (motsatsen till hårt?)? I det program jag använde fanns det bara en typ av kryptering som jag antar är tämligen svårknäckt.

Det bästa hade varit om jag slapp flytta filerna från skivan, men eftersom man ej kan skriva till skivan antar jag att det är omöjligt.

Kom gärna med mer tips, som det är nu blir det nog store med winrar. Jag hoppades att någon smart kod-knackare hade löst det beskrivna problemet på ett bra sätt, men tyvärr verkar det ju inte vara fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in