Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-12-02, 21:38
Medlem
jokers avatar
Är jävligt skeptisk till begreppet "Belgisk choklad" som sådant. Choklad blir inte god bara för att fabriken ligger i ett visst land.

Dock måste det sägas att jag ogillade fyllda chokladpraliner rätt mycket innan jag provade Leonidas. Som är ett belgiskt märke, och dessutom är ganska billiga jämfört med andra liknande.
Citera
2006-12-02, 23:07
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Är endå inte belgisk choklad utan fransk.

[/url]

Hm. My bad. Isåfall har jag inte mycket att komma med, tänkte föreslå Michel Cluizel men det är också fransmän, även om deras kakaobönor kommer från olika plantager över hela världen...Äh, belgisk choklad - är inte det lite ute??
Citera
2006-12-02, 23:20
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Hm. My bad. Isåfall har jag inte mycket att komma med, tänkte föreslå Michel Cluizel men det är också fransmän, även om deras kakaobönor kommer från olika plantager över hela världen...Äh, belgisk choklad - är inte det lite ute??
Inte då.

Ja, kakaon kommer från lite olika platser. Den vanliga främst från västafrika, som är framavlad för att ge stora skördar och tålighet mot ohyra, på bekostnad av smak. Trinitario, Arriba, Ameladona, etc. är vanligare i dom högre ligorna, och ger helt olika karaktär åt chokladen.

Anthon Bergs kan du pröva om du vill ha en billigare kaka. Dom har lite metalliska plast/foliepåsar, och heter Ecuador och dom vanliga namnen. 3 olika tror jag det finns.
Citera
2006-12-02, 23:28
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Inte då.

Ja, kakaon kommer från lite olika platser. Den vanliga främst från västafrika, som är framavlad för att ge stora skördar och tålighet mot ohyra, på bekostnad av smak. Trinitario, Arriba, Ameladona, etc. är vanligare i dom högre ligorna, och ger helt olika karaktär åt chokladen.

Anthon Bergs kan du pröva om du vill ha en billigare kaka. Dom har lite metalliska plast/foliepåsar, och heter Ecuador och dom vanliga namnen. 3 olika tror jag det finns.
'

Jag? Tackar men jag står redan omiven av valrhona och michel cluizel dagarna i ända på mitt ena jobb...det är det som är så konstigt - jag var säker på att vi fick 30 kg från belgien sist, därför jag trodde valrhona var belgisk... men den kan ju hamnat i någon annan lokal iofs. Jag måste nog sätta mig in i vår choklad lite mer.
Citera
2006-12-02, 23:38
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
'

Jag? Tackar men jag står redan omiven av valrhona och michel cluizel dagarna i ända på mitt ena jobb...det är det som är så konstigt - jag var säker på att vi fick 30 kg från belgien sist, därför jag trodde valrhona var belgisk... men den kan ju hamnat i någon annan lokal iofs. Jag måste nog sätta mig in i vår choklad lite mer.
Ja, du, Skurt, Bertrud, eller vem som nu kan tänkas vara intresserad här på matforumet.

Det är bra grejer. Själv köper jag det sällan. 30 kg är en hel del. Det är vad som finns här i frukt.
Citera
2006-12-03, 00:59
Medlem
Muxaxos avatar
Själv är jag väldigt förtjust i choklad från Godiva, den är dyr men supergod, iaf enligt mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in