2006-11-30, 19:21
Medlem
Hej

Ja, vad betyder boba på finska? Jag har inte en aning om det ska särskrivas eller inte, men enligt min källa ska det betyda träskalle. Kan någon bekräfta detta?
Citera
2006-11-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n3utrum
Hej

Ja, vad betyder boba på finska? Jag har inte en aning om det ska särskrivas eller inte, men enligt min källa ska det betyda träskalle. Kan någon bekräfta detta?

Hehe snacka om felstavning! Rynkade frågande på pannan ända tills jag läste "träskalle"...

Finskan använder inte bokstaven b.

Trä = puu
Skalle = pää

Träskalle = puupää, där "puu" uttalas som "po" i Napoleon.
Citera
2006-11-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
Hehe snacka om felstavning! Rynkade frågande på pannan ända tills jag läste "träskalle"...

Finskan använder inte bokstaven b.

Trä = puu
Skalle = pää

Träskalle = puupää, där "puu" uttalas som "po" i Napoleon.

Ahh, tacktack. Det är lite svårt att skilja på P och B över telefon Då kan vi med säkerhet lita på vår källa

EDIT: lär oss mer underliga ord på finska
Citera
2006-11-30, 22:16
Medlem
Tja, för att fortsätta på pää-linjen: idiot = kusipää.

kusi = kiss, piss, urin
pää vet du ju redan...

(Finskans korta "u" uttalas alltid som o i "bom". Finskans långa "uu" uttalas alltid som o i "rolig".)
Citera
2006-11-30, 22:30
Medlem
meons avatar
Här hittar du ganska många fräna finska fraser.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=363316
Citera
2006-12-29, 02:16
Medlem
buyzabas avatar
Är det nån som kan förklara de finsk ä:na. Ibland hör jag ingen skillnad på ää och aa. Hyvää kan låta som hyvaa.
Citera
2006-12-29, 03:28
Medlem
Draqs avatar
Går lite offtopic och frågar vadfan "nooniin" betyder, hör ju det titt som tätt när finnar pratar, det stavas nog inte så som jag skrev det dock.
Citera
2006-12-29, 09:39
Medlem
Citat:
Är det nån som kan förklara de finsk ä:na. Ibland hör jag ingen skillnad på ää och aa. Hyvää kan låta som hyvaa.

För mig låter det svenska och det finska ä:et likadant... Däremot skiljer ju sig det svenska a:et från det finska a:et, det är kanske där skon klämmer? Finskans a är "rakt och rent" (min uppfattning) medan svenskans korta a lutar aningen mer åt ä. Kanske därför som du har svårt att skilja på finskans a och ä? Bara en teori... Finskans a och ä skiljer sig hur som helst avsevärt från varandra.

Citat:
Går lite offtopic och frågar vadfan "nooniin" betyder, hör ju det titt som tätt när finnar pratar, det stavas nog inte så som jag skrev det dock.

"No niin" betyder ordagrant "nå på det viset" och sägs ibland lite som utfyllnad eller som markering för att nåt händer eller nån börjar göra nåt. Lite som svenskans "nu ska vi se" kanske?
Citera
2006-12-29, 11:29
Medlem
The Crashs avatar
rippoli=diarée
Citera
2006-12-29, 12:11
Medlem
meons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
För mig låter det svenska och det finska ä:et likadant... Däremot skiljer ju sig det svenska a:et från det finska a:et, det är kanske där skon klämmer? Finskans a är "rakt och rent" (min uppfattning) medan svenskans korta a lutar aningen mer åt ä. Kanske därför som du har svårt att skilja på finskans a och ä? Bara en teori... Finskans a och ä skiljer sig hur som helst avsevärt från varandra.
Bara att hålla med.
Har aldrig hört en finsktalande ha problem med att skilja på a och ä. Att uttala hyvää som hyvaa låter väldigt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
rippoli=diarée
Ripuli=diarré.
Citera
2006-12-29, 17:28
Medlem
En intressant grej i anslutning till ett eventuellt "hyvaa"-uttal är finskans uttalsregler, som inkluderar vokalharmoni. Det finns tre vokalgrupper i finskan:

a, o, u (där 'o' uttalas som vårt å och 'u' som vårt o)
ä, ö, y
e, i

Vokalerna i de två första grupperna får inte blandas sinsemellan. "Hyvä" eller "sänky" (=säng) innehåller alltså vokaler ur samma grupp, "talo" (=hus) likaså. Lägger man till suffix följer de också denna regel. "Talossa" (=i huset), men "sängyssä" (=i sängen).

(Vokalerna i den sista gruppen, 'e' och 'i', är neutrala och kan kombineras med vilka andra vokaler som helst.)

Det är pga. denna vokalharmoni som många finnar säger "olumpia" i stället för "olympia". Vokalen 'y' tillsammans med 'o' och 'a' blir för svårt att uttala. Detta är också förklaringen till att ordet "hyvaa" är omöjligt i finskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in