2006-12-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tkapower
...

Det funkar definitivt... go for it! Folk/Jag betalar bra för att slippa en massa krångel. Och alla har inte en kompis som kan hjälpa.
Citera
2006-12-05, 13:21
Medlem
papa_ogens avatar
Hade en tanke om något liknande för ett par år sen. Det som fick mig att tveka var hur man ska lösa garantidelen.

Du installerar ett måndagsex 20 mil från ditt kontor. Kunden ringer en vecka senare och säger att datorn inte startar.
Enligt svensk lag så har man väl vissa rättigheter som köpare inom en viss tid och därför kan kunden tvinga dig att komma och byta ut skiten gratis alternativt du skickar varan och får sämre och sämre rykte eftersom den här kunden var en grinig gubbe.

Jag tror också det finns en marknad för detta men har du otur så kan det bli kostsamt och tidskrävande.

Sen är det alltid bra att försöka bygga upp någon form av stadig inkomst för sin verksamhet. Kanske erbjuda just support för en viss summa i månaden (kanske inte så attraktiv för privatpersoner, men företag), men där hamnar vi vid första problemet igen.
Blir det för mycket strul innan verksamheten har kommit igång så man kan tackla sådant så kommer det bli dyrt för dig.

Hoppas mina tankar förstås och inte är för luddiga.
Citera
2006-12-05, 13:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Förutom de knepigheter som redan nämnts med att kunna debitera 300 kr till slutkund (dvs inkl moms, skatt, arbavgifter etc) där det blir för billigt för att gå runt, och för dyrt för kunden som hellre anlitar grannens 13-åring, så finns ett uppenbart problem med att ha privatkunder så där.

När du har sålt en produkt till en privatperson, så antas du ha livstids gratis support och garanti på produkten.

I praktiken:

Kunden har problem med sin dator. Du kommer dit och städar bort fem års ansamlade virus, spyware, tempfiler och annan skit. Datorn går som en oljad blixt. Kunden glad och du får dina pengar.

Två dagar senare, gärna sent på kvällen, ringer en störtförbannad kund och råskäller på dej för att nu har skrivaren slutat fungera. Dina lama invändningar om att du inte rört skrivaren möts med minst sagt upprört genmäle om att "DU VAR DEN SOM SENAST PILLADE PÅ DATORN, OCH NU ÄR DET NÅGRA VIKTIGA PAPPER SOM MÅSTE SKRIVAS UT."

Så du pallrar dej ut i vinternatten, knackar på hos den fortfarande buttra kunden, och finner att pappret är slut i skrivaren.

Tror du att du kan ta betalt för denna utryckning?

DETTA är skälet till att det aldrig finns några företag som sysslar med sånt här. Bara entusiastiska privatpersoner som tröttnar efter någon månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in