2006-11-30, 16:24
Medlem
Hei jag har en ide.. men er osäker om den bra nok
så hva syns ni..
først litt bakgrunds stoff.
jag har jobbet med it support i over 10 år i alle nordiske land.support via tlf,
så over til min affärs ide.
jag bor en stor stad och tänkte börja med support til privat personer, altså folk ringer vi kommer direkt hem och ordnar alt inom data. skifte det som kan skiftes på en data
installere programvare. sleting av virus
plus alt som har med nettverk
adsl
routers
wlan
ja you name it
och detta gjörs direkt hemma oss kunden på kort tid utan at ta med datorn..

själv tyckar jeg detta er en bra ide,,
får kunden behöver inte ta med datorn någon stans
och vänta flere veckor på datorn skal bli klar
det tar jo bare 10min och uppgradere ramen .
plus det er som regel lång ventetid på utført service
något som vi kan gjöra med engång

så det blir

Du ringer vi bringer

så hva tycker ni

forslag ..
ris
ros
alt tas i mot med stor takk

gjerne andre som har startet eget
gjerne tips...

ps kort versjon av en lång plan
tørs jag ta steget?
Citera
2006-11-30, 16:39
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tkapower
Du ringer vi bringer
Låter som en ganska vanlig ide, Att få den till att tjäna dig pengar blir nog svårt men måste säga att det där var det roligaste jag läst på länge.
Citera
2006-11-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tkapower
det tar jo bare 10min och uppgradere ramen .
Problemet är ju priset. Visst, det tar bara 10min, men sen så tar det ju tid ( =pengar) för er att ta er ut _till_ kunden, plus alla omkostnader (bil, bensin, kanske lokalhyra, kanske nån som sitter i växel och tar emot samtalet etc).

Anta att kunden köper RAM för 400SEK, kommer han verkligen vilja betala 500SEK för att någon ska svänga förbi i 2 minuter och trycka i minnet?

Jag tror definitivt många skulle vara intresserad av att kunna ringa en tekniker som kommer och fixar alla möjliga stora och små problem _om_ det inte skulle bli så dyrt (vilket är ett problem som är svårt att lösa).
Citera
2006-11-30, 21:16
Medlem
timepris

Citat:
Ursprungligen postat av fruxor
Problemet är ju priset. Visst, det tar bara 10min, men sen så tar det ju tid ( =pengar) för er att ta er ut _till_ kunden, plus alla omkostnader (bil, bensin, kanske lokalhyra, kanske nån som sitter i växel och tar emot samtalet etc).

Anta att kunden köper RAM för 400SEK, kommer han verkligen vilja betala 500SEK för att någon ska svänga förbi i 2 minuter och trycka i minnet?

Jag tror definitivt många skulle vara intresserad av att kunna ringa en tekniker som kommer och fixar alla möjliga stora och små problem _om_ det inte skulle bli så dyrt (vilket är ett problem som är svårt att lösa).

Ja tenkte mest på ca 300kr per på begynt time jeg da plus
utgifter til deler
Citera
2006-11-30, 21:21
Medlem
typhios avatar
Jag tror inte att det är en omöjlig affärside.

Läste i veckans lokalblaska om några killar som tjänade pengar på att skruva ihop ikeamöbler åt folk.

Håller ni bara nere omkostnaderna så ska det nog gå fint.

Jag skulle nog börja med en kompis på halvtid och ha något annat arbete på förmiddagen i början. Bokningar kan man sköta via en mobil när man startar upp smått och så får man en känsla av hur stor efterfrågan är.
Citera
2006-11-30, 22:45
Medlem
En idé som förmodligen testats av mången och det är i grunden ingen dålig idé... men för att få snurr på det så måste man nog kunna debitera 300+moms/h, +hårdvara +resekostnader... detta är det nog få eller inga privatpersoner som är beredda att betala dessvärre. Inte i dagsläget, men det kan kanske vara en framtidsmarknad - allteftersom svärsöner, barnbarn o.s.v. lessnar på att hjälpa sina nära och köra för en folköl eller kanelbulle.

Småföretag däremot kan vara en marknad. Se www.ants.se som tillhandahåller liknande tjänst till småföretag.

Ett problem är ju dock att om man ska hålla nere priset så måste man hålla nere kompetensen på sin personal (och sig själv, om man inte vill ha dåligt betalt per kompetensenhet) eftesom personal med god kompetens, speciellt om den är dokumenterad kostar en slant... och då kanske det leder till att vissa personer ramlar över problem som inte går att lösa...

Finns många frågeställningar, men med rätt prisbild, rätt tjänst, rätt målgrupp och rätt marknadsföring, så absolut!

PPPP, Pris, Plats, Produkt, Påverkan.
Citera
2006-12-01, 00:39
Bannlyst
Det här verkar som en bra affärs idé, dock så bör det finnas något som ni är "proffs" på, alltså att sätta i datordelar är lite väl simpelt och 300 kronor för det är lite väl mycket . Men om du/ni är "proffs" inom något ämne inom datorvärlden som folk ofta har problem med kan det ju vara en riktigt bra idé att grunda detta företag. Se dock till att marknadsföra bra och inte ta ut priser som kunden inte tjänar på att betala.
Citera
2006-12-01, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeja
Det här verkar som en bra affärs idé, dock så bör det finnas något som ni är "proffs" på, alltså att sätta i datordelar är lite väl simpelt och 300 kronor för det är lite väl mycket . Men om du/ni är "proffs" inom något ämne inom datorvärlden som folk ofta har problem med kan det ju vara en riktigt bra idé att grunda detta företag. Se dock till att marknadsföra bra och inte ta ut priser som kunden inte tjänar på att betala.

Vilket proffs jobbar för 300:- inkl moms per timme? Det är alltså däri du har problematiken, speciellt inom segmentet privatpersoner. Tror jag.
Citera
2006-12-01, 16:55
Medlem
Deannas avatar
Första tanken som slår mig är.. Hur ska nu konkurrera ut "kompisen"? De allra flesta har en kompis, ett syskon, en bekant osv som är duktig på datorer och kan lösa de flesta problem.. Oftast är ju "kompisen" mycket billigare än att anlita ett företag. Här kommer också aspekter som trygghet in.. Kan inte kunden hellre välja någon man känner än en utomstående.

Jag vet att det finns sådana här företag alla fall i Stockholm, hur ska ni kunna konkurrera ut dem som redan finns på marknaden? Om man ska konkurrera så måste man ofta göra det med antingen pris eller något unikt. I det jag har läst så ser jag inte något speciellt unikt med "ditt företag".

Hur ska ni kunna konkurrera med telefonsupporten? Många problem, tex installering av programvara går ju utmärkt att få support via telefon (och dessutom mycket billigt). Visst, hårdvarumässigt är det svårt att ge support, men jag (som är utbildad tekniker) har givit sån lättare installationssupport via telefon till vänner. Sen finns det guider på nätet, som är helt gratis..

Sen priset.. Efter skatt och arbetsgivaravgiften blir det inte mycket kvar på dessa 300 kronorna. Tycker att du ska göra lite kalkyler över hur många kunder du måste ha för att det ska gå runt.. Är det möjligt? Och du säger "vi", ska det vara fler anställda? I så fall, kommer du att ha råd att betala ut en godtagbar lön till alla?

Mitt tips, gör en välarbetad affärsplan, gör kalkyler och budget för uppstart och de kommande åren. Är det genomförbart? Ta hjälp av kunniga ekonomer eller företagare.. Bolla gärna ideer med dessa..
Lycka till!
Citera
2006-12-04, 08:43
Medlem
miklons avatar
Företagande behandlas i Ekonomi.

Arbetsliv och studier ----> Ekonomi

/Moderator
Citera
2006-12-04, 12:17
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Vilket proffs jobbar för 300:- inkl moms per timme?

Inga. Ett sådant pris signalerar tydligt att det är lallande amatörer på frigång som håller i verksamheten.
Citera
2006-12-04, 13:25
Medlem
mr_zipoxs avatar
Det går nog att sälja färdiga datapaket som ni kan erbjuda att koppla ihop och installera internet tex direkt i hemmet för ingen eller en liten extra kostnad.
Om ni bara vill hjälpa folk installera så är nog en telefonsupportlinje det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in