2011-03-12, 15:43
  #1633
Medlem
xqists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm.
Grymt bra ide!
TS kör på det

Jag köpte färdigstekta köttbitar (yt stekta) samt med tillbehör på en krog ett tag innan hon kom, stekte lite vitlök i pannan så det skulle lukta gött i lyan o fixade lite "smutsdisk" o värmde på det precis innan hon kom, serverat o klart med levande ljus o vin.... ja lite fusk men va fan ja fick ju ligga o slapp stressa i köket
Citera
2011-03-12, 15:53
  #1634
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Kl 1900 kommer det hit ett kjoltyg som jag har lovat laga mat till. Men har inte den blekaste vad jag ska göra?
Dessa är förutsättningarna:

* Enligt egen utsago äter hon allt. ( förmodligen en fälla men jaja)
* Mina mat-skills är medel. Så får inte vara för avancerat.
* Har ett vanligt svennebannan kök med tillhörigheter till förfögande.
* Willys-butik inom tjejkast avstånd.
* Är en första dejt.

Så vad i hellsefyr ska jag laga?


http://www.tasteline.com/Recept/Kantarelldoftande_flaskfile_i_panna Bestämde mig för detta, blev sugen på lite kantareller. Håll tummarna för mig nu, annars kanske ni får läsa vidare om allt i ¤Relationer och samlevnad. Trevlig helg!
Citera
2011-03-13, 12:48
  #1635
Medlem
Muttes avatar
Tänkte göra fläskfilé i någon sås och äta med pasta. Receptet ovan lät gott, men tror det kan bli lite svårt att få tag på kantareller. Någon som har något annat tips?
Citera
2011-03-13, 13:58
  #1636
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutte
Tänkte göra fläskfilé i någon sås och äta med pasta. Receptet ovan lät gott, men tror det kan bli lite svårt att få tag på kantareller. Någon som har något annat tips?
Kommer du inte åt någon annan svamp? Till exempel färska champinjoner/portobello, shiitakesvamp och dylikt? I värsta fall kan du ju köpa burkchampinjoner, trots att dessa inte tangerar toppen av kulinariska utsvävningar

~Paul~
Citera
2011-03-13, 14:24
  #1637
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutte
Tänkte göra fläskfilé i någon sås och äta med pasta. Receptet ovan lät gott, men tror det kan bli lite svårt att få tag på kantareller. Någon som har något annat tips?

Hacka ner en paprika, purjolök och någon svamp i såsen och täck de brynta fläskfilé bitarna i en form, skjuts in i ugnen en stund!
Citera
2011-03-13, 14:36
  #1638
Medlem
christerys avatar
Fläskfile gjorde jag för flera år sedan, enkelt recept som jag inte vågar göra om igen eftersom det skulle räcka minst 2 dar men försvann direkt.

Vad jag kommer ihåg så putsade jag en typ 500g file och stekte den runtom (stängde porerna eller vad det nu heter)
Svängde ihop 2 såser basen var mjöl+grädde i båda men kryddningen var nog vitlök i den ena och gurkmeja och lite curry i den andra.
Sen ner med filen i en rund glasskål och i med en kartong (pizzakartong tror jag jag använde) som avskiljare och pillade i såserna.

På med ost (riven) som in i ugnen ett bra tag. Sista minuterna över på grill för att få lite färg på osten.

Tror den återfanns i "min kokbok" ica förlag om jag inte kommer ihåg fel.

Som sagt, inte bra för vikten men vad jag kommer ihåg så kunde jag inte sluta äta...
Citera
2011-03-13, 15:23
  #1639
Medlem
Poddes avatar
Vill äta någon sorts taco mat ikväll, förslag?

Någon sorts taco-paj kanske?
Citera
2011-03-14, 16:38
  #1640
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutte
Tänkte göra fläskfilé i någon sås och äta med pasta. Receptet ovan lät gott, men tror det kan bli lite svårt att få tag på kantareller. Någon som har något annat tips?

Det blev mycket lyckat kan jag säga! Hittade kantareller på burk för 15 pix så det var sjukt smidigt
Citera
2011-03-14, 17:11
  #1641
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Det blev mycket lyckat kan jag säga! Hittade kantareller på burk för 15 pix så det var sjukt smidigt

Aa, shit. Jag fann bara champinjoner, men ska väl gå det med. Återkommer med resultat! Vad blev det till?

Får bli ris och sparris här.
Citera
2011-03-14, 19:56
  #1642
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Aa, shit. Jag fann bara champinjoner, men ska väl gå det med. Återkommer med resultat! Vad blev det till?

Får bli ris och sparris här.

Blev kanon, men ni får ingen bild för kameran hade laddat ur.
Citera
2011-03-15, 00:39
  #1643
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Vill äta någon sorts taco mat ikväll, förslag?

Någon sorts taco-paj kanske?

Jag brukar göra en jävligt simpel när fantasin tryter.

Hacka rödlök, paprika, tomat och lägg i en bunke. Addera majs om så önskas. Blanda ner ett par burkar smaksatt CF, typ Tomat & Basilika, och rör runt så allt blandar sig.
Stek köttfärs och ha i tacokrydda. Ta en ugnsform och lägg ner nachochips som du gör när du gör en lasagne t.ex. Lägg även lite upp på kanterna. På med köttfärsen, på med grönsaksblandningen, toppa med riven ost. In i ugnen en stund, till osten fått lite färg.

Slemmigt, mättande och gott. Tar typ en kvart att göra.
Citera
2011-03-15, 21:24
  #1644
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
På fredagen åker Webern fram efter en kortare vila några veckor.
Skulle nu uppskatta tips om vad man ska förtära.
Var inne ett tag på att koka lite spjäll sedan grilla på dessa.
Även en bit oxfile skulle kunna fungera.
Helst ska det ju ta en en bra stund så man hinner få ner lite alkoholhaltiga drycker under tiden.
Så lite low and slow tips skulle sitta fint.
Blir ju såklart en massa tilbehör o goda såser, men just köttet. Gärna nått ovanligt absolut inte fläskfile eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in