Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-08, 10:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Ja men sen kan man ju fråga vilken ålder barnen är i. Vill du att de ska få proteinbrist? 33 g fläskkött per barn? Det är ju bara 6,6 g protein per barn.

Varför vill man snåla med 2 Kg skinka förresten? Skinka kostar ju ingenting i dagsläget. Med paprika dessutom?

Om man vill snåla på mitt recept så är det väll vinet som man kan ta bort, men ok, låt ungarna få växa upp utan finessé.

Så nu sitter jag vid datorn och kan skriva lite utförligare.

Barnen kommer inte att få proteinbrist för att man minskar på skinkan. Med 4,2kg skinka och 7,2l bechamel kommer det att bli mycket svinn.

Man kan utan problem minska mängden skinka till 2kg. Vill man ha bättre ekonomi i det så kan man minska ännu mer på proteinet och istället dra i grönsaker i maten. Det blir både klimatsmart och hälsosamt för pluskan.

Vitt vin kan man ha i om man vill men hade jag gjort såsen så hade jag skippat även vinet och gjort en toppredd bechamel på typ 4l mjölk och 1l grädde samt salt och peppar.

Sen hade jag skippat sirapen. Den enda gången jag tycker det är befogat att söta maten till barn är om man tvingas göra en tomatbaserad sås på krossade tomater av dålig kvalitet.

Jag hade värmt upp 4l 3% mjölk och 1l 40% grädde och sedan topprett med maizena och smakat av med salt, vitpeppar en skvätt grönsaks och kalvfond. Sen i med ost/ostkräm och låt det bli en homogen blandning för att sedan dra ner skinka och eventuellt paprika. Detta tycker ger en bra smak i förhållande till arbetsinsatsen och när jag lagar mat för många är det de jag är ute efter.

Sen är det roligt att vi sitter och diskuterar skinksåsen när tillagningen av pastan kommer vara det egentliga problemet.

Det finns många vägar i matlagning och detta är mina tankar och hur jag utför det när jag lagar mat för den mängden barn.

Nu är tråden förvisso gammal men det kanske finns någon annan i samma situation i framtiden som vill ha lite input.
Citera
2017-12-08, 11:50
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
För mig så är det där ingen klassisk skinksås. För mig är det en bechamelsås där man tillsätter skinka. Alltså ska det vara mjölk, ingen matlagningsgrädde. Samtidigt som det inte ska vara oregano med. Å andra sidan, jag brukar använda mig av rökt skinka i tunna skivor (som jag skär i mindre bitar). Använder alltså inte helgskinka/julskinka. Möjligt att man behöver ändra receptet för att det ska passa den skinkan bättre.

Eftersom det har gått över en månad sedan ditt inlägg, har du experimenterat med såser/stuvningar med helgskinka ännu?

Är helt överrens.
Matlagningsgrädde, detta djävulens påfund.
Det receptet ät allt annat än klassiskt, och ser rätt äckligt ut.
Men Maxorr äter ju vad han vill...
Citera
2017-12-09, 13:37
  #27
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Är helt överrens.
Matlagningsgrädde, detta djävulens påfund.
Det receptet ät allt annat än klassiskt, och ser rätt äckligt ut.
Men Maxorr äter ju vad han vill...

I de flesta såser använder man nån dl grädde? tex gräddsås och grunden som vissa kallar det till en sås är bechamelsås som innehåller grädde, så har inte den blekaste aning om vad du menar ?

Jo jag äter ju vad jag vill och jag äter det när jag vill så tanken var väl att gör massor med skinksås ( olika sorter) och frysa in, vaccumpacka, sen ge bort eller äta nån gång ibland genom att ersätta alla annan skinka med julskinkan
Citera
2017-12-09, 16:17
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
I de flesta såser använder man nån dl grädde? tex gräddsås och grunden som vissa kallar det till en sås är bechamelsås som innehåller grädde, så har inte den blekaste aning om vad du menar ?

Jo jag äter ju vad jag vill och jag äter det när jag vill så tanken var väl att gör massor med skinksås ( olika sorter) och frysa in, vaccumpacka, sen ge bort eller äta nån gång ibland genom att ersätta alla annan skinka med julskinkan

Självklart ska du använda grädde.
Men absolut inte matlagningsgrädde.
Matlagningsgrädde är inte ens grädde.
Citera
2017-12-09, 17:07
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
I de flesta såser använder man nån dl grädde? tex gräddsås och grunden som vissa kallar det till en sås är bechamelsås som innehåller grädde, så har inte den blekaste aning om vad du menar ?

Det är skillnad på grädde Det brukar dock vara vispgrädde som används i sådana fall, i gräddsåser och likande. Det idealiska är en fetthalt på 40 %. Vill man ha lägre fetthalt så är det bättre att blanda vispgrädde med mjölk, istället för att välja matlagningsgrädde med en fetthalt på 15%.

Vispgrädde innehåller inga tillsatser, vilket matlagningsgrädde gör. Eftersom matlagningsgrädden dessutom är så mager, så skär den sig lätt. Vilket visserligen brukar kunna åtgärdas genom att reda den, vilket man gör om man gör en Bechamelsås. Men ändå.

Sedan är det förstås en smaksak, men jag tycker att vispgrädde istället för att det smakar bättre. och grädde, så att säga.
Citera
2017-12-11, 14:13
  #30
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det är skillnad på grädde Det brukar dock vara vispgrädde som används i sådana fall, i gräddsåser och likande. Det idealiska är en fetthalt på 40 %.

Jo det ska vara vispgrädde 40% fast det står lättgrädde osv i recept . Jag kör med äkta varor helst och köper jag grädde för mat så är det alltid vispgrädde
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback