Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-11, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Van-Basten
Jo, men de e snart 10 år sen då ju, å ykb på detta, landar man nog på närmare 100 lökar...

Dyrt att skaffa sig skitjobb i Sverige. Dyrt sedan att ha ett skitjobb för det förutsätter nästan alltid bilinnehav.

Du som kör buss i Jämtland. Trevligt där jämfört med att köra buss i någon av Sveriges större städer?
Citera
2015-10-11, 08:19
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Dyrt att skaffa sig skitjobb i Sverige. Dyrt sedan att ha ett skitjobb för det förutsätter nästan alltid bilinnehav.

Du som kör buss i Jämtland. Trevligt där jämfört med att köra buss i någon av Sveriges större städer?

Jag skulle aldrig köra i Stockholm t.ex. Högt tempo, mycket trafik. Som sagt så är det en helt annan grej att köra i glesbygd. Det är en helt annan attityd. Nästan alla förare jag stött på verkar trivas. Några har kört buss i 35-40 år. Jag har haft en hel del olika jobb i mitt liv. Jobbat på fabrik bl.a och jag kan säga att köra buss är typ 5 ggr bättre.
Citera
2015-11-12, 04:38
Medlem
Jag har jobbat som busschaufför, både heltid och som timanställd. Det här yrket har två fördelar:
1) det är kul att köra buss. Jätteroligt faktiskt och det saknar jag.
2) arbetstider. Jag vill inte jobba måndag-fredag 7-16, utan trivs med varjerande arbetstider och arbetsdagar.

Men allt annat är nackdelar:
1) dålig lön: svårt att tjäna mer än 25 kkr/månad;
2) otacksamma kunder som aldrig hälsar och ser ner på busschauffören. De behandlar inte dig som en människa, du existerar inte för dem. Du kan prata med folk och de ignorerar dig totalt. Men de säger gärna spydigheter om de känner för det, även om det inte är ditt fel;
3) ingen respekt från ledningen. De säger hela tiden att det finns gott om folk som har D-körkort och YKB och vill ta ditt jobb. Spelar ingen roll om du jobbat felfritt i många år. De vill inte ha erfarna förare, för att de kostar mer. Arbetsförmedlingen spottar ut hundratals billiga nyutbildade varje år;
4) bussbolag som vinner upphandlingar tvingas spara på allt: förkorta körtider så att man antingen kör som galning eller missar sina raster; drar in frikort och andra förmåner;
5) min senaste arbetsgivare, Stadsbussarna i Östersund, lägger sig i i chaufförernas privatliv. Platschefen hatar verkligen busschaufförer. Man kan få varning för att man skrivit något olämpligt på Facebook eller annan media. Till exempel, en av våra kollegor skrivit något om "negerbollar" på ett bakforum. En annan kärring ringde bussbolaget och chauffören fick en varning.
Ett annat exempel: en chaufför blev osams med sin före detta svärmor. Hon påstod att han var skyldig henne pengar, men han tyckte inte så. Hon gick i domstolen och förlorade. Då vände hon sig till Stadsbussarna. Företaget kompenserade henne allt och ville dra av chauffören lön. Facket la sig i och han slapp löneavdrag, men fick inte sin anställning förlängd (var visstidsanställd i ett år). Facket kunde inte göra någonting åt. Arbetsgivaren motiverade att han förstörd företagets rykte, eftersom Stadsbussarna vill vara bästa bussbolaget i landet och vill ha helt perfekta medarbetare. Att man bråkar med folk gör inte saken bättre.

Fast den här punkten är speciell för Östersund. I storstäder är brist på förare något större så de är mer rädda om personal.
6) Som nyanställd får man räkna med att jobba som timanställd i flera år, med osäker anställningsform, utan några garantier. Så snart det blir gott om jobb, anställer de nya förare så det är alltid mycket folk som slåss om jobb.

Listan kan bli lång... Men om jag kunde börja om livet, skulle jag ändå prova på att jobba som busschaufför.
Citera
2015-11-12, 11:35
Medlem
Hubbe11s avatar
Kör också i en mellanstor stad och kan bekräfta att det tyvärr verkar vara så här bland Buss bolagen. Man undrar hur det kommer sig.

Själv trivs jag jättebra med att köra statstrafick även om man får höra att man är en idiot som inte kan köra ibland.
Men jag vet ju att jag kör bra och det gör även de flesta av mina kollegor. Det är nästan oundvikligt när man sitter 8 timmar om dan i stan och kör att man faktiskt blir bättre än medelsvensson på att köra.
Citera
2015-12-01, 22:48
Medlem
0ldMans avatar
Medelåldern bland bussförare måste vara hög. Sällan jag ser en förare som är under 40 år.
Citera
2015-12-13, 05:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Någon som har koll på om AF fortfarande bekostar YKB och D-kort?
Har inte läst färdigt gymnasiet, så skulle underlätta något enormt att ha åtminstone deltidsjobb (även om heltid inte skulle sitta hel fel heller) under det resterande året jag har kvar på komvux.

Finns det behov av förare i västernorrland?
Citera
2015-12-13, 07:03
Medlem
Hubbe11s avatar
I stora delar av landet kan man få utbildningen både betald av af och av bussbolagen men man måste numera vara 24 år för att ta D-behörighet.
Citera
2015-12-13, 14:44
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
I stora delar av landet kan man få utbildningen både betald av af och av bussbolagen men man måste numera vara 24 år för att ta D-behörighet.
Inte om man utbildar sig via gymnasiet eller går yrkesutbildning, då gäller 18 respektive 21 år såvitt jag uppfattar det enligt Transportstyrelsen.
Tack för svar iaf
Citera
2015-12-13, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Någon som har koll på om AF fortfarande bekostar YKB och D-kort?
Har inte läst färdigt gymnasiet, så skulle underlätta något enormt att ha åtminstone deltidsjobb (även om heltid inte skulle sitta hel fel heller) under det resterande året jag har kvar på komvux.

Finns det behov av förare i västernorrland?
Ja dom bekostar YKB och D-kort men tror det krävs lite mer än att knata ner på arbetsförmedlingen och be om det. Tror du måste varit arbetslös ett visst antal månader innan det ens blir aktuellt med en utbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Det måste man inte alls. Det tråkiga med att vara under 24 år är att din YKB blir dubbelt så lång bara.
Citera
2015-12-13, 17:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Ja dom bekostar YKB och D-kort men tror det krävs lite mer än att knata ner på arbetsförmedlingen och be om det. Tror du måste varit arbetslös ett visst antal månader innan det ens blir aktuellt med en utbildning.

Det måste man inte alls. Det tråkiga med att vara under 24 år är att din YKB blir dubbelt så lång bara.
Har visserligen inte varit helt arbetslös, utan haft vikariat som personlig assistent för någon tusenlapp per månad (vilket torde vara lite meriterande då det är serviceinriktat).
Funkar om jag tar studielån samtidigt, men skulle aldrig gå att försörja mig och min flickvän (som soc vägrar hjälpa för att jag studerar....) på bara vikariatet eller bara studielånet såvida vi inte flyttar tillbaka till min sketna gamla etta utan dusch och väggen så nära toan att knäna tog i elementet framför.
Är det något de tar hänsyn till eller måste man ha varit helarbetslös?
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-12-13 kl. 18:20.
Citera
2015-12-13, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har visserligen inte varit helt arbetslös, utan haft vikariat som personlig assistent för någon tusenlapp per månad (vilket torde vara lite meriterande då det är serviceinriktat).
Funkar om jag tar studielån samtidigt, men skulle aldrig gå att försörja mig och min flickvän (som soc vägrar hjälpa för att jag studerar....) på bara vikariatet eller bara studielånet såvida vi inte flyttar tillbaka till min sketna gamla etta utan dusch och väggen så nära toan att knäna tog i elementet framför.
Är det något de tar hänsyn till eller måste man ha varit helarbetslös?
Jag tror inte arbetsförmedlingen tar hänsyn till din livssituation. Sen funkar det olika beroende var i landet du bor och åldern. Knalla in på ett kontor och fråga säg att du vill börja köra buss men nämn inte att du bara tänkte börja köra buss vid sidan av då satsar dom inte stort på dig. Sen är det en väldigt dyr utbildning så vill du bara ha ett ströjobb så låt någon annan seriös person få din plats
Citera
2015-12-13, 18:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Jag tror inte arbetsförmedlingen tar hänsyn till din livssituation. Sen funkar det olika beroende var i landet du bor och åldern. Knalla in på ett kontor och fråga säg att du vill börja köra buss men nämn inte att du bara tänkte börja köra buss vid sidan av då satsar dom inte stort på dig. Sen är det en väldigt dyr utbildning så vill du bara ha ett ströjobb så låt någon annan seriös person få din plats
Ja i början funderade jag egentligen på taxi som ströjobb vid sidan om plugget, men skulle ju långt hellre ha heltidsjobb och ströplugga mest för intressets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in