Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-02, 13:03
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Åh fan. Då har antingen prisbilden ändrat sig väldigt på ett par-tre år eller så försökte dom sig på en fuling när en kollega tänkte byta jobb över till buss. Han ringde en firma (minns inte på rak arm om det var Ruter eller Veolia, men vill mena det var en av de två) och fick komma på intervju på stört och personalchefen var minst sagt begeistrad tydligtvis. Helt tills dom kom till lön och killen blev erbjuden 240k i året, detta då inklusive vissa nätter och helger. Behöver jag tillägga att han gick från mötet momentant och utan att ens säga ett ord?

Våra löner på godssidan varierar en del, de flesta brukar ligga runt 150-160/h, sen finns det ju extremfall som en känd åkare från Kongsberg som tydligen hade en CE-chaufför för 130/h eller ASKO som har runt 190/h plus riktig övertidsbonus, skifttillägg och sån lyx.

Jag tror att lönerna steg ganska ordentligt för ett par år sedan iom branschavtalet. Ruter kör dock inga bussar utan är beställare av trafik, typ som Länstrafiken i Svedala, men Veolia, Nettbuss, Unibuss, Nobina och Norgesbuss är olika företag som kör buss i linjetrafik.
Men då ser ju lönebilden ungefär likadan ut då, med den skillnaden att alla som kör buss får lika lön, baserat på erfarenhet, istället för vad just det aktuella företaget har lust att betala.
Sen har vi ju antagligen bättre tillägg än er lastbilsförare, vi får nämligen det du benämner som lyx ovan 50/100% i övertidsersättning och 25/40% i skifttillägg, sen lite andra tillägg för röda dagar, delade skift och för att man kör i närheten av Oslo. Så kör man övertid t.ex på nyårsafton så har man 4 olika tillägg som kickar in och man har 450% tillägg.
Den fördel jag kan komma på till er fördel är att ni slipper prata med skiten ni kör, och det är ju värt lite faktiskt!
Citera
2011-07-02, 13:38
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Jag tror att lönerna steg ganska ordentligt för ett par år sedan iom branschavtalet. Ruter kör dock inga bussar utan är beställare av trafik, typ som Länstrafiken i Svedala, men Veolia, Nettbuss, Unibuss, Nobina och Norgesbuss är olika företag som kör buss i linjetrafik.
Men då ser ju lönebilden ungefär likadan ut då, med den skillnaden att alla som kör buss får lika lön, baserat på erfarenhet, istället för vad just det aktuella företaget har lust att betala.
Sen har vi ju antagligen bättre tillägg än er lastbilsförare, vi får nämligen det du benämner som lyx ovan 50/100% i övertidsersättning och 25/40% i skifttillägg, sen lite andra tillägg för röda dagar, delade skift och för att man kör i närheten av Oslo. Så kör man övertid t.ex på nyårsafton så har man 4 olika tillägg som kickar in och man har 450% tillägg.
Den fördel jag kan komma på till er fördel är att ni slipper prata med skiten ni kör, och det är ju värt lite faktiskt!

Då var det nästan garanterat Veolia. Men aj fan, ni har alltså skaffat er bättre löneförmåner än vi har? Jag är naturligtvis glad å era vägnar, men det svider lite att vara helt i botten av samhällets lönestege (möjligtvis med undantag av taxistollarna och Omega-3 försäljarna på köpcentrena)...

Men som du själv påpekat så är ju fördelen av att slippa prata med varorna värt en hel del, frågan är bara hur mycket man ska offra för den fördelen. Kanske man skulle se till att förlora jobbet och få NAV att pröjsa för D och YKB-buss?
Senast redigerad av Dainea 2011-07-02 kl. 13:57.
Citera
2011-07-02, 14:06
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Då var det nästan garanterat Veolia. Men aj fan, ni har alltså skaffat er bättre löneförmåner än vi har? Jag är naturligtvis glad å era vägnar, men det svider lite att vara helt i botten av samhällets lönestege (möjligtvis med undantag av taxistollarna och Omega-3 försäljarna så köpcentrena)...

Men som du själv påpekat så är ju fördelen av att slippa prata med varorna värt en hel del, frågan är bara hur mycket man ska offra för den fördelen. Kanske man skulle se till att förlora jobbet och få NAV att pröjsa för D och YKB-buss?

Ahhh, känns bra att ta ett par steg upp på samhällets lönestege

Att ta ett D-kort är nog ingen dum idé. Man kan ju om inte annat köra extra när man känner för det. Dock tror jag inte du behöver ykb än, jag har ju det, men det var ingen som brydde sig om att titta på det när jag kom hit, och vad jag sett är det ingen annan(förutom de andra svenskarna) som har det. Däremot kommer bedriften att spendera en 35-timmars ykb-kurs på alla chaufförer, så antagligen klarar du dig på D-kort och sen får man betalt för att gå kursen av jobbet.
Det finns nästan obegränsat med jobb, och kan man dessutom hålla ett par tre olika jobb i luften samtidigt blir det riktigt fina stålar.
För att ytterligare lägga lök på laxen så behöver vi inte använda färdskrivarkortet speciellt ofta (bara om man kör en hel tur till Oslo utan avlösning), och de lokala kontrollmänniskorna påstår att vi är helt fritagna från det, så man kan köra ganska mycket utan att åka dit på det.
Citera
2011-07-05, 17:35
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Vid varje rödljus får de tvärnita och så fort det blir grönt trampar de gasen i botten, kommer fram till nästa rödljus för tidigt och för snabbt och får tvärnita där också, och sådär håller det på.
En riktig busschaufför tar ju rödkörningar i stället, mest nybörjare som slår på en tvärnit när man kommer körandes i full fart och det blir rött och man har fullt med stående folk i bussen
Citera
2011-07-06, 18:24
Medlem
Busschaufförer och busspassagerare, klicka!

Hej!

Satt på bussen idag och iakttog dörren längst fram, förardörren. Det jag iakttog var hur de som gick på gjorde; hälsa och ta fram busskortet/bussremsan, prata i tele och ta fram busskort/bussremsa osvosv.

Hur gör ni när ni går på bussen?
Hur vill ni chaufförer ha det, helst? Personer som hälsar eller bara går förbi?

Nyfiken!
Senast redigerad av Bakelawa 2011-07-06 kl. 18:26.
Citera
2011-07-06, 18:28
Medlem
Carpedijems avatar
Själv hälsar jag alltid på busschauffören!
Citera
2011-07-06, 18:31
Medlem
Beror det helt på hur jag blir bemött,Sitter chaffisen och glor surt eller har ett liknande kroppsspråk så går jag bara förbi annars så hälsar jag
Citera
2011-07-06, 18:33
Medlem
Powens avatar
Jag hälsar alltid på busschauffören, händer även att dom hälsar först.
Citera
2011-07-06, 18:34
Medlem
Jag hälsar alltid. Det gör väl alla som är lite trevliga själar?
Citera
2011-07-06, 18:37
Medlem
Ttoclaws avatar
När jag väl åker buss hälsar jag för det mesta. Om det inte är en surdeg som sitter där.
Citera
2011-07-06, 19:25
Medlem
bambumannens avatar
Tycker det är extremt snålt att inte kunna kosta på sig att hälsa på chauffören när man åker buss. Det verkar som att folk är rädda för att vara för trevliga, att alla andra ska tro att man raggar på chauffören och grejer.
Citera
2011-08-17, 20:37
Bannlyst
Funderar på att söka jobb som busschaufför i Sthlm, på Nobina. Nån som vet hur det är med arbetstider, löner med mera. Har hört att man har typ 24k i grundlön, tycker det låter rätt mycket att starta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in