Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Åh fan. Då har antingen prisbilden ändrat sig väldigt på ett par-tre år eller så försökte dom sig på en fuling när en kollega tänkte byta jobb över till buss. Han ringde en firma (minns inte på rak arm om det var Ruter eller Veolia, men vill mena det var en av de två) och fick komma på intervju på stört och personalchefen var minst sagt begeistrad tydligtvis. Helt tills dom kom till lön och killen blev erbjuden 240k i året, detta då inklusive vissa nätter och helger. Behöver jag tillägga att han gick från mötet momentant och utan att ens säga ett ord?
Våra löner på godssidan varierar en del, de flesta brukar ligga runt 150-160/h, sen finns det ju extremfall som en känd åkare från Kongsberg som tydligen hade en CE-chaufför för 130/h eller ASKO som har runt 190/h plus riktig övertidsbonus, skifttillägg och sån lyx.
Våra löner på godssidan varierar en del, de flesta brukar ligga runt 150-160/h, sen finns det ju extremfall som en känd åkare från Kongsberg som tydligen hade en CE-chaufför för 130/h eller ASKO som har runt 190/h plus riktig övertidsbonus, skifttillägg och sån lyx.
Jag tror att lönerna steg ganska ordentligt för ett par år sedan iom branschavtalet. Ruter kör dock inga bussar utan är beställare av trafik, typ som Länstrafiken i Svedala, men Veolia, Nettbuss, Unibuss, Nobina och Norgesbuss är olika företag som kör buss i linjetrafik.
Men då ser ju lönebilden ungefär likadan ut då, med den skillnaden att alla som kör buss får lika lön, baserat på erfarenhet, istället för vad just det aktuella företaget har lust att betala.
Sen har vi ju antagligen bättre tillägg än er lastbilsförare, vi får nämligen det du benämner som lyx ovan
50/100% i övertidsersättning och 25/40% i skifttillägg, sen lite andra tillägg för röda dagar, delade skift och för att man kör i närheten av Oslo. Så kör man övertid t.ex på nyårsafton så har man 4 olika tillägg som kickar in och man har 450% tillägg. Den fördel jag kan komma på till er fördel är att ni slipper prata med skiten ni kör, och det är ju värt lite faktiskt!