2021-02-24, 22:32
Medlem
Etta.Places avatar
Blev så sjukt irriterad på denna Peter. Jag menar kvinnan är ju klart störd och sitter där hon sitter för att hon har grova problem i bollen, det kan vem som helst se. Men sen har vi den mesiga och mjäkiga Peter som liksom bara följt med och hållit med i detta. Blir liksom provocerad av att man kanske borde tycka synd om honom, men får man verkligen mesa sig in i vilken skit som helst som vuxen man och fyrbarnspappa och sen ligga och böla att "meeeen jag kunde ju iiiintte säga nej!"
Citera
2021-02-24, 22:45
Medlem
Jag missade vad Julia och Peters inkomster kom från,nån som hann med att snappa upp det?
Citera
2021-02-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Är du lite efterbliven, bokslutet kommer att komma senare i år. Kanske du ska vänta och se då innan du öppnar käften kanske? Dom har flera anställda och firman går bra, en kund bokade in dom för ett jobb för mycket pengar. Det kommer synas sen ska du se, så får du se vem som har rätt och fel.

Helt fel. Det gäller bokslutet tom 2020-06 som lämnades in för mindre än en månad sedan. Jätteskulder. Inga löner utbetalda på ett helt år, ökat eget kapital för att slippa likvidering och som grädde på moset har den firman utmätning från kronofogden. Noll kreditvärdighet så där gick inte att driva byggverksamhet.

Den andra firman startades 2020-07 och har redan lyckats få kronofogden inblandad, det måste vara någon sorts rekord i fuckup. Det bolaget lämnar inte sitt första bokslut förrän en bit in i 2022 men ring gärna kronofogden och hör efter aktuellt skuldsaldo. Eller om de betalt in någon moms eller f-skatt. Sannolikt inte.

Trampade jag på en öm skridskotå eller vad?
Citera
2021-02-24, 23:09
Medlem
Efter att ha kollat på hennes klipp när hon åker skridskor så är hon ju inte ens duktig på konståkning...
Citera
2021-02-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasparilla
Jag missade vad Julia och Peters inkomster kom från,nån som hann med att snappa upp det?

Kvinnan jobbade heltid (sa de). Barnbidrag/flerbarnstillägg blir väl minst 5000 på 4 småskruttar, Peter föräldraledig/föräldrapenning sen.. ja, det var inte glasklart.. 🤔
Förr (glansdagarna med Mathias & Charlie) brukade de ibland försöka värdera upp huset för att få bättre lån/ränta - har de helt slutat med det? Paret igår hade ju ändå ägt huset många år, renoverat vad jag förstod och rätt bra läge. Var det så skabbigt att inte värt att försöka?
Men alltså.. konståkning för tusentals i månaden, barnens namn var väl världsrekord i WT, hur kan man åka skridskor men inte klara gå en gratis promenad/joggarrunda..?
Okej att brinna för ett intresse/hobby, men 15' back/månad - fy vilken panik jag skulle ha 😧
Citera
2021-02-25, 01:26
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Tycker att detta var ett sorgligt avsnitt med Julia och Peter från Bålsta.
De (lite mer Julia) kunde inte se hela bilden.
Hennes lektioner var viktigare än huset och i förlängningen barnen.
Det var hon hon hon som gällde.
Klart att föräldrar och särskilt de som har problem både fysiska och psykiska som hon har ska hålla sig i form och hitta ett sätt att må bra men vad händer om de förlorar huset och bilarna nu?
Var ska barnen bo tänkte hon?

Dessutom kanske de hamnar långt ifrån ishallen utan bil och ingen kommer att ge privatlektioner till någon som inte betalar.

För barnens skull hoppas jag att det går bra för dom, men hon startade drömmen i fel ände då man först har jobb och tjänar ihop ett kapital och sedan startar firman på halvtid exempelvis.

Nä det var tragiskt att se detta eländet.
Citera
2021-02-25, 01:31
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oniram
Kvinnan jobbade heltid (sa de). Barnbidrag/flerbarnstillägg blir väl minst 5000 på 4 småskruttar, Peter föräldraledig/föräldrapenning sen.. ja, det var inte glasklart.. 🤔
Förr (glansdagarna med Mathias & Charlie) brukade de ibland försöka värdera upp huset för att få bättre lån/ränta - har de helt slutat med det? Paret igår hade ju ändå ägt huset många år, renoverat vad jag förstod och rätt bra läge. Var det så skabbigt att inte värt att försöka?
Men alltså.. konståkning för tusentals i månaden, barnens namn var väl världsrekord i WT, hur kan man åka skridskor men inte klara gå en gratis promenad/joggarrunda..?
Okej att brinna för ett intresse/hobby, men 15' back/månad - fy vilken panik jag skulle ha 😧

Huset låg hos fogden för utmätning så det fanns ingenting att värdera upp.
Deras totala inkomst var över 40k egentligen men nu ville de ha egen firma och då ville han inte ha ett vanligt jobb som anställd och därför blev det så pass mycket minus med nya budgeten.
Citera
2021-02-25, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Huset låg hos fogden för utmätning så det fanns ingenting att värdera upp.
Deras totala inkomst var över 40k egentligen men nu ville de ha egen firma och då ville han inte ha ett vanligt jobb som anställd och därför blev det så pass mycket minus med nya budgeten.

Jag fattar verkligen inte varför? Är det inte fint nog att "bara" vara anställd?
Citera
2021-02-25, 03:50
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrevis
Jag fattar verkligen inte varför? Är det inte fint nog att "bara" vara anställd?

Jo jag tycker det men hennes drömmar var större än logiken tyvärr och han Peter verkar inte vilja säga emot henne.
Citera
2021-02-25, 06:55
Medlem
cosmic_dancers avatar
Nu är Julia på krigsstigen, på lyxfällans facebook sida förvarar hon sig mot alla med offerkoftan på som är kritiska. Hon skriver att hon haft 6 missfall på sex månader vilket jag som kvinna hävdar är omöjligt. Bli gravid, hinna upptäcka graviditeten, missfall på det och sen ny graviditet allt inom loppet av nån månad och det sex gånger på raken
Citera
2021-02-25, 07:05
Medlem
Ingen mer än jag som reagerar på det uppenbara att de borde kunna leva ett bra liv med den inkomsten?

43.000 (!) nämns. Och då har de tydligen haft högre inkomster tidigare.

Väldigt förenklat förslag till budgettavla

Boende : 10.000
Mat: 10.000
Övrigt: 10.000
Sparande barn: 3.000
Sparande familj: 10.000

Hur är det ens möjligt att hamna där de är?!?
Citera
2021-02-25, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Ingen mer än jag som reagerar på det uppenbara att de borde kunna leva ett bra liv med den inkomsten?

43.000 (!) nämns. Och då har de tydligen haft högre inkomster tidigare.

Väldigt förenklat förslag till budgettavla

Boende : 10.000
Mat: 10.000
Övrigt: 10.000
Sparande barn: 3.000
Sparande familj: 10.000

Hur är det ens möjligt att hamna där de är?!?

Är väl inte så svårt igentligen att hamna som de gjort.
Har vant sig med en inkomst som man maxar:
Hus, dyra resor(Nämdes maldiverna) och dyra hobbies(Skidskoåkning och de hade 2 cyklar som begagnade värderades till 5 siffriga belopp).
Sen skaffar man barn tar barnledigt/blir arbetslös och startar upp ett hobbyföretag som äter pengar.
Då lever man som innan trotts lägre inkomster och högre utgifter, inte svårt alls.
Vet många med 2 OK inkomster som bränner varenda krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in