2006-11-27, 01:48
Bannlyst
http://www.geocities.com/femininasidan/

Citat:
Anledningen till att jag startade min hemsida är att jag inte kan tiga medans feminismens samhälliga indoktrinering pågår. Nu när det inte längre är tillåtet att vara kvinna pga att det finns en hop förvirrade människor som påstår att det är förlegat. Hur kan det vara förlegat att ta hand om sin familj, hur kan man kalla det förlegat att älska och se upp till sin man? Varför har allt som är kvinnligt blivit fult och värdelöst? Det är bara männens färdigheter som ska eftersträvas och efterliknas.
Kvinnor påstås vara förtryckta pga av att dom utför traditionellt feminina sysslor och handlingar. Men jag vill ju göra sådana saker, jag är kvinna och det ligger i min natur. Men vi feminina kvinnor har ingen rätt att höras och säga vår åsikt. Vi är inte välkomna i feminist-samhället, för tänk om vi skulle stå på männens sida i tävlingen om det starkaste könet... oj, vilka förrädare vi skulle vara.

Feminister på FB, vad tänker ni när ni ser en sådan här sida? Är Emma en könsförrädare? Är hon ett förvirrat offer för patriarkatet? Känner ni kanske lite avundsjuka och ilska? Diskutera!
Citera
2006-11-27, 03:22
Bannlyst
Av det hon skriver kan jag bara tycka hon grovt missuppfattat likhetsfeminism.
Det handlar om att ge kvinnor och män lika rättigheter samt utvecklas och uppnå sin fulla potential inom ramen för en samhällskontext. Om Emma vill vara hemmafru, ej yrkesarbeta, underdånigt älska sin man, samt ta hand om sina katter och barn på heltid så har jag som likhetsfeminist inget mot det. Hennes val. Men jag misstänker det i botten handlar om politik. Dvs att samhället och dess lagar helst ska anpassas så att just hennes val blir mer gynnsamt och då får jag däremot lite mer problem. Vår gemensamma samhällskontext bör utformas så att kvinnor och män konkurrerar om status och makt på lika villkor anser jag. Mao vill jag på ett ungefär ha lika många hemmamän som hemmafruar i ett framtida likhetsfeministiskt utopia.
Citera
2006-11-27, 03:32
Medlem
filofaxs avatar
Jag undrar om Emma har barn?
För övrigt tycker jag att wigwag skrev ett superduperinlägg.

Jag kan också känna ett visst obehag av rabiata feminister, men det är inte dom jag identifierar mig med. Jag tycker att tjejer som hon, och jag har också gjort mig skyldig till det, undergräver hela den sunda feminismen när vi låter ultraradikalfeminister få stå modell för vad feminism innebär. Det är ju långt ute på s
kalan..
Samtidigt så kommer inte "könskriget" att stoppas om vi inte går ut och säger att vi inte sympatiserar med de feminister som vill kastrera män och fixa ett matriarkat av samhället.
Men det fattar väl alla vettiga människor? Eller?

Jääämlikhet vill jag bibehålla och utveckla. Och jag tror att det gör mig till någon slags feminist.
Citera
2006-11-27, 09:48
Medlem
bortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Jag undrar om Emma har barn?
Vad tror du http://www.geocities.com/femininasidan/inledningset.htm
Citera
2006-11-27, 10:47
Medlem
alice underlands avatar
Jag tänker att jag undrar hur kassa och uppenbara provokationstrådstarter,som handlar om antifeminism, av någon anledning anses höra hemma i feministforumet, och att nåt har gått snett i definitionen och/eller modereringen av feministforumet, som för övrigt är ett skämt.
Citera
2006-11-27, 11:17
Medlem
polvos avatar
Jag bryr mig inte speciellt mycket, det är hennes liv, får hon ut det hon vill av livet genom att vara hemmafru så varsågod, vi har alla olika ambitioner.
Det enda jag stör mig på är:
Citat:
jag är kvinna och det ligger i min natur.
enligt mig är det inte så.

Även om det nog är så att vissa egenskaper oftast följer med kvinnor respektive män, så är jag ganska övertygad om att det i flesta fall bara handlar om en inställning, om miljö, hur vi har fått våra kön gjorda, vilken mall vi stöpts in i. Det där är ju extremt svårt att ungdå, det räcker ju inte med att ge din pojkbebis en docka och din flickbebis en bil, strukturerna för hur en pojke är resp hur en flicka är finns så intjatat i allas huvud att det är svårt, nästan omöjligt att låta en människa formas fritt från mallar och mönster.

Sen så visst, det fungerar ganska bra om man tänker på det, kärringen är hemma och städar, gubben är på jobbet och knegar. De ynglar av sig och uppfostrar barnen i samma andra, livet går vidare och cirkeln är sluten i evighet, amen.

Skulle det vara så att det "ligger i min natur som kvinna" att också vilja just det där, då vet jag bra många med mig som är freaks of nature.

Jag känner således varken ilska eller ett sug efter att tala en förvirrad könsförrädare till rätta. Jag och Emma har inte mycket gemensamt.
Citera
2006-11-27, 12:21
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polvo
Jag bryr mig inte speciellt mycket, det är hennes liv, får hon ut det hon vill av livet genom att vara hemmafru så varsågod, vi har alla olika ambitioner.
Det enda jag stör mig på är: enligt mig är det inte så.

Även om det nog är så att vissa egenskaper oftast följer med kvinnor respektive män, så är jag ganska övertygad om att det i flesta fall bara handlar om en inställning, om miljö, hur vi har fått våra kön gjorda, vilken mall vi stöpts in i. Det där är ju extremt svårt att ungdå, det räcker ju inte med att ge din pojkbebis en docka och din flickbebis en bil, strukturerna för hur en pojke är resp hur en flicka är finns så intjatat i allas huvud att det är svårt, nästan omöjligt att låta en människa formas fritt från mallar och mönster.

Sen så visst, det fungerar ganska bra om man tänker på det, kärringen är hemma och städar, gubben är på jobbet och knegar. De ynglar av sig och uppfostrar barnen i samma andra, livet går vidare och cirkeln är sluten i evighet, amen.

Skulle det vara så att det "ligger i min natur som kvinna" att också vilja just det där, då vet jag bra många med mig som är freaks of nature.

Jag känner således varken ilska eller ett sug efter att tala en förvirrad könsförrädare till rätta. Jag och Emma har inte mycket gemensamt.

Och om hon vill sälja sex är du lika liberal , eller kommer då sanningen fram om hur du via komiteer vill kontrollera andra människors fria val?
Citera
2006-11-27, 12:38
Medlem
polvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Och om hon vill sälja sex är du lika liberal , eller kommer då sanningen fram om hur du via komiteer vill kontrollera andra människors fria val?

Men din gås, vill hon sälja sex och mår bra av det så får hon göra det, jag har inte varken här eller där sagt någonting annat.

Det är en annan tråd och en annan plats, vill du tolka mina åsikter kring prostitution till att jag vill förbjuda och förkasta de som är nöjda med sin lott så varsågod, jag känner inte alls något större behov av att förklara mig vidare för dig. Inte i den här tråden i alla fall.
Citera
2006-11-27, 13:23
Moderator
impieteers avatar
Det är intressant att liberala idéer om valfrihet och yttrandefrihet är så omhuldade av folk i underläge. Hon skriver om att hon vill ge kvinnor valfrihet att själva välja osv, medan allt annat hon skriver tyder på att hon skulle kedja fast kvinnorna vid spisen för deras eget bästa så fort hon fick chansen om hon fick nåt att säga till om i Sverige. Lite samma sak som nazisterna som gnäller om att de inte har någon yttrandefrihet i Sverige, men glatt skulle avskaffa densamma i samma sekund som de fick makten, eller som kreationisterna som vill att deras sagor ska läras ut "sida vid sida" med vetenskap - jovisst, så länge de inte har makt att förbjuda vetenskapen så.

Sen undrar jag varför alla de som är så fixerade vid skillnader mellan män och kvinnor (oavsett om de kallar sig tokreaktionära, konservativa eller särartsfeminister eller whatever) verkar ha så kollektivt dåligt förtroende för sina egna teser. Om det nu är sån enorm skillnad mellan män och kvinnor, varför måste man då "hjälpa naturen på traven" genom lagstiftning som i deras världsbild enbart borde diskriminera de få procent som avviker från normen? Ex: "Det är inte naturligt för kvinnor att bli soldater; alltså förbjuder man kvinnliga soldater." Det rimliga borde väl vara: "Det är inte naturligt med kvinnliga soldater; alltså kommer inga kvinnor att välja att bli soldater om vi ger dem ett fritt val."
Citera
2006-11-27, 14:10
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Jääämlikhet vill jag bibehålla och utveckla. Och jag tror att det gör mig till någon slags feminist.

Det där sista har du nog fått om bakfoten. Det går alldeles utmärkt att vara maskulist och vilja det också. Eller varför inte bara en helt vanlig människa som gillar jämlikhet.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Lite samma sak som nazisterna som gnäller om att de inte har någon yttrandefrihet i Sverige, men glatt skulle avskaffa densamma i samma sekund som de fick makten, eller som kreationisterna som vill att deras sagor ska läras ut "sida vid sida" med vetenskap - jovisst, så länge de inte har makt att förbjuda vetenskapen så.

Ja, eller kanske som radikalfeministerna som säger att de strävar efter jämlikhet, när de i själva strävar efter och skulle lagstifta om ett könsuppdelat samhälle där kvinnor har en massa positiva särregler jämfört med männen om de hade makten.
Citera
2006-11-27, 14:27
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Jag tänker att jag undrar hur kassa och uppenbara provokationstrådstarter,som handlar om antifeminism, av någon anledning anses höra hemma i feministforumet, och att nåt har gått snett i definitionen och/eller modereringen av feministforumet, som för övrigt är ett skämt.
Varför skulle trådar om antifeminism inte få plats i feminismforumet? Det handlar ju likväl om feminism eller hur?

Det feminismforumet du söker finns på feminetik.se, men det visste du redan.
Citera
2006-11-27, 14:59
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Varför skulle trådar om antifeminism inte få plats i feminismforumet? Det handlar ju likväl om feminism eller hur?

Dessutom heter ju forumet "...och jämställdhet". Den feministiska tankeinriktningen har ingen ensamrätt att företräda jämställdheten i samhället. Det är hur den ska se ut som vi diskuterar här och då förstår jag om alice med sina ideer kan bli lite stött när hon inte kan kvotera vilka som får göra inlägg som hon vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in