2006-11-27, 01:21
Medlem
Har polisanmält en person då han hotat mig. Hur kan jag få reda ifall han är dömd eller åtalad tidigare?
Citera
2006-11-27, 02:02
Medlem
Ufojesuss avatar
Hör av dig till tingsrätterna där han varit skriven sedan han blev straffmyndig, var han varit skriven kan du fråga hos skattemyndigheten. Antar att du har hans personnummer eller nuvarande adress.
Citera
2006-11-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Hör av dig till tingsrätterna där han varit skriven sedan han blev straffmyndig, var han varit skriven kan du fråga hos skattemyndigheten. Antar att du har hans personnummer eller nuvarande adress.
Tack för tipset, provar imorgon.
Citera
2006-11-27, 02:21
Medlem
Azraels avatar
Du kan ringa direkt till diariet på tingsrätten och fråga så rabblar de upp det på telefon.
Citera
2008-08-26, 15:51
Medlem
Går det att ta reda på vilka brott nån dömts till? [ändrad /Mod]

Min sambo har en halvbror som är dömd för en del brott.

Går det att ta reda på vilka brott han är dömd till?
Vi vet namn och födelsedag men inte de 4 sista siffrorna i personnumret?

/Jonas
Citera
2008-08-26, 15:59
Medlem
Vallons avatar
Jag är lite osäker men jag tror att som privat person får man nog inte ta reda sån info om någon annan. Han själv kan ju begära ett utdrag från belastningsregistret
Citera
2008-08-26, 16:04
Medlem
slabadans avatar
Tråd sammanfogad med liknande tråd. Vänligen använd sökfunktionen.

/Mod
Citera
2008-08-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallon
Jag är lite osäker men jag tror att som privat person får man nog inte ta reda sån info om någon annan. Han själv kan ju begära ett utdrag från belastningsregistret

Brottsregistret är väl ändå en del av offentlighetsprincipen?
Citera
2008-08-26, 22:14
Medlem
nipsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gsplove
Brottsregistret är väl ändå en del av offentlighetsprincipen?

Nej det är det inte.

Det är endast du själv som kan kräva ut ett exemplar av polisarkivet i Kiruna och det skickas direkt till din brevlåda.

Däremot är domar offentliga, ring till rätten där en viss person har blivit dömd och så får du en kopia på domen.
Citera
2008-08-27, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nipson
Nej det är det inte.

Det är endast du själv som kan kräva ut ett exemplar av polisarkivet i Kiruna och det skickas direkt till din brevlåda.

Däremot är domar offentliga, ring till rätten där en viss person har blivit dömd och så får du en kopia på domen.

Eller gå dit och be att få läsa lite domar. Dom brukar sitta i pärmar veckovis. Bor du på en liten ort så kan du få en hel del "rolig" läsning.
Citera
2008-08-27, 09:56
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_1969
Vi vet namn och födelsedag men inte de 4 sista siffrorna i personnumret?

I så fall kan du få det fullständiga personnumret genom ett enkelt samtal till skattekontoret.
Citera
2008-09-08, 21:33
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Hej
Jag funderade över om det går att få sitt eget brottsregister mailat eller postat till en på något sätt?

Såg något om det några rader upp men om nån kunde utveckla det lite och gärna med lite info vart jag ska vända mig eller ännu bättre om de fanns en hemsida med all info.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in