2006-11-26, 20:16
Medlem
F Lars Backs avatar
Dagens Nyheter skriver idag om den gamle rockaren/poparen Kim Larsen från Gasolin. Han har tackat nej till en utmärkelse från Drottningen.

"Eftersom jag inte tycker att det passar sig för en gammal gatpojke och popsångare som jag att visa upp sig med kors och band och stjärnor så säger jag vänligt men bestämt nej tack till riddarkorset", säger Kim Larsen i ett pressmeddelande efter att ha erbjudits utmärkelsen "ridder af Dannebrog".

Undrar om svenska föredettingar som Tomas Ledin och/eller Lill-Babs skulle göra samma sak.

Kim Larsen var lika bestämd för ett par år sedan när han var erbjuden konstnärslön. Då tackade han nej.

Men han säger inte tvärnej till att träffa Drottningen.

"Annars skulle det ju vara trevligt att ta en rök tillsammans med drottningen helt privat - om hon nu av sin personal får tillåtelse till det", skriver Larsen i pressmeddelandet, med referens till att den välkända storbolmaren Margrethe nyligen kom på kant med tjänstefolket på slottet på grund av väl täta rökdimmor i gemaken.

Citera
2006-11-26, 20:48
Medlem
Hälsan Självs avatar
inställningen är helt rätt, men Kim Larsen är ingen gammal dåre eller föredetting, tvärtom.
Citera
2006-11-26, 20:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

...väl bra att populaset vet sin plats? Missförstå mig inte, jag kan också uppsatta Larsen musikalist, men inte skall han väl ha en orden? Det är förvisso klokt av kungamakten att alliera sig med folket, som man alltid gjort i Sverige, men kryper är obra. Utmärkt av Larsen att markera det sociala avståndet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in