2006-11-26, 18:52
Medlem
En fråga till feminister: Tycker ni att varje person har ett individuellt och personligt ansvar för att öka jämställdheten i samhället?
Citera
2006-11-26, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
En fråga till feminister: Tycker ni att varje person har ett individuellt och personligt ansvar för att öka jämställdheten i samhället?

Du har ansvar för ditt eget beteende och din jävla avatar! Inget annat.
Citera
2006-11-26, 20:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Det var...

Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Du har ansvar för ditt eget beteende och din jävla avatar! Inget annat.

...väl inte ett svar på frågan, egentligen.

Men jag kan hålla med om omdömet om avataren.
Citera
2006-11-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...väl inte ett svar på frågan, egentligen.
Det var ett svar ju. Jag har endast ansvar för mitt beteende och min avatar enligt han. Inte jämlikhet mellan könen.
Citera
2006-11-26, 22:11
Medlem
Citat:

Skämtar du eller???

Det är väl självklart att varje person har det....det är väl det som är hela grejen.
Förstår inte hur det annars skulle vara?!
Citera
2006-11-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostwitness
Skämtar du eller???

Det är väl självklart att varje person har det....det är väl det som är hela grejen.
Förstår inte hur det annars skulle vara?!
Och vad ska man då göra för att öka jämställdheten i samhället?
Citera
2006-11-28, 00:25
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Om alla tog sitt personliga ansvar och bedömde de människor de träffar för deras kvaliteer och inte för deras kön så skulle könsdiskrimineringen inte finnas.

Så vad ska man då göra? Se till att man själv inte diskriminerar, det är detminsta man kan göra om man vill ha ett jämställt samhälle.
Citera
2006-11-28, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Om alla tog sitt personliga ansvar och bedömde de människor de träffar för deras kvaliteer och inte för deras kön så skulle könsdiskrimineringen inte finnas.

Så vad ska man då göra? Se till att man själv inte diskriminerar, det är detminsta man kan göra om man vill ha ett jämställt samhälle.
Gör man inte det redan idag då?
Citera
2006-11-28, 00:58
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluttskrutt
Gör man inte det redan idag då?

Jag vet inte. Själv händer det att jag får tänka till så att jag inte bedömmer en person utifrån personens kön.
Citera
2006-11-28, 07:22
Medlem
Sun-Tzus avatar
Citat:

Det är ju en väldigt individuell fråga, eftersom jag faktiskt är liberal, så individen. Däremot kan ju samhället försöka hjälpa till..

"Alla stora resor börjar med ett litet steg.."
Citera
2006-11-28, 09:09
Medlem
Castafiores avatar
Några kända personer som inte tagit ansvar för samhällets framtid, utan bara tänkt på sig själv och andra som varor och människor i deras tjänst är Mao Tse-Tung och Adolf Hitler.

Om man vill leva i ett samhälle, och försöka påverka det även för kommande generationer, så är det enkla svaret att man genom handling skall visa hur man vill ha det genom sin livsföring. I detta fall jämställt. Är man i beslutsfattande ställning så har man naturligtvis ett större ansvar av den enkla anledningen att ens beslut påverkar andra människor.
Citera
2006-12-02, 04:42
Medlem
Citat:
Frågan om kollektivt ansvar passar väl bättre i filosofiforumet?

Citat:
Mitt förslag är att du går med i Fi så att ni tillsammans kan förändra samhället fast jag kanske inte får svara eftersom jag inte kallar mig feminist?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in