2006-12-13, 23:17
Medlem
nazipoliss avatar
Tjena, har samlat lite info om detta ämne i en annan tråd!!!

http://www.flashback.org/showthread.php?t=324389&page=12
med en MASSA sidor som säljer både batonger och annat

-För er lata f*nskap-
Direktlänk till en sida som jag har besällt av förrut som är pålitlig och säker enligt mig!
http://www.keepshooting.com/selfdefense/batons/airbaton.htm

är själv ägare av 2 stycken ASP och en massa andra övriga märken på batonger, men skall du ha ASP så skall du ha polisens tjänstebatong. Jag ger den betyg 10/10, den vanliga ASPn "21 är bra, men det finns bättre för samma pris (hållbarheten är bra) men tjänstebatongen är helt utsökt då den aldrig fastnar i något läge och har ett bättre grepp.
// ASPn är själv min favorit, men du skall även kolla runt efter "monadnock",
har själv modellen fitzwilliam som jag är välldigt nöjd med...

*hur vet jag om det är tjänstebatongen?
Det står "RPS TEK/xxxxx ORDNINGSVAKT NR.xxxxx
OBS!, att ändast ASPn används hos Statliga myndigheter.

Jag tror att ASPn är Licensbelagd i hela Sverige då den enbart används av Statliga Myndigheter mfl.
och skall man/ni köpa billiga B-kopior så kolla runt noga och länge då dem billigaste batongerna kan ligga på 120 kr medan samma batong kan ligga på 1250kr på en annan sajt... rekomenderar starkt att man letar runt!

kör ej med medförande hölster som medföljer till lågprisbatongerna då dem inte är något vidare, finns bra och hyffsat billiga på militaryshop.se då du kan snabbt och enkellt dra fram batongen utan att piffla och hålla på med kardborre och annat blask, som sitter lodrätt eller bara i vägen...

Övriga frågor angående batonger så fråga gärna!
Citera
2006-12-13, 23:27
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
batonger går under knivlagen.. så rättsliga efterspel å så är nog inget å tänka på...

http://www.tacgear.se/appsdp/defaultFrame.aspx?vy=G&id=33

en svensk sida me lite batonger annars... i olika prisklasser å kvaliteter

Batongen behöver inte gå under knivlagen, den kan gå som farligt föremål, förberedelse till grov misshandel, m.m. allt beror helt på läget!
sen så får du böter om fröken blå dyker upp (minimum 600kr och kanske till och med rättegång beroende på läget) om du bär den på allmän plats. sen så måste du vara över 21 för att änns inneha batong!!!

En jobbarkompis hade en bit elkabel som han hade i bilen då polisen stoppade han för rutinkontroll, dem fick det till att användas som en batong och som farligt föremål, notan slutade med en rättegång och 15 000 kr i böter!
DETTA ÄR SJUKA SVERIGE!

Själv så bär jag alltid batong, både i tjänst och privat, dock ej när jag går på stan eller större evennemang, då järnet är smidigare!
Citera
2006-12-22, 20:17
Medlem
andreas9876s avatar
www.teleskopbatonger.com
Citera
2006-12-23, 00:07
Medlem
Tammers avatar
Är detta verkligen vapen? Jag har två fjäderbatonger,två stiletter och en ollonrevolver. Alla inköpta från Hobbex på 80-talet. Är det förbjudet nu?
Citera
2006-12-23, 00:22
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Jag tror att ASPn är Licensbelagd i hela Sverige då den enbart används av Statliga Myndigheter mfl.

Det stämmer inte. Jag har själv en ASP 26" inköpt på den öppna marknaden utan att jag är tjänsteman.
Edit: eller menar du specifikt ASP air weight?
Citera
2006-12-23, 00:37
Medlem
Azraels avatar
Expanderbatonger, oavsett fabrikat, kräver ingen licens eller tillstånd. Vem som helst får köpa. Däremot får du inte bära den utanför hemmet.
Citera
2006-12-23, 00:55
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Expanderbatonger, oavsett fabrikat, kräver ingen licens eller tillstånd. Vem som helst får köpa. Däremot får du inte bära den utanför hemmet.
Vad är det då för mening med att köpa en expanderbatong? Vitsen med en sådan är ju att man kan bära den utan att den syns eller är i vägen. Hemma kan jag ju lika gärna ha ett slagträ stående i ett hörn...
Citera
2006-12-23, 01:06
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Vad är det då för mening med att köpa en expanderbatong? Vitsen med en sådan är ju att man kan bära den utan att den syns eller är i vägen. Hemma kan jag ju lika gärna ha ett slagträ stående i ett hörn...

Meningen är att tjänstemän som har rätt att bära batong i arbetet skall ha tillgång till ett arbetsverktyg som är litet och kompakt och som inte är i vägen när det inte behövs. Simple as that. Vanliga människor behöver inte batong.
Citera
2006-12-23, 12:36
Bannlyst
www.tacgear.se butiken ligger i solna
Citera
2006-12-27, 18:59
Medlem
Cock_Sparrers avatar
Går ju få tag i på internet forum för cirka 300 kr eller 500 kr för bra kvalite.. Men en som håller super kvalite måste du upp i 1500 kr
Citera
2007-01-02, 15:05
Medlem
s1r1s avatar
vad säger lagen?
Citera
2007-01-02, 18:43
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s1r1
vad säger lagen?

Lagen säger att du får äga (köpa) en expanderbatong men du får inte bära den på allmän plats om du inte har ett förordnande på den (tex ordningsvakt). Du får heller inte ha den i bilen.

Att köpa den är alltså helt lagligt men du får inte transportera den från butiken till hemmet på egen hand. Så fort du kliver ut på gatan med den så begår du ett brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in