2006-11-25, 13:44
Medlem
Ignatius Is avatar
Jag vill rikta mig till admin samt moderatorskollegiet med ett antal frågor om hur modereringen sköts i det s.k humorforumet. Jag har tidigare skickat PM till berörda moderatorer angående detta men inte fått svar, och har även märkt hur en sorts trådar jag anser vara en del av ett uppenbart problem lämnas utan någon som helst åtgärd från dessas sida. Detta är ett konstaterande och ingen kritik mot enskilda moderatorer. Den här tråden syftar till en debatt om vilket syfte humorforumet skall ha och på vilket sätt man i så fall anser att detta skall drivas. Jag anser nämligen att detta idag är något oklart.

I humorforumet förekommer det sedan en ganska lång tid tillbaka att man använder sig i av bild och videolänkar när man vill tipsa om någonting roligt. Det är i huvudsak vad forumet går ut på vilket har resulterat i en källa där mycket av det roligaste just nu på internet ofta återfinns i hög koncentration. Detta är bra, och kul. Tyvärr har det smugit sig in ett missbruk som i många avseenden påminner om de generella trams-problem som verkar florera och utvecklas på FB just nu.

I ganska hög utsträckning postas det länkar till sådant som endast med en mycket liberal defintion kan anses som "roligt". Det kan röra sig om rena meningslösheter, direkt äckliga filmklipp eller annat som för en "normal" person mest verkar rätt töntigt. Ofta har klippen en underton av främlingsfientlighet och invandrare är ett vanligt förkommande objekt för häckel. Detta tycker jag strikt personligen är ganska tråkigt, men det betyder inte att de inte har där att göra. Vad som är humor eller inte kan inte definieras på det sättet. Däremot kan man definiera vad som hör hemma på ett humorforum och det många av trådstarterna med invandrarexempel har gemensamt är att de i nio fall av tio urartar till en allmän invandringsdebatt. Och sådan debatt skall som bekant föras i underforumet I&I, där de dock sannolikt låsts pga för låg nivå.
Som det ser ut idag får dessa trådar leva kvar på humor istället. Varför då?

Några exempel:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=405766
En tråd som startar med ett filmklipp på ett bråk mellan en invandrare och en svensk. Fine, säkert kul för de med udda humor. Men när det därefter vidtar en uppsjö av oneliners om hur äckligt det är med invandrare så har man drivit långt off topic och ämnet på forumet istället blivit I&I.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=406064
Irakier blir ihjälskjuten. Ytterligare ett exempel på udda humor. Den efterföljande debatten om huruvida det är humor eller ej borde ha föranlett trådlåsning i mina ögon.

Frågan är:

- Vad är syftet med humorforumet?
- Vad är FB:s policy för att behandla den här sortens trådar - får man skämta om vadsomhelst och vad utgör i så fall ett skämt?
- Varför är man inte tuffare mot off-topic och borde inte FB:s självutnämna nuvarande tuffhet mot trams återspeglas i samtliga forum?
Citera
2006-11-25, 13:56
Medlem
core_s avatar
Vem skall avgöra vad som är roligt och inte roligt? Det som du uppenbarligen anser ej vara humor, tycker andra är hysteriskt kul.

Eftersom humor är ett så individuellt begrepp tycker jag inte att en trådlåsning är acceptabel bara för att någon inte anser det vara roligt. Vad som utgör ett skämt är ju en fråga som är omöjlig att besvara, annat än för sig själv.
Citera
2006-11-25, 14:09
Medlem
Bedömningen för vad som är humor, sker i betraktarens ögon mao
Citera
2006-11-25, 14:10
Medlem
Jag tycker snarare att de vanliga klassiska humorklippen är helt meningslösa. De bygger knappast upp ett bra diskussionsunderlag.

De klippen som kan dock tolkas som vidriga, irrationella eller bara udda har ju åtminstone en bas för diskussioner. Vad är humor? Vem bestämmer vad som är roligt? Vad får man lov att skratta åt och när har man gått för långt? Hur långt gäller yttrandefrihet och konstnärsfrihet inom humorgenren? Det är klart dessa klipp som ger möjlighet till intressanta humordiskussioner på flashback.

Filmer med pålagda skratt som hanterar söta katter eller gubbar som trillar ur hängmattan kan man se på buzz eller ostfrallan. De är knappast intressanta ur debattsynvinkel...

Citera
2006-11-25, 14:16
Medlem
De flesta tramstrådar bygger bara på en inklistrad YouTube länk och några lol. Varför inte göra en "Roliga YouTube filmer" tråd istället? Diskussionerna i trådarna är knappst så seriös att den skulle ta någon skada av att föras i en gemensam YouTube tråd.

Jag är lite kluven till om det ens skulle gå att moderera särskillt effektivt i humorforumet. Som andra har nämnt så ligger humor i betraktarens ögon men ska all skit tillåtas bara för att ett gäng pubertala killar tycker det är kul när invandrare får frisbees i huvudet och ungar catfightas? Situationskomik passar bäst på platsen.

EDIT: Upptäckte nyss att en sådan tråd redan fanns. Här är den

Nå, alla trådar som förtillfället bara har en YouTube länk och några lol. Är dom sanktionerade av moderator eller är moderatorerna bara slappa?
Citera
2006-11-25, 14:28
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag tycker snarare att de vanliga klassiska humorklippen är helt meningslösa. De bygger knappast upp ett bra diskussionsunderlag.

Nej, visst. De har ett renodlat "kunskapsvärde".

Citat:
De klippen som kan dock tolkas som vidriga, irrationella eller bara udda har ju åtminstone en bas för diskussioner. Vad är humor? Vem bestämmer vad som är roligt? Vad får man lov att skratta åt och när har man gått för långt? Hur långt gäller yttrandefrihet och konstnärsfrihet inom humorgenren? Det är klart dessa klipp som ger möjlighet till intressanta humordiskussioner på flashback.

Detta förutsätter ju dock att det är sådant som diskuterar. Sker detta? Nej. Tvärtom. Det som diskuteras är knappast det objektivt eller subjektivt roliga, utan helt andra ämnesområden. Då hamnar man ju i t.ex en invandringsdiskussion.

Citat:
Filmer med pålagda skratt som hanterar söta katter eller gubbar som trillar ur hängmattan kan man se på buzz eller ostfrallan. De är knappast intressanta ur debattsynvinkel...

Och klipp där männisokr får magen bortskjuten kan man se på Ogrish. Vad är skillnaden?
Citera
2006-11-25, 14:43
Medlem
FetFulElaks avatar
Problemet, som jag ser det, med dessa oneliner-trådar med tips är att de borde ligga i den stora tråden där man tipsar om just länkar till YouTube, Exet, etc...
Citera
2006-11-25, 14:51
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Problemet, som jag ser det, med dessa oneliner-trådar med tips är att de borde ligga i den stora tråden där man tipsar om just länkar till YouTube, Exet, etc...
Ja, det kanske är på tiden att moderatorerna styr upp det så att "länk och onelinerhahaha-trådarna" hamnar där istället.
Citera
2006-11-25, 14:56
Medlem
Förut fanns det ett forum som hette "Länktips" där man kunde posta länkar till vadsomhelst. Det borde kanske återinföras?
Citera
2006-11-25, 15:07
Medlem
Fet-Everts avatar
Det kanske finns någon möjlighet att separera bisarr humor från vanlig humor. Som det är nu kastas denna typ av filmer in under humor trots att de inte borde ligga där då det knappas kan anses vara humor även om vissa skrattar åt filmerna. Den här typen av filmer hör definitivt hemma på FB och bör därför få publiceras här, men kanske inte under humor.

Förslag: Inrätta ett från humor fristående forum där man postar länkar till bisarra filmer och bilder. Det här är inte humor men det går att skratta lite åt det för härdade typer, men det finns också ett någon form av "äckelbehov" att se filmer där folk dödas etc. Jag brukar själv någon gång vara inne på Ogrish, men är för blödig för att klicka på de allra blodigaste länkarna
Citera
2006-11-25, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Förslag: Inrätta ett från humor fristående forum där man postar länkar till bisarra filmer och bilder. Det här är inte humor men det går att skratta lite åt det för härdade typer, men det finns också ett någon form av "äckelbehov" att se filmer där folk dödas etc. Jag brukar själv någon gång vara inne på Ogrish, men är för blödig för att klicka på de allra blodigaste länkarna

Bra ide. Typ som det finns på exet, en "Blodiga, äckliga och sexuella filmklipp"-del.
Citera
2006-11-25, 16:18
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert

Ja, man skulle kunna kalla det för "Länktips" kanske? Bara en idé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in