2008-01-14, 23:36
Medlem
necators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Hade planer på att själv utbilda mig till detta men jag såg att det var tvärkört eftersom jag har en lätt färgblindhet. Väldigt synd. Är inte 100 på att man inte får ha någon sorts färgblindhet men läste någonstans det.

Defekt färgsinne får inte förekomma om arbetsuppgiften innehåller moment där färger har en säkerhetsmässig betydelse.
http://www.jvs.se/dokument/Handbok-2...vfs-2000-4.pdf

Finns en hel del krav. Själv så klarade man alla tester galant.
Citera
2008-01-14, 23:49
Medlem
Citat:
Finns en hel del krav. Själv så klarade man alla tester galant.

Snälla berätta om testerna, gärna riktigt ingående. Jag ska snart in och göra testerna själv... hur jävliga är dom?
Citera
2008-01-15, 00:15
Medlem
necators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whippedboy
Snälla berätta om testerna, gärna riktigt ingående. Jag ska snart in och göra testerna själv... hur jävliga är dom?

Jag syftade mest på hälsotesterna, vet inte om det var det du ville veta om men där är det standard så som syn, pisseprov, hörsel och så vidare.

Jag har inte gjort testerna för att bli lokförare, men har gjort för radioloksoperatör vilket ska i princip vara samma fast mycket mer nerskalat. Fick göra tester för läsförståelse, matematik, simultanförmåga, logiskt tänkande och nog nåt mer som jag missat. Finns säkert nån trevlig lokförare här eller någon annan som kan svara bättre

Själv så är jag lite inne också på att bli lokförare, men är lite tveksam till det där med ensamheten. Men man kommer väl över det.

Här finns iallafall en lönelista för de olika företagen som anställer lokförare: http://www.slff.nu/ed17/anslag/laliga.pdf
Citera
2008-01-18, 01:08
Medlem
El_Niños avatar
det är lite olika tester beroende på bolag som utför.
men i stort sett samma sak med talförståelse,simultan kapacitet
samt stor vikt vid att klara av diverse stress moment som
man får genomgå under tids press.

Kan varmt rekommendera yrket om man bara kan klara av att jobba
varannan helg och lite oregelbundet.
Citera
2008-09-08, 16:44
Medlem
buffalos avatar
Ursäkta att jag väcker denna tråd, men jag undrar hur man kör ett lok.

Kan nån kanske förklara lite hur det funkar? Har sett att vissa lok har rattar, andra har bara spakar osv. Hur funkar det?
Senast redigerad av buffalo 2008-09-08 kl. 17:24.
Citera
2008-09-08, 17:20
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Ursäkta att jag väcker denna tråd, men jag undrar hur man kör ett lok.

Kan nån kanske förklara lite hur det funkar? Har sett att vissa lok har rattar, andra hart bara spakar osv. Hur funkar det?

Väldigt basic så drar man spaken från sig för att öka motorpådraget och sedan mot sig för att minska eller så låter man spaken stå i sitt läge. När det gäller en ratt så är det samma princip där, vrid på ratten till olika lägen för att få önskad dragkraft. Bromsa gör du genom att dra i ett litet större handtag i olika hack för önskad broms på hela tåget, sedan finns det även en broms som bara tillsätter bromsen på loket. Så vill man bara få rullning på skiten och stoppa det så är det inte så värst avancerat.

http://rdj.se/DSC00222.jpg sådär ser det ut i ett vanlig RC-lok, spaken är pådraget och den stora "klumpen" till vänster i bild är tågbromsen. Någon mer beskrivning av hur man kör ett lok har jag svårt att ge, det är inte så avancerat och inte så mycket att beskriva såvida du inte vill veta exakt vad det är som händer när du drar i spaken, men det är en helt annan historia som jag inte orkar dra.
Citera
2008-12-10, 12:36
Medlem
ytterligare frågor..

jag är nyfiken på att utbilda mig till lokförare..

skulle gärna vilja ha svar från någon som JOBBAR som lokförare.

hur kan en typisk arbetsvecka ut? förstår att detta skiljer sig mycket beroende på var man jobbar men berätta gärna vad för sorts tåg Du kör och vilka tider det innebär.. hur ofta helger?

skillnad mellan att köra persontrafik/godstrafik?

är Du nöjd med ditt jobb eller är det enformigt och ensamt?

tack på förhand!
Citera
2008-12-10, 13:50
Medlem
Thautzs avatar
Citat:
hur kan en typisk arbetsvecka ut? förstår att detta skiljer sig mycket beroende på var man jobbar men berätta gärna vad för sorts tåg Du kör och vilka tider det innebär.. hur ofta helger?

Du har svaret själv där. Det finns alla möjliga varianter. En grundregel är att du kan börja och sluta alla dygnets tider och alla dagar om året.

Citat:
skillnad mellan att köra persontrafik/godstrafik?

Det är minst lika svårt att köra godståg som persontåg. Skillnaden är två olika körsätt som skiljer sig. Kör du godståg måste ha som körsätt att komma upp för backen. Kör du persontåg måste du tänka på komforten och tidtabellen. Undvika att bromsa och hålla en jämn och fin gång. Godståg är mindre beroende efter tidtabell, oftast sena eller tidiga.

Citat:
är Du nöjd med ditt jobb eller är det enformigt och ensamt?

Jag har i princip ingenting att klaga på. Möjligtvis att det bara blir sämre och sämre att arbeta på järnvägen. Allt var bättre då järnvägen var statligt ägt, förutom lönerna.
Citera
2008-12-11, 20:27
Medlem
vi tar ett exempel:

Du kör i persontrafik. vad är de mest förekommande arbetsuppgifterna som man som lokförare sysslar med?
självklart så ska man väl hålla stenkoll spåret och signalerna.. men mer då? sitter man mest och tittar på spåret eller är man fullt upptagen med en massa annat också?
kort sagt, räkna upp alla sysslor en lokförare har förutom att driva köra tåget.

jag råkar ofta ut för förseningar när jag åker tåg. ofta fixar någon anställd ombord på tåget så att andra tåg väntar in osv. vad är lokförarens roll i detta?
Citera
2008-12-11, 21:00
Medlem
Thautzs avatar
Citat:
Du kör i persontrafik. vad är de mest förekommande arbetsuppgifterna som man som lokförare sysslar med?

Det beror helt på vilket företag, vilken tågtyp och vilken tur. Men grundläggande sakerna är klargöring, körning och avställning.

Citat:
jag råkar ofta ut för förseningar när jag åker tåg. ofta fixar någon anställd ombord på tåget så att andra tåg väntar in osv. vad är lokförarens roll i detta?

Han har ingenting med det att göra alls. De som arbetar ombord ringer till sitt eget företags trafikkontor. Därefter sköter trafikkontoret resten.
Citera
2008-12-13, 21:28
Medlem
hur är det med toalettbesök som tågförare, när går man på dass om man behöver? kör man pendeltåg går man ju såklart på ändhållplatserna som inträffar typ var 40e minut eller så men på gods som kan ta flera timmar?
Citera
2008-12-14, 01:45
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontet
hur är det med toalettbesök som tågförare, när går man på dass om man behöver? kör man pendeltåg går man ju såklart på ändhållplatserna som inträffar typ var 40e minut eller så men på gods som kan ta flera timmar?

Man håller sig eller tar det vid nästa signal i stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in