2006-11-24, 20:58
Bannlyst
Hej!

Jag tänkte fråga användare om vad ni tycker om kvinnomisshandel.

Som jag uppfatar det , är det på följande sätt:

Kan förekomma olika typer av kvinnomisshandel, lesbiska tjejer slår sina flickvänner, kvinnor som slår män osv. Alltså är begreppet inte tydligt med att det är män som slår kvinnor.

Vad är det som är speciellt med kvinnomisshandel (män som slår kvinnor) jämfört med annan likvärdig misshandel ?

Nämligen ingen så länge det är fråga om myndiga personer. Kvinna har samma rättigheter som män juridiskt (samma val möjligheter mm) alltså, enligt lag så kan man säga att det är samma sak som man slår en man, man slår kvinna, kvinna slår man.

Exempel jag bevittnar misshandel:

En man som slår en man, jag ingripper ej med tanke på att jag ej har lust, vill ej hamna i konflikt osv.

En man slår en kvinna , jag ingripper ej med tanke på ovanstående, och ingripper abslout inte med tanke på att kvinna är likvärdigt person och att ingripa innebär att jag är mansgris och inte ser kvinna som en likvärdig person
och kränker henna genom att vissa att hon är av svagare kön som inte kan försvara sig själv.

Så jag tolkar kvinnomisshandel som enbart moralkaka med hänvisningar till lagar och juridik.

Kan detta bekräftas av någon kunnig inom juridiken?
Och kom gärna med fler förslag hur man kan trycka ner femenister som tjatar om att män slår kvinnor.

Tanke med detta inlägg är att jag samlar information till en uppgift!
Citera
2006-11-24, 21:03
Medlem
filofaxs avatar
Du undrar varför det är värre, i vissas ögon, att en man slår en kvinna än att han slår en man, eller att förövararen är kvinna?

Visste du att en kvinna var tionde dag dödas av sin nuvarande el. fd man/sambo/pojkvän? Har du motsvarande siffror för det motsatta? Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara liknande siffror.

Du kanske inte har insett psykologin bakom kvinnomisshandel i en parrelation?
Det är så mycket mer än slagen. Det är svek, hot, trakasserier, en överhängande och befogad rädsla för att något värre ska hända, något ska hända barnen osv osv.
Jag tycker inte, hur pk jag än må vara, att man kan likställa olika misshandel.
Det finns helt klart grader i helvetet..

Med det sagt så tror jag visst att kvinnor kan psykiskt o fysiskt trakassera män, problemet är att jag vet för lite om fenomenet då jag tror att det är väldigt genant för en man att erkänna såna problem. Det skulle vara hemskt intressant med att se de siffrorna.

Edit: Googla på "Slagen Dam" för att få fram siffror från den största undersökningen om hur kvinnor har blivit utsatta (psykiskt, fysiskt, sexuellt osv). Gjorde 2001. 70% svarade, 10 000 tillfrågade. Stor undersökning med andra ord.

Edit2: Jag är ingen jurist, men när grov kvinnofridskränkning kom till, det var inte längesen, så var det revolutionerande eftersom man då kunde lägga ihop händelser vid olika tillfällen och åtala mannen för. Tidigare skulle man se till varje enskild händelse som ett eget brott. Någon som är mer kunnig får gärna rätta mig, men jag har för mig att det är på det sättet.

Är det en gymnasieuppgift? Jag förstår inte hur du kan gå in i uppgiften med en så oöppna ögon. Läs på lite innan du skapar dig förutfattade meningar. Som sagt: Slagen dam är oumbärligt när man pratar om kvinnomisshandel, imo. Rikskvinnocentrum har fått väldigt mycket negativ uppmärksamhet iom kontroversiella och knäppa påståenden från individer därifrån, men faktum är att de gör en jätteinsats för dessa utsatta kvinnor OCH DERAS EV. BARN! (som är lätta att glömma bort i allt det här. Jag har tips på litteratur angående detta om du är intresserad). Ta kontakt med närmsta ROKS. Det ser säkert bra ut i arbetet att slänga med en intervju.
Citera
2006-11-24, 22:44
Medlem
slagen dam är en mycket ifrågasatt undersökning när det gäller objektiviteten. Framför allt därför att sånt som inte räknas som misshandel inför rätten räknas som det i underökningen. Det finns undersökningar i england och irland som visar att det är minst lika vanligt att män blir misshandalde av sina kvinnor om inte till och med vanligare. Jag orkar inte leta på länkarna igen har gort det otaliga gånger i olika debatter men dom är inte så svåra att hitta om du googlar.
Sen tror jag inte heller att det är särskilt ovanligt att ena partnern i från början frivilliga bdsm relationer anmäler den dag förhållandet tar slut.
Citera
2006-11-24, 22:50
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
slagen dam är en mycket ifrågasatt undersökning när det gäller objektiviteten. Framför allt därför att sånt som inte räknas som misshandel inför rätten räknas som det i underökningen. Det finns undersökningar i england och irland som visar att det är minst lika vanligt att män blir misshandalde av sina kvinnor om inte till och med vanligare. Jag orkar inte leta på länkarna igen har gort det otaliga gånger i olika debatter men dom är inte så svåra att hitta om du googlar.
Sen tror jag inte heller att det är särskilt ovanligt att ena partnern i från början frivilliga bdsm relationer anmäler den dag förhållandet tar slut.
Men finns det någon annan undersökning som är lika omfattande och berör problemet?
Det är intressant att Sverige, som räknas som ett av de mest jämställda länderna, inte hade någon statistik på sånt innan 2001 (enligt mina uppgifter).
De där undersökningarna vore intressant att ta del av..
Och slutligen, det sista du skriver, hur vanligt tror du att det är..?
Känns lite.. långsökt.
Tror du inte att det finns kvinnomisshandel? Ser du inte det som ett stort problem?

Och det här med objektiviteten: Tycker du att de lagar vi har nu, och hur de tillämpas, garanterar rättsskydd för en utsatt kvinna?
Citera
2006-11-24, 23:15
Medlem
Jag är övertygad om att det finns kvinnomisshandel jag har bekanta som har råkat ut för det, jag är även övertygad om at tkvinnor slår sina män. Relationer är inte lätt det händer att man blir osams med den man lever tillsammans med och tyvärr har vi människor en tendens att ta till våld när argumenten tryter, men det ligger även en hel del i det gammla talesättet det är inte ens fel att två träter. När det gäller bdsm relationer så har det ju varit en hel del såna fall uppmärksammade under de senaste åren där det framkommer av mediarapporteringen att det varit den typen av ralationer som det handlar om. men den frågan är svårare att ta ställning till eftersom att det alltid är den dominantes ansvar att respektera överenskommna stopp ord, men å andra sidan vad gör en dominant som har respekterat detta men som ändå kankse blir anmäld av en parter som hävdar att hon varit utsatt förmanipulationer och gått in i en så kallad normaliseringprocess. Vi hade ju det uppmärksammade Bobby fallet som jag förstår har inte mammans anmälan om misshandel tagits upp för där fanns det ju tydligen en massa bevis i from av sms och dylikt som tydde på att hon deltagit frivilligt. Men min hypotes är nog att om dessa meddelanden inte hade sparats så hade nog bobbys pappa legat jäkligt risigt till även när det gällde anmälan från mamman om att han misshandlat henne.
Citera
2006-11-24, 23:23
Medlem
filofaxs avatar
Jag lämnar BDSM-teorin därhän, om det är okej. Det känns, om det nu skulle vara en orsak, som en väldig minoritet i det stora hela.

Att säga att det är "två som träter".. Där har vi skilda åsikter. Du har väl hört talas om normaliseringsprocessen? Kan man fortfarande säga att det är två som träter när man sätter det in i en relation där det pågår en normaliseringsprocess?
Citera
2006-11-25, 02:12
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Att säga att det är "två som träter".. Där har vi skilda åsikter. Du har väl hört talas om normaliseringsprocessen? Kan man fortfarande säga att det är två som träter när man sätter det in i en relation där det pågår en normaliseringsprocess?
"Normaliseringsprocess"? Är det någon sorts feministisk konspirationsteori eller? Att kvinnan med tiden "vänjer" sig med mer och mer psykisk och fysisk misshandel?

Det borde ju isf vara dumhuvudet till kvinnas eget ansvar att inte försätta sig i förhållanden med psykfall och "häftiga" "bad boys" till avskum. Kvinnans eget fel, helt och hållet. Spring efter glöden och det fjuttar eld.
Citera
2006-11-25, 02:19
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
"Normaliseringsprocess"? Är det någon sorts feministisk konspirationsteori eller? Att kvinnan med tiden "vänjer" sig med mer och mer psykisk och fysisk misshandel?

Det borde ju isf vara dumhuvudet till kvinnas eget ansvar att inte försätta sig i förhållanden med psykfall och "häftiga" "bad boys" till avskum. Kvinnans eget fel, helt och hållet. Spring efter glöden och det fjuttar eld.
BagareBengt: Det är inte så enkelt, tyvärr.
Nej, det är ingen feministisk konspirationsteori, men jag drog på munnen när du sa så.
Det är en psykologisk förklaringsmodell till varför kvinnor stannar med män som misshandlar dem. Det kan vara oerhört svårt att förstå om man inte sätter sig in i situationen. Vill du veta mer om normaliseringsprocessen eller var du bara intresserad av att uttrycka din åsikt?
Citera
2006-11-25, 02:23
Medlem
BagareBengts avatar
Nej, det är inte så svårt att förstå. Kvinnan är psykisk sjuk, mannen är psykiskt sjuk.

Jag vill inte höra något om flummiga "förklaringsmodeller", nej, jag ville bara uttrycka min åsikt, ja.
Citera
2006-11-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckluck
Vad är det som är speciellt med kvinnomisshandel (män som slår kvinnor) jämfört med annan likvärdig misshandel ?

Jag tror att en stor del av problemet med debatten kring kvinnomisshandel handlar om att det finns 3 olika definitioner av kvinnomisshandel som leder till många missförstånd.

Den ena, och mest logiska definitionen av kvinnomisshandel är att den innefattar all misshandel som kvinnor utsätts för oavsett relation till förövaren.

Den andra definitionen av kvinnomisshandel är den misshandel som kvinnor i parförhållanden utsätts för av deras partners.

Den tredje liknar den andra, men de inkluderar även psykisk misshandel och diffusa saker som inte riktigt går under den normala definitionen av misshandel.

Beroende på vilken av dessa definitioner av kvinnomisshandel man använder sig av kommer man få olika svar på frågan varför kvinnomisshandel skiljer sig från annan misshandel.

Personer som har den första definitionen av kvinnosmisshandel anser naturligtvis att särbehandling av offer för kvinnosmisshandel är könsdiskriminerande eftersom det innebär att det är värre att misshandla en kvinna än en man.

Personer som har den andra och tredje definitionen av kvinnomisshandel tar hänsyn till den stora problematiken kring våld inom förhållanden, speciellt när barn är inblandade och anser därför att den måste hanteras på ett annorlunda sätt till skillnad från misshandeln som sker utanför relationer.

När jag först satte mig in i debatten hade jag som de flesta oinsatta den första definitionen av kvinnomisshandel och förstod inte varför kvinnor ska särbehandlas, vilket jag fortfarande inte gör.

Sen insåg jag att själva problemet som måste uppmärksammas var inte kvinnor som blev misshandlade, utan våldet inom relationer som felaktigt beskrivs som kvinnomisshandel. Att våld inom relationer beskrivs som kvinnomisshandel är inte särskilt konstigt eftersom de flesta kvinnor som blir misshandlade blir det av sina nuvarande och föredetta män, men det är fortfarande en felaktig beskrivning om syftet är att väcka uppmärksamhet till våldet inom relationer.

Varför är då våld inom relationer värre än annat våld?

Det är naturligtvis svårt att mäta och jämföra olika personers lidande, men när det gäller misshandel utanför relationer så handlar det oftast om en enskild incident. Våld inom relationer å andra sidan pågår ofta under väldigt långa perioder, och ofta så förekommer även hot och "psykisk misshandel".

Är det inte kvinnornas fel att de väljer fel män och inte lämnar destruktiva relationer?

Jag skulle nog säga att man kan skylla lika mycket kvinnorna i de här fallen som man kan på missbrukarnas drogvanor. Visst är de delvis skyldiga, ingen tvingar dem att inleda relationer till dem, lika lite som någon tvingar heroinisten att ta den första sprutan, men även de som en gång gjort ett felaktigt val måste få de hjälp att bryta den onda cirkeln.

För alla kvinnor och män som lever i destruktiva förhållanden med våld, hot och psykisk misshandel skull hoppas jag att ni slutar använda ordet "kvinnomisshandel" för att beskriva våld inom relationer, det är inte bara felaktigt utan också könsdiskriminerande eftersom många män lever också i destruktiva förhållanden.
Citera
2006-11-25, 20:44
Medlem
Citat:
Hej!

Jag tänkte fråga användare om vad ni tycker om kvinnomisshandel.

Som jag uppfatar det , är det på följande sätt:

Kan förekomma olika typer av kvinnomisshandel, lesbiska tjejer slår sina flickvänner, kvinnor som slår män osv. Alltså är begreppet inte tydligt med att det är män som slår kvinnor.

Nämligen ingen så länge det är fråga om myndiga personer. Kvinna har samma rättigheter som män juridiskt (samma val möjligheter mm) alltså, enligt lag så kan man säga att det är samma sak som man slår en man, man slår kvinna, kvinna slår man.

Exempel jag bevittnar misshandel:

En man som slår en man, jag ingripper ej med tanke på att jag ej har lust, vill ej hamna i konflikt osv.

En man slår en kvinna , jag ingripper ej med tanke på ovanstående, och ingripper abslout inte med tanke på att kvinna är likvärdigt person och att ingripa innebär att jag är mansgris och inte ser kvinna som en likvärdig person
och kränker henna genom att vissa att hon är av svagare kön som inte kan försvara sig själv.

Så jag tolkar kvinnomisshandel som enbart moralkaka med hänvisningar till lagar och juridik.

Kan detta bekräftas av någon kunnig inom juridiken?
Och kom gärna med fler förslag hur man kan trycka ner femenister som tjatar om att män slår kvinnor.

1. Rent fysiskt är kvinnor det svagare könet.

2. Du lyckas nog bättre om du vet hur det stavas. Feminist.
Citera
2006-11-25, 21:04
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
[...]
[...]

Det var ju då själva fan att jag inte orkar läsa igenom förstainläggen ordentligt.
Vill du inte ha en diskussion kring kvinnomisshandel så bör du posta i juridikforat.
Du verkar.. ung? Är du det? Jag hoppas ju på den unga generationen..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in