2011-05-11, 08:59
Medlem
Säljarna pratade om en månadskostnad och vid min direkta fråga om några som helst andra avgifter tillkom, så var svaret nej.
Det visade sig dock vara helt fel, för kostnaden per månad var förutom det säljaren angav, 95 kr + 29 kr, alltså totalt 124 kr extra i månaden, vilket gjorde att jag klart höjde min kostnad från gamla larmbolaget. 229+95+29= 353 kr.
295:- är vad jag betalar till Sector Alarm och då ingår allt. Larmet, väktare, service osv.

Vaka får väl egentligen ta betalat vad dom vill och det är mitt beslut om jag tycker det är värt pengarna, men att säljaren ska sitta och vara både oärlig och ljuga kunder rätt upp i ansiktet är helt enkelt inte ok.
Som jag skrev i förgående inlägg så har en bekant till mig varit med om exakt samma sak, men då en annan säljare från Vaka Security, så uppenbart verkar det som att det ingår i deras säljarkår att inte visa på alla avgifter som tillkommer.

Jag har dessutom kunnat konstatera att exakt samma larm som Vaka Security säljer för 15 480 kr via delbetalning, går att köpa på Internet för ca 5000 kr.

Jag höjer varningen finger för detta företaget som håller med oärliga säljare, dolda kostnader och uppenbart mycket dyr larmlösning.
Citera
2011-05-11, 19:00
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasparmy
Säljarna pratade om en månadskostnad och vid min direkta fråga om några som helst andra avgifter tillkom, så var svaret nej.
Det visade sig dock vara helt fel, för kostnaden per månad var förutom det säljaren angav, 95 kr + 29 kr, alltså totalt 124 kr extra i månaden, vilket gjorde att jag klart höjde min kostnad från gamla larmbolaget. 229+95+29= 353 kr.
295:- är vad jag betalar till Sector Alarm och då ingår allt. Larmet, väktare, service osv.

Vaka får väl egentligen ta betalat vad dom vill och det är mitt beslut om jag tycker det är värt pengarna, men att säljaren ska sitta och vara både oärlig och ljuga kunder rätt upp i ansiktet är helt enkelt inte ok.
Som jag skrev i förgående inlägg så har en bekant till mig varit med om exakt samma sak, men då en annan säljare från Vaka Security, så uppenbart verkar det som att det ingår i deras säljarkår att inte visa på alla avgifter som tillkommer.

Jag har dessutom kunnat konstatera att exakt samma larm som Vaka Security säljer för 15 480 kr via delbetalning, går att köpa på Internet för ca 5000 kr.

Jag höjer varningen finger för detta företaget som håller med oärliga säljare, dolda kostnader och uppenbart mycket dyr larmlösning.

Var detta en dörrförsäljning eller såldes tjänsten via telefon?
Citera
2011-05-11, 19:38
Medlem
Dörrknackare.
Citera
2011-05-11, 22:54
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Men du, att tro att man köpa ett hemlarm kopplat till väktare utan att de skulle kosta en avgift i varje månad är väl ändå ganska naivt? För att inte säga korkat.

Men om säljaren ljög om varans beskaffenhet är enbart detta grund för att häva köpet. Men nu har du skrivit under ett avtal antar jag. Stod de inget på det avtalet om väktare?

Att bevakningsbolaget, som utför utryckningen, får en viss summa (som då skulle vara inbakad i varje månadsavgift om jag fattat rätt som du syftar på) är helt fel.

Man har ett avtal, som i detta fall med SOS, eller VAKA för tjänsten. (beror på hur avtalet ser ut mellan larmcentral/larmföretaget etc. etc.)

Bevakningsbolaget tar sedan ut en avgift (som ofta skiljer sig enormt beroende vissa saker avtalade) för utryckning.

Hur mycket sedan kunden får betala för utryckningen, kan jag inte säga, detta beror på vad larmföretaget har satt för pris. Vissa gånger ingår gratis utryckningar mm.

MEN larmföretagen tjänar pengar på uthyrningen/uppkopplingen med de tjänster som kan ingå, absolut INTE på själva utryckningen.
Citera
2011-05-12, 09:43
Medlem
spookyspooks avatar
Vill varna för Bredband2. Blev uppringd av en säljare som sa att deras 100/10 var det billigaste i stan och att det inte var någon bindningstid samt uppsägnings tid, skitbra tänkte jag och tackade ja.

Och när första fakturan kom ca 1 vecka efter samtalet så ser jag att man betalar 6 månader direkt

Och inte fan är det billigaste i stan heller. Lurad blev jag!
Citera
2011-05-12, 19:09
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Att bevakningsbolaget, som utför utryckningen, får en viss summa (som då skulle vara inbakad i varje månadsavgift om jag fattat rätt som du syftar på) är helt fel.

Man har ett avtal, som i detta fall med SOS, eller VAKA för tjänsten. (beror på hur avtalet ser ut mellan larmcentral/larmföretaget etc. etc.)

Bevakningsbolaget tar sedan ut en avgift (som ofta skiljer sig enormt beroende vissa saker avtalade) för utryckning.

Hur mycket sedan kunden får betala för utryckningen, kan jag inte säga, detta beror på vad larmföretaget har satt för pris. Vissa gånger ingår gratis utryckningar mm.

MEN larmföretagen tjänar pengar på uthyrningen/uppkopplingen med de tjänster som kan ingå, absolut INTE på själva utryckningen.

Men en löpande tjänst är fortfarande inte gratis, en löpande tjänst har löpande kostnader. Det är egentligen dom kostnaderna som är de viktiga kostnaderna.
Citera
2011-05-12, 19:11
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spookyspook
Vill varna för Bredband2. Blev uppringd av en säljare som sa att deras 100/10 var det billigaste i stan och att det inte var någon bindningstid samt uppsägnings tid, skitbra tänkte jag och tackade ja.

Och när första fakturan kom ca 1 vecka efter samtalet så ser jag att man betalar 6 månader direkt

Öhhh, okej så du bara trodde på allt säljaren sa utan att kolla upp det genom att tex göra en enkel prisjämförelse. Jag tror du är för dum för att inte ha nix.

Iaf, du har rätt att häva avtalet på två grunder, det ena är distansavtalslagen. Det andra är konsumentköplagen. Beroende exakt på vad säljaren sa förstås.
Citera
2011-06-08, 21:35
Medlem
Så du kallar mig som FAS 3:are för cp-skadad,psykfall m.m.?
Tack för den! Jag har röstat hela tiden på de blåa och arbetat i stort sett hela mitt liv och gjort rätt för mig. När jag sen förstörde min rygg i dåvarande arbete,förlorade min partner,mor,arbete så stod jag plötsligt där och det var svårt att få långvarigt arbete.
Jag har gått och testat mig och jag lider varken av adhd,damp,dyslexi eller ngn psykisk sjukdom.
Jag är inte invandrare utan född,uppvuxen i sverige liksom hela min släkt.
Som FAS3:are har jag lärt mig och insett att jag är nu vatten värd för de "fina","normala" folk,personer jag tidigare sprutade champagne med på fin-fester och annat. De vände mig ryggen direkt när jag förlorade "maktpositionen". Jag komemr fortfarande få mina miljoner när farsan dör,men det skiter jag fullkomligt i. Det är respekt från politiker och andra människor jag söker.
Visst det finns en del som lever på bidrag och bara lodar sig fram fast det kan man inte göra i evighet och hur kul är det? Jag blev riktigt arg över att höra att alla fas 2 och fas 3:are kallas för cp-skadade psykfall etc.
Det blev jag inte kallad för när jag hade chefsposition på en av Stockholms attraktivaste arbetsplatser och tjänade 85.000 + provision. Nej fy skäms på dig du wannabe-stekare!
Citera
2011-09-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hur tänker du annars att man skulle göra? Låta det bero och vänta på att de går till kronofogden eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av bt
Betala den inte, den går inte till kronofogden.

Citat:
Ursprungligen postat av spookyspook

Glömde betala en påminnelseavgift på Bredband2 och jovisst, den går till inkasso. 300 kr extra på den räkningen...
Citera
2012-01-18, 16:16
Medlem
Dyrt!

Protex Security...

Hade besök av en av deras säljare och fick ett pris på 18.000:- för ett larmpaket med 1 Central, 2 Rörelse, 2 Magnetkontakter, 1 Map, 1 GSM, ska även betala en dyr AVI-avgift varje månad nu i 60 mån, pris på nätet? 6500.... Kunde köpa till installation för runt 2000:- sa dem när jag pratade med dem, så sparar alltså drygt 10000, helt bizarrt.

Dessutom så hörde min nuvarande leverantör av sig och erbjöd att sänka min kostnad, när jag nämde vem jag skulle byta till hade de en massa information till mig som jag rekomenderar att ni också tar reda på.. Bland annat är de polisanmälda flera gånger och har väldigt många ärenden hos ARN.
Citera
2012-03-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekt
Någon som vet mer om denna person?
http://www.facebook.com/people/Joaki...erg/1638770445
Utpekad bluffmakare har begärts i konkurs:
http://www.jnytt.se/nyhet/46349/utpe...arts-i-konkurs

Komiskt att det kan gå flera år innan en sån skojare går i konkurs.

Någon arg kund:
http://blogg.aftonbladet.se/infestat...ttja-manniskor

En till arg kund:
http://annajkon.bloggplatsen.se/2009...-bluffforetag/

Pinocchio är också arg:
http://www.internetsweden.se/hittadi...osa-bedragare/

Inte oväntat bottenbetyg på reco...misstänker att en del kommentarer är fabricerade:
http://www.reco.se/itsverige-ab

Joakim Kjellberg "Felet ligger hos kunden":
http://www.jnytt.se/nyhet/34676/felet-ligger-hos-kunden
Senast redigerad av Arkitekt 2012-03-21 kl. 16:38.
Citera
2012-04-13, 17:49
Medlem
Osiriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolskagg
Protex Security...

...

Hade precis besök. Riktig hästhandlare. Väldigt oseriöst och bedrägligt att använda deras lilla kalkyl-lapp som är konstruerad för att vilseleda.

Hittade följande på branschorganisationen SWELARMs hemsida:

Citat:
Oseriösa aktörer i säkerhetsbranschen
På förekommen anledning vill branschföreningen SWELARM gå ut med en varning för företag som inte lever upp till gott affärsmannaskap i branschen.
Det handlar främst om ett företag vid namn Protex som verkar i södra delen av Sverige
...
Protex har också satt i system att komma runt ångerveckan som man som privatperson har enligt lag.
...

O.s.v.

http://www.swelarm.se/default.asp?cid=76
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in