2006-11-24, 02:10
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=XpgPOSg2wBo

Se och lär. Från 1995 då RK 95 (automatkarbinen i klippet) togs i bruk.
Citera
2006-11-24, 14:15
Medlem
Asgarvads avatar
De sköt med en mynningsmonterad gevärsgranat och riktade vapnet rakt mot målet med kolven mot axeln. Till den svenska AK4 finns det ju gevärsgranater för rök med tillhörande drivpatroner utan projektil. Dem kan man definitivt inte avlossa med kolven mot axeln utan att riskera brutet nyckelben eller andra skador.

Sist i filmen finns en förevisning på ammunitionens, 7,62x39, verkan på olika typer av mål. Gränsen för penetration gick vid en 23 cm sandsäck. Intressant är att finnarna aldrig anammat 5,45x39 eller dess NATO-motsvarighet 5,56x45... men om det finns det ju redan avhandlat i åtskilliga trådar.
Citera
2006-12-10, 01:55
Medlem
Litet test för att se hur väl en Sako M92S fungerar i extrema vinterförhållanden, eller "våra förhållanden". Tillverkaren Sako utlovade att den skulle fungera ner till -54 Celsius.

Förberedelser
- Cirka 700 skarpa patroner sköts med vapnet
- Endast pipan rengjordes
- Vapnet hölls ett dygn utomhus vintertid
- Insmörjd med olja
- Före skjutning lagd i snön 45 minuter
- Efter detta, snö avtorkat utanpå

Skjutning
- Låsstycket blockeras av is
- Efter en stunds uppvärmning i bilen fås en patron in i loppet
- Kulan lämnar pipan, men vapnet laddas inte om (is i gasblocket?)
- Tomhylsan stannar kvar i vapnet

Resultat
- Vapnet fungerar i "våra förhållanden" med cirka vartannat skott

http://www.youtube.com/watch?v=k9b-ZQq_o0E
Citera
2006-12-10, 03:05
Medlem
infidels avatar
Om den där snubben i värnet hade varit klädd i vit dräkt och skrikit "ALLAH AKHBAR" så hade det här kunnat vara en film om finska frivilligbataljonen i svenska inbördeskriget. Man kanske skulle editera ljudspåret så det hörs lite allahtjoande i bakgrunden.
Citera
2006-12-10, 10:09
Medlem
ZätaGustavs avatar
Jag gillar att de tydligt lyfter fram vikten av att byta sikte.

I övrigt bekräftar klippet min tes om att den finländska krigsmakten fortfarande har Sovjetunionen som motståndare. Det förklarar den uppenbara ordervägran som den finländska bataljonchefen gjorde sig skyldig till under kravallerna i Kosovo 2003 när alla finländska förband låste in sig på campen och lät jänkarna, norrmännen och svenskarna ta strid.
Citera
2006-12-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
I övrigt bekräftar klippet min tes om att den finländska krigsmakten fortfarande har Sovjetunionen som motståndare.

Finska försvarsmaktens huvuduppgifter:
- Försvar av landet
- Understöd till myndigheter
- Internationella insatser

Helt okej att Finland skickar ut fler soldater per capita på internationella insatser, än det Sverige som har internationella insatser som nummer ett i prioriteringslistan. Dessutom är klippet elva år gammalt.

Citat:
Det förklarar den uppenbara ordervägran som den finländska bataljonchefen gjorde sig skyldig till under kravallerna i Kosovo 2003 när alla finländska förband låste in sig på campen och lät jänkarna, norrmännen och svenskarna ta strid.

Här är lite finsk photoshop.
Citera
2006-12-10, 19:34
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Det förklarar den uppenbara ordervägran som den finländska bataljonchefen gjorde sig skyldig till under kravallerna i Kosovo 2003 när alla finländska förband låste in sig på campen och lät jänkarna, norrmännen och svenskarna ta strid.
Jaså?

Det rimmar illa med informationen jag fått från min bror som var på plats under kravallerna. Enligt honom underställdes ett tjeckiskt och finskt kompani svenskt befäl och slogs sida vid sida med svenskarna.
Citera
2006-12-11, 01:17
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
De sköt med en mynningsmonterad gevärsgranat och riktade vapnet rakt mot målet med kolven mot axeln. Till den svenska AK4 finns det ju gevärsgranater för rök med tillhörande drivpatroner utan projektil. Dem kan man definitivt inte avlossa med kolven mot axeln utan att riskera brutet nyckelben eller andra skador.
Finns 2 stora typer av mynningmonterade gevärsgranater. Den ena som vi har i Sverige skjuts med en speciell patron med kraftigare drivladdning och utan kula där gastrycket skickar iväg granaten.

Den andra är en smidigare variant som du sätter över i pipan och skjuter iväg med en vanlig standardpatron. "Baksidan" på gevärsgranaten har en sorts kulfång som tar emot kulan och överför rörelsekraften till granaten och skickar iväg den på det sättet.

Den andra varianten är (iaf i mitt tycker) enklare, smidigare och bättre, eftersom det mindre risk för misstag och inte kräver några speciella förberedelser.

Sen kan man ju också lättare sikta och skjuta "normalt" ifrån axeln med den eftersom man använder en vanlig standardpatron.
Citera
2006-12-11, 23:44
Medlem
spoons avatar
När togs den "nya" spaden i bruk?
Sen reflekterade jag över att dom inte hade handskar på sig.

Såg samma film andra dagen efter inryckning
Fan vad man vart impad och hoppades på att få en RK95...
Trodde jag ja
Citera
2006-12-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
När togs den "nya" spaden i bruk?
Sen reflekterade jag över att dom inte hade handskar på sig.

Fiskars spade (för övrigt samma som används av USMC) har bara använts ett par år. Togs i bruk 2000 eller 2001 tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Fan vad man vart impad och hoppades på att få en RK95...
Trodde jag ja

Äsch, är ju ingen större skillnad mot RK 62? Men nu däremot när man har lagt till rödpunktssikte och lite annat lull-lull, nu är RK 95 vacker

http://tietokannat.mil.fi/pyry2006/include/thumbnail.php?id=24&width=640

Nya kroppsskyddet är dessutom brunt av någon anledning (ännu en koppling till USMC...).
Citera
2006-12-12, 08:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Äsch, är ju ingen större skillnad mot RK 62? Men nu däremot när man har lagt till rödpunktssikte och lite annat lull-lull, nu är RK 95 vacker

Nåja, finns ju nog en del skillnader mot RK62. Förutom att den är lite lättare och har mindre rekyl så är nog det att man kan vika in kolven som är den största (och bästa) skillnaden.

Jag skulle inte ha tackat nej till det med tanke på hur otymplig stg:n är att släpa på - speciellt om man ska bära en massa samtidigt.
Citera
2006-12-12, 09:34
Medlem
Fader Jacks avatar
Nog hann man bli arg på stägän nog. Gjorde saker som att kasta den åt fanders i ren ilska och placera den med pipan ner i jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in