Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 18:49
  #39577
Medlem
jsa86-xs avatar
Filmer som påminner om Himmel över Berlin, ös på med förslag

Tack på förhand
Citera
2018-06-12, 11:00
  #39578
Medlem
Önskar tips på filmer som handlar om hur huvudpersonen är/blir besatt av ett projekt. Filmer som gör en själv inspirerad till att grotta med sig i ett projekt för att få klart det.

Huvudpersonen får gärna försumma de han har omkring sig typ familj etc.

Jag har svårt att komma på bra exempel men Aviator vill jag minnas var lite sån. Även Bale i The Big Fish.
Citera
2018-06-12, 19:06
  #39579
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMungo
Önskar tips på filmer som handlar om hur huvudpersonen är/blir besatt av ett projekt. Filmer som gör en själv inspirerad till att grotta med sig i ett projekt för att få klart det.

Huvudpersonen får gärna försumma de han har omkring sig typ familj etc.

Jag har svårt att komma på bra exempel men Aviator vill jag minnas var lite sån. Även Bale i The Big Fish.

Take Shelter, men det kan vara lite av fel besatthet, mer den lite obehagliga. Men den bästa film om att bygga en bunker som gjorts troligen.
Citera
2018-06-12, 19:07
  #39580
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMungo
Önskar tips på filmer som handlar om hur huvudpersonen är/blir besatt av ett projekt. Filmer som gör en själv inspirerad till att grotta med sig i ett projekt för att få klart det.

Huvudpersonen får gärna försumma de han har omkring sig typ familj etc.

Jag har svårt att komma på bra exempel men Aviator vill jag minnas var lite sån. Även Bale i The Big Fish.

The Fly, Zodiac.
Citera
2018-06-18, 02:14
  #39581
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMungo
Önskar tips på filmer som handlar om hur huvudpersonen är/blir besatt av ett projekt. Filmer som gör en själv inspirerad till att grotta med sig i ett projekt för att få klart det.

Huvudpersonen får gärna försumma de han har omkring sig typ familj etc.

Jag har svårt att komma på bra exempel men Aviator vill jag minnas var lite sån. Även Bale i The Big Fish.

Pi: https://www.imdb.com/title/tt0138704/
Number 23: https://www.imdb.com/title/tt0481369
Citera
2018-06-18, 10:48
  #39582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMungo
Önskar tips på filmer som handlar om hur huvudpersonen är/blir besatt av ett projekt. Filmer som gör en själv inspirerad till att grotta med sig i ett projekt för att få klart det.

Huvudpersonen får gärna försumma de han har omkring sig typ familj etc.

Jag har svårt att komma på bra exempel men Aviator vill jag minnas var lite sån. Även Bale i The Big Fish.

Finns många exempel. Close Encounters of the Third Kind är en sci-fi klassiker som ändå passar in i kategorin. Black Swan/The Wrestler lika så. I allmänhet så känns väl Darren Aronofsky som en regissör som i princip bara gör filmer om besatthet. Pi nämndes tidigare som också är en Aronofsky-rulle, och en väldigt bra sådan.

Är extremt förtjust i Tarkovsky som gjort ett par film om besatthet om du letar efter något mer finkulturellt. Tänker då främst på Stalker och Solaris. Även Kieslowskis "A Short Film About Love" och "Camera Buff" kommer iåtanke på lite segare men oerhört vackra filmer om besatthet .
Citera
2018-06-20, 18:29
  #39583
Medlem
jsa86-xs avatar
Vad finns det mer för rullar av Jean-luc Godard som är lika skruvade som Pierrot le fou?
Citera
2018-06-23, 03:07
  #39584
Medlem
BigFatCones avatar
Jag är sugen på lite Gojira** av det modernare slaget. Egentligen är jag sugen på Mekagojira** men kan tänka mig att kolla lite monstersmisk så där i allmänhet. Är Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack något som kan roa mig kanske? Och vilken av alla Mekagojira-filmer är egentligen minst dålig?


* **
Citera
2018-06-28, 19:44
  #39585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Vad finns det mer för rullar av Jean-luc Godard som är lika skruvade som Pierrot le fou?

Une Femme est une femme!
Citera
2018-06-30, 20:53
  #39586
Medlem
RiceNChickens avatar
Predatorfilmerna
The thing
Alien

Ni fattar galoppen. Tack
Citera
2018-07-02, 22:44
  #39587
Medlem
Mysiga, gärna gamla thrillers/skräckfilmer som typ Psycho? Som har ett slags tydlighet i casting, setting etc. som modernare filmer ofta saknar, liksom.

Hitchcock går hem (sett Vertigo, Rear Window, och Strangers on a Train), men andra regissörer tas också tacksamt emot.
Citera
2018-07-02, 22:45
  #39588
Medlem
Idittfejss avatar
Jurassic Park, första filmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback