2006-11-22, 21:55
Medlem
zodiackillers avatar
En del av det som skrivs i Flashbacks olika forum kan stundom ha en mycket hög litterär kvalité, såväl när det gälla skönlitterära alster som fackmässiga. Nu undrar jag: om man helt sonlika "klipper ut" en passage som man tycker fångar in ens tankegångar väldigt väl och låter publicera det i en bok eller artikel i någon tidskrift under sitt eget namn - gör man något olagligt då? Jag bara undrar vem som har copyright och upphovsrätt på material här på FB? Det måste ju också vara svårt att ha copyright på material när man dessutom är anonym? Hur ska man bevisa att det var man själv som skrev det? Men det kanske har besvarats tidigare? Vore i så fall gärna tacksam för länk till svar.
2006-11-22, 22:01
Medlem
BagareBengts avatar
Vem har upphovsrätten på det som skrivs på Flashback? http://www.flashback.org/showthread.php?t=385838

http://www.flashback.org/search.php?searchid=10050022
2006-11-22, 22:16
Medlem
El Zorros avatar
Sök gärna nästa gång.

*låst*

/mod
2006-11-22, 22:17
Medlem
zodiackillers avatar
Tackar BagareBengt! Det tog inte mer än fem minuter för dig att svara - suveränt! Jag sammanfattar från det jag såg i all hast:

Då är det alltså copyleft som gäller. FB och skribent äger det gemensamt. Man kan alltså använda det man själv skrivit i komersiella sammanhang (men hur är det föresten om man publicerar i vetenskaplig tidskrift där man sällan får honorar?), men man kan inte använda andras (vilket kanske inte hindrar att man skriver om det lite och använder lite andra formuleringar och ord?). Men om man nu skulle skriva en bok om FB Forumdebatterna, då skulle man ju inte kunna illustera det med utklipp - jo, föresten - så måste det ju vara - om FB ger sitt tillstånd, vi admin då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in