Jag har lånat hem en liten mätare från skolan (RADEX RD1503). Med den mäter man radioaktivitet, även om jag inte riktigt vet vilken metod den använder. I manualen står att den inte registrerar alfapartiklar, vilket (om jag förstod Wikipedia rätt) GM-rör gör, så ett sådant kan den inte använda. I alla fall, till min fråga.
Mätaren anger strålningsnivån i µSv/h. Jag skulle dock vilja ha något sätt att omvandla eller uppskatta hur mycket det motsvarar i Bq/m³, för att kunna jämföra med värden jag hittar på internet.
Jag vet att i Sv finns en kvalitetsfaktor inkorporerad som varierar beroende på vilken sorts strålning man har att göra med, men eftersom den bara registrerar beta- och gammasönderfall, vilka båda har kvalitetsfaktor 1, så kanske det kunde fungera ändå på något vis.
Hur mycket skulle exempelvis 0.56 µSv/h motsvara i Bq/m³? Det borde rimligtvis vara i storleksordningen 10² Bq/m³, men närmare än så vet jag inte.
Du kan inte konvertera mellan enheterna eftersom den ena storheten mäter radioaktivitet, antal sönderfall per sekund, medan den andra storheten mäter ekvivalent dos. Med andra ord beror den andra storheten på hur långt du står från källan, hur stor den är etc och det är inte en storhet som säger något om den radioaktiva substansen.
Absorberad dos mäts i Gray - mottagen energi per viktenhet (J/kg). Den ekvivalenta absorberade dosen tar hänsyn till att all strålning inte är lika farlig och är lika med den absorberade dosen gånger en kvalitetsfaktor. Nedan är en enkel tabell för kvalitetsfaktorn