2006-11-22, 15:55
Bannlyst
Tja!

Somnade på soffan och vaknade igår morse med en smärta i vänster sida av bröstkorgen/revben som ilar upp i vänster axel vid djup inandning. Dag 2 så har jag fortfarande lika ont, men just i detta nu känns det faktiskt något bättre. Har i och för sig tagit en alvedon. Var extremt orolig igår och trodde jag skulle fall ihop i hjärtinfarkt så jag ringde sjukvårdsrådgivningen, men de tyckte inte det var ett typiskt tecken på akut hjärtsjukdom samt att jag är ung (27 år).

Jag är puckad, egentligen borde jag dragit till sjukan på en gång och sluppit spekulera men, men. Hur som helst, så får jag alltså en skärande, huggande, ilande smärta på ovansidan av axeln när jag andas in och även när jag håller inne en rap. Det känns även lite tungt vid vänster revbenstrakt.

Vad tror ni om detta? Kan det vara så enkelt att smärtan uppstått av att jag somnat på soffan (är 193cm lång och väger 98kg)? Tilläggas kan att mitt allmäntillstånd är prima - skulle till och med kunna gå ut och spela fotboll om det inte vore för den fysiska smärtan.
Citera
2006-11-22, 16:11
Medlem
Ckolons avatar
Nu vet jag inte om det är samma smärta jag haft, men mycket likt iallafall.

Kan få det ibland någon gång när jag ska andas eller har vridit mig mycket och hållt på fummla runt. Vad jag fått för svar vad det kan vara så är det tydligen lugnorna som nuddar något revben, därav smärtan. Eller så är det något annat organ som tar i revbenen när man ska andas så bröstkorgen "blåses upp".

Inget farligt men lite obehagligt är ju all smärta som är i närheten av hjärtat.
Citera
2006-11-22, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ckolon
Nu vet jag inte om det är samma smärta jag haft, men mycket likt iallafall.

Kan få det ibland någon gång när jag ska andas eller har vridit mig mycket och hållt på fummla runt. Vad jag fått för svar vad det kan vara så är det tydligen lugnorna som nuddar något revben, därav smärtan. Eller så är det något annat organ som tar i revbenen när man ska andas så bröstkorgen "blåses upp".

Inget farligt men lite obehagligt är ju all smärta som är i närheten av hjärtat.

Mitt har ju hållit i sig i snart 2 dagar och först var jag livrädd, men eftersom jag mår prima rent fysiskt så utgår jag ifrån att det handlar om en nerv som kommit i kläm eller liknande. Men orolig är man ju alltid ändå.
Citera
2006-11-22, 17:12
Medlem
wääuus avatar
Jag får också sånt här lite då och då. Speciellt efter utomhus-konserter då man blir svettig och det börjar bli lite kyligt ute, eller vid tvärdrag tror jag.
Vänta ett tag till, dör du så dör du.
Citera
2006-11-22, 17:54
Bannlyst
Ibland kan smärtan i axeln nästan beskrivas som om den hoppat ur led. Otroligt smärtsamt att ta djupa andetag.
Citera
2006-11-22, 22:02
Medlem
Minxs avatar
Sjukvårdsupplysningen hade nog en poäng där; 27 år, normal vikt, bra allmäntillstånd -----> sannolikheten att det är en hjärtinfarkt, eller ens lindrigare kardiovaskulär åkomma, är nog minimal.
Du kan inte ha fått någon sträckning/muskelhinneinflammation? När de sitter i bröstmusklerna, eller i axlarna så att det strålar ner mot bröstet, är det lätt att tolka det som symptom från hjärtat. Börjar man dessutom noja sig kan det förvärras av psykosomatiska symptom, och vips så är man döende... Nå, jag tippar på sträckning eller inflammation, eller att du helt enkelt sovit väldigt djupt i en obekväm ställning, så att axeln domnat bort, och varit bortdomnad ett bra tag. Sånt kan kännas i upp till en vecka efteråt, så blir det inte värre, slappna av och avvakta.
Citera
2006-11-22, 22:04
Medlem
Shorty87s avatar
revbensinflammation
Citera
2006-11-23, 00:51
Bannlyst
Drog iväg till läkaren då smärtan bara blev värre. 3 timmar på sjukhus med blodprov i finger och armveck, blodtrycksmätning och röntgen. Resultat? Retning av lungsäcken eller lungsäcksinflammation. Åtgärd: ingen. Inte ens antíbiotika. Bara hem och knapra alvedon mot värken och den lätta febern jag fick ikväll. Så nu vet ni! Var försiktiga med att sova på soffan, det kan sluta med en lång kväll på sjukan och en hel del smärta.
Citera
2007-09-28, 08:15
Medlem

Fan vad jag börjar tröttna på att det gör så förbannat ont vid inandning.
Snart har jag fått stå ut med skiten i 1vecka.
Går ju inte att sova normalt.
Blir väl en redig fylla ikväll så man inte känner av skiten.
Citera
2007-09-28, 09:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erralK

Fan vad jag börjar tröttna på att det gör så förbannat ont vid inandning.
Snart har jag fått stå ut med skiten i 1vecka.
Går ju inte att sova normalt.
Blir väl en redig fylla ikväll så man inte känner av skiten.
Ta en Ipren om du vill slippa smärtan. Vill du dricka sprit så ska du inte skylla på din axel/lunga.
Citera
2007-09-28, 14:00
Medlem
nkwtms avatar
Jag tror på lunginflammation.

Har haft samma symptom själv när jag har haft lunginflammation.

Åk till vårdcentralen och be om ett CRP (alltså blodprov där man mäter "snabbsänkan")

Gör det fort också, för mig slutade det på akuten med EXTREM smärta, så ju snabbare ju bättre - om CRP är förhöjt, försök att få ut typ tramodol eller nåt som du kan ta om du hamnar i ett sånt läge - för det kan göra VÄLDIGT FRUKTANSVÄRT ont.

Hoppas inte jag skrämde upp dig allt för mycket bara
Citera
2007-09-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Jag tror på lunginflammation.

Har haft samma symptom själv när jag har haft lunginflammation.

Åk till vårdcentralen och be om ett CRP (alltså blodprov där man mäter "snabbsänkan")

Gör det fort också, för mig slutade det på akuten med EXTREM smärta, så ju snabbare ju bättre - om CRP är förhöjt, försök att få ut typ tramodol eller nåt som du kan ta om du hamnar i ett sånt läge - för det kan göra VÄLDIGT FRUKTANSVÄRT ont.

Hoppas inte jag skrämde upp dig allt för mycket bara

Tack för tippset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här