2006-11-21, 18:01
Medlem
Vad har ni för turkisk yoghurt resept? ex till pasta och kyckling.

en till fråga, hur nyttigt är egentligen turkisk yoghurt?
Citera
2006-11-21, 19:03
Medlem
Turkisk yoghurt är inte så jätte nyttigt då det har en fetthalt på 10%?
Annars är det grymt gott med lite honung o valnötter till dessert
Citera
2006-11-22, 10:25
Medlem
Men jag har för mig att det finns en turkisk yoghurt som bara har 3% fett. Fick ett recept av en kollega häromdagen.

Morots Meze - 4 port

3 rivna morötter (små)
5dl yoghurt
2 pressade vitlöksklyftor
salt

Stek de rivna morötterna i en stekpanna med lite olja i. När de är mjuka, ta av stekpannan från plattan och låt dem svalna. Blanda sedan med övriga ingredienser.
Citera
2006-11-25, 17:49
Medlem
caran672s avatar
Käka mkt turiksk yoghurt.

Nåra saker jag har den till.
Käka med honung fast kolasås eller dylikt ska nog passa bra också.
Göra dip av eller kall sås till kött såsom fisk eller kyckling. Den kan blandas med kryddor och thaisås.
När jag gör biffar hemma av blandfärs så brukar jag ha yoghurten som tillbehör. mkt gott.
Passar även bra till taco
mm mm
finns massa intressanta saker man kan göra med den!
Citera
2006-11-25, 18:07
Medlem
OliTs avatar
Korrigerade topic en aning.

/Moderator

Turkisk yoghurt är oerhört bra till kalla såser, tzatsiki är en självklar grej. Jag brukar också blanda den med majonäs när jag gör Cole Slaw.
Citera
2006-11-26, 16:06
Medlem
wääuus avatar
Mixa med banan frusna hallon och honung. Smaskens
Citera
2006-11-26, 18:21
Medlem
Trinnits avatar
Jag använder det helt istället för creme fraiche, men det är absolut överlägset till kalla såser. Blandar man det med vanlig chilisås (alltså inte sweet chili utan ketchup-liknande chilisås) kan man äta det antingen som kall sås till kycklingfiléer, eller blanda och värma med konservtonfisk till en pastasås. Annars använder jag det till tsatsiki, någon gång har jag haft i fransk senap och käkat med rökt lax. Geggar man ut det med philadelphiaost är det gott att blanda i tacoköttfärs.
Citera
2006-11-26, 18:25
Medlem
Turkisk Yoghurt är fint! Funkar till det mesta. Man kan använda det som ett tillbehör i sig, istället för sås. Man kan ha det som ingrediens i såser. Man kan blanda det i olika grytor osv.
Citera
2006-11-26, 19:51
Medlem
Fick nån slags kladdkaka när jag va och hälsade på hemma senast. Morsan hade kall turkisk yoghurt till istället för grädde. Smakade mycket bra faktiskt! Testa!
Citera
2006-11-26, 22:33
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Turkisk yoghurt är helt underbar. Mycket mildare än naturell dito att göra tzatziki på. Eller varför inte lyxa till frukosten; ringla över lite honung och strö på müsli, tänk bara på att den är rätt fet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in