2006-11-25, 11:40
Medlem
pictorhayess avatar
Nu behöver han ju inte ha fått i sig Po-210, utan kan ha fått i sig Bi-210 istället som sedan sönderfallit i kroppen till Po-210. (halveringstid 5 dagar).
I så fall borde man ju iofs också kunna påvisa rester av Bi-210.
Citera
2006-11-25, 12:13
Medlem
Quantilhos avatar
Det luktar ju verkligen skumt om hela affären. Det är klart att någon/några försöker sätta dit ryssarna.

Jag tvivlar å det starkaste på att ryska underrättelsetjänsten skulle använda ett gift som som ger offret möjlighet att sprida propaganda i två veckors tid och skriva ett avskedsbrev där han lägger skulden på Putin. Hade de verkligen velat mörda honom så hade ju ett skott i huvudet från en prickskytt eller helt enkelt bara köra på karln varit mycket bättre lösningar.

Nog gör att mina kunskaper inom toxikologi och strålningsbiologi bara begränsar sig till två kurser på universitetsnivå så kan jag iallafall konstatera att det finns mycket bättre preparat än Po-210 om man vill döda någon. Allting är så omständigt och alldeles för spektakulärt för att något seriöst mordförsök från ryssarna ska ligga bakom.
Citera
2006-11-25, 13:02
Avslutad
Har också haft den tanken sedan jag läste att det verkar vara Po-210 han blev förgiftad av. Vill nån att han ska dö direkt så hade ju t.ex cyanid varit effektivt. Men det hade kanske varit svårt att komma undan med. Annars är ju ricin ett bra gift, man trillar av pinn inom 3-5 dagar, dessutom är det mycket svårt att spåra.

Men iof. giftet verkar vara Po-210, det är inget som gemene man kan komma över bara sådär. Det krävs höga kontakter för att få tag i det.

Min gissning:
Någon stor organisation (inte sagt att det är just FSB), har förgiftat honom. Man borde veta att detta ämne, eller dess dotter-nukleider hittas vid en diagnostisering/obduktion.

Så jag tror att denna organisation har använt just Po-210, för att Alexander ska kunna hinna berätta en del, samt att förgiftningen ska avskräcka andra för att forska vidare i t.ex fallet Anna Politkovskaja!
Citera
2006-11-25, 13:52
Medlem
Realizts avatar
Det är dessutom klumpigt att använda en sån uppenbar förgiftning. Det är ju inte så att man då och då råkar sluka lite polonium och dör strålningsdöden inom ett par veckor. Det är en sån spektakulär händelse att det skulle ha fått rubriker även om det drabbat Mr. Nobody. Man hade kunnat smitta honom med en sällsynt sjukdom som förekommer i rå fisk (sushi) eller nån alldaglig kemikalie (som ett färgämne eller rengöringsmedel) om man hade velat undvika att alla utgår från att det var giftmord.

Det är kanske ett sätt att avskräcka helt fräckt, men då skulle man ju behöva tala om vem som gjorde det. Nu spekuleras det ju i att antingen Putin, eller hans fiende Berezovski, är skyldiga. Så vem ska man undvika att stöta sig med? Påminner om hur Doomsday Machine i Dr. Strangelove kom till användning "You'va gotta tella de wörld!"...
Citera
2006-11-25, 13:58
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Väldigt intressant, å ena sidan kan man tänka sig att Kreml varnar sina motståndare, å andra sidan kan man tänka sig att någon som inte gillar Putin mfl. vill svärta ner hans rykte.

Personligen tror jag att FSB hade, som det redan sagts, kunnat sköta ett lönnmord mycket snyggare om det nu var dom, en mycket mindre mängd radioaktivt material hade t.ex. kunnat användas, istället för ett snabbt och uppmärksammat sjukdomsförlopp hade snubben istället dött av leukemi om ett halvår, om han då hade svamlat om att Ryssland låg bakom det hade ingen trott honom.
Vem vet, sådana metoder skulle kunna vara mycket vanligare än man tror
Citera
2006-11-25, 14:10
Medlem
raskenss avatar
Kan ju vara svårt att dosera rätt, om han blev förgftad av en tekopp. Han kanske bara smuttade på innehållet.

Finns lite info om Po här: http://en.wikipedia.org/wiki/Polonium
Citera
2006-11-25, 14:17
Medlem
Realizts avatar
Från Wikipedia:
Citat:
A very rare element in nature, polonium is found in uranium ores at about 100 micrograms per metric ton (1:10^10).

[...]

Polonium may now be made in milligram amounts in this procedure which uses high neutron fluxes found in nuclear reactors.

Polonium is so exceedingly rare that only about 100 grams is believed to be produced each year.
Det är alltså ett så ytterst sällsynt grundämne att det inte utvinns, utan syntetiseras!

Kan det ha varit ett motiv till att använda det för förgiftning? Att man hoppats att ingen skulle komma på ideen att ens leta efter det?
Citera
2006-11-25, 15:33
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Kan det ha varit ett motiv till att använda det för förgiftning? Att man hoppats att ingen skulle komma på ideen att ens leta efter det?
Problemet med den teorin skulle väl vara att man (kan jag tänka mig) inte letar direkt efter ett specifikt ämne när man analyserar radioaktiva isotoper. Alla ämnen strålar vid ganska unika energier, så förmodligen mäter man bara energitopparna och matchar det mot nuklidkartan. Så man behöver inte leta efter något specifikt ämne.
Citera
2006-11-25, 16:21
Medlem
#2,84 timmar#
detta är ju halverings tiden det innebär ju inte att det inte är radioaktivt det omvandlas bara till något mer eller mindre annat radioaktivt ämnä,,,

alla dessa tyngre grundämnena är synerligen giftiga,,tycker det verkar otroligt korkat attanvända dom som gift för att ta kol på någon,,
man kan ju fråga sig vem som får tag på något liknande ämmna för att använda som gift , det är ju bara stater med någon form av kärnkraft som har tillgång till detta matrial,,det är nästan som om man kunde läsa avsändaren på grund av omständigheterna,,,

sen skall man veta att stalin startade en avdelning för gift mord, denna avdelning har gort sig skyldig till massor av gåtfulla dödsfall i och utanför sovjet en känd diplomat som försvan i budapest efter kriget tex...
denna avdelning finns kvar i rysslands säkerhets tjänst
Citera
2006-11-25, 16:25
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
man kan ju fråga sig vem som får tag på något liknande ämmna för att använda som gift , det är ju bara stater med någon form av kärnkraft som har tillgång till detta matrial,,det är nästan som om man kunde läsa avsändaren på grund av omständigheterna,,,
Jag skulle tippa på att de flesta länder och även en del företag skulle ha tillgång till tyngre grundämnen. Det finns en hel del kärnforskning som inte innefattar kraftproduktion.
Citera
2006-11-25, 16:35
Medlem
Kiress avatar
Börjar lukta konspirationsforum här... men jag är inte moderator. Hur som helst, som någon sa så känns det lite för uppenbart att använda polonium, väldigt enkelt att hitta.
MEN om ryssarna hade blyförgiftat offret medelst ett skjutvapen så hade det också varit uppenbart att det var ryssarna som hade gjort det!
Ricin: jag misstänker att dom hade letat efter det eftersom vi har en gammal FSB:are som kritiserar Putin och dör p.g.a. en hemsk diarré och kräkningar som kan föra tankarna till en fontänstaty.

Det bästa ryssarna kunde ha gjort, IMHO, var att antingen förgifta f.d. FSB:aren med fiskgift (från "sushi-blåsfisken") eller att göra något så uppenbart som att förgifta honom med ett ämne som är lätt att spåra, t.e.x. polonium så att det ska vara för uppenbart för att vara sant.

EDIT: den kursiva texten
Citera
2006-11-25, 17:54
Medlem
#Ricin: jag misstänker att dom hade letat efter det eftersom vi har en gammal FSB:are som kritiserar Putin och dör p.g.a. en hemsk diarré och kräkningar som kan föra tankarna till en fontänstaty.
#

jo men bulgarie har väl slut på paraply spetsar

#Jag skulle tippa på att de flesta länder och även en del företag skulle ha tillgång till tyngre grundämnen.#

även om det är så så är dessa ämnen svåra att transportera en geger mätare avslöjar dom ganska snabbt på avstånd dessutom,,
och med tanke på muslimernas våta drömmar så håller man uppsikt efter radioaktivt matrial,,
det är absolut inte lätt att få tag i dessa matrial, det år ju dock inte omöjligt och det kräver en inteligent stor orgenisation
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in