2006-11-21, 13:51
Medlem
DanSnows avatar
Nu säger dom att det var inte bara tallium han blev förgiftad med, utan radioaktivt tallium.

Efter lite surfande hittade jag följande tabell över talliums isotoper: http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_thallium

Problemet är bara att den isotop i den tabellen som har längst halveringstid har T½ på 2,84 timmar. Hur lyckas dom producera den isotopen, ta med den till sushimiddagen och förgifta honom inom några timmar? Hade dom en egen cyklotron stående i sushirestaurangen?
Citera
2006-11-21, 14:37
Medlem
Jomazis avatar
Journalister.... De har säkert fått reda på att de använt NMR, masspektrograf eller dylikt för detektera metalljonerna och därefter skenat iväg. Lite som bilen som går på vatten.
Citera
2006-11-21, 14:43
Medlem
Quantilhos avatar
Huga! Ett praktexempel på varför journalister borde tvingas att läsa obligatoriska kurser i allmänbildning.
Citera
2006-11-21, 21:27
Medlem
Jim-Bobs avatar
Fruktansvärt! Att de inte använder sig av tillförlitliga källor i sådana artiklar! Revolut...
Vänta nu. Är inte 12,23 dagar (TI-202) eller 3,78 år (TI-204) lite längre än 2,84 timmar? Man kanske fortfarande ska lita en gnutta mer på Aftonbladets skitjournalistik än Flashbacks dito trots allt.

Humor åtminstone att ett par användare här blir upprörda över att AB inte kollar upp sina fakta utan att orka göra det själva. I&I smittar av sig?
Citera
2006-11-21, 21:31
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Huga! Ett praktexempel på varför journalister borde tvingas att läsa obligatoriska kurser i allmänbildning.

Inte för att vara en besserwisser men det är de faktiskt tvungna att göra (på GU iaf).
Alla Journalister måste läsa minst 40p innan de påbörjar sina journalistikstudier och detta torde väl klassas som dessa allmänbildningspoäng.
Citera
2006-11-21, 22:11
Medlem
DanSnows avatar
Aha... där ser man! Kan vi alltså dra slutsatsen att det var Tl-202 han blev förgiftad med? (Om det nu var med en radioaktiv isotop.)
Citera
2006-11-21, 23:34
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Aha... där ser man! Kan vi alltså dra slutsatsen att det var Tl-202 han blev förgiftad med? (Om det nu var med en radioaktiv isotop.)

De senaste nyheterna säger ju att det inte längre var tallium, radioaktivt eller inte, utan något annat. Något okänt till och med. Vi får vänta med spänning.
Citera
2006-11-22, 17:04
Medlem
wääuus avatar
Har inte nån Rysk underättelsetjänst redan erkänt att de låg bakom förgiftningen med tallium?
Nu kan man som tidningsläsare bara lista ut ett symptom -håravfall och det stämmer ju in...
Citera
2006-11-24, 15:54
Avslutad
Enligt denna artikel, så hittades inget Tallium i Alexanders kropp. Men det utesluter inte att det var radioaktivt Tallium han förgiftades med. Låt säg att det var Tl-197, med en T½ på 2,84 timmar, så har troligen allt Tallium försvunnits ur hans kropp innan testerna togs o analyserades.

O det behövs ingen cyklotron för att framställa dessa isotoper. Jag praktiserade på fys-avdelningen på ett stort sjukhus en gång. Där blandade vi radiodiagnostika, bl.a Tallium (men i 4000 ggr mindre än toxisk dos), detta måste blandas till direkt innan de injiceras i kroppen, för diagnostik. Nu minns jag inte allt, men troligen pga. dess korta halveringstid. Vad man blandade det med för att det skulle bli Tl-197, minns jag inte, men det var bara att blanda två isotoper av nått iaf.

Så om jag var Alexander rättsläkare, så hade jag letat efter sönderfallsprodukter från Tl-197!
Citera
2006-11-24, 16:36
Medlem
Quantilhos avatar
Läste just att man hade tittat alfasönderfall i mannens urin och att strålningen spårats till onaturligt höga halter av Polonium-210.

Det var radioaktivitet trots allt. Nu får man vänta på den fullständiga utredning innan allt är klart.
Citera
2006-11-24, 21:26
Medlem
Hela sjukdomsförloppet är väl ett praktexempel på strålningssjuka, inget roligt sätt att dö på.
Citera
2006-11-25, 04:48
Medlem
Megaforces avatar
Det krävs också väldigt små mängder av Polonium-210 eftersom det är väldigt högaktivt och har någorlunda lång halveringstid. Det verkar som om han fått i sig nån form av piller legerade med Polonium-210 (rent Polonium-210 är svårt att hantera eftersom det är väldigt varmt)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in