2010-08-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Var inte Tyr son till Hymer, som Tor spöade på när Hymer kapade linan till Midgårdsormen precis innan Tor skulle dra upp honom?
Det här är inte skvallerforumet.
Citera
2010-08-25, 15:10
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Lördag är något helt annat vad jag vet.

Lördag är "lögardagen", alltså dagen för att tvätta sig (löga sig) inför den helg som fordom endast var en dag (söndag).
Citera
2010-08-25, 16:47
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Var inte Tyr son till Hymer, som Tor spöade på när Hymer kapade linan till Midgårdsormen precis innan Tor skulle dra upp honom?

Det beror på vilken edda du läser, tror jag.
Citera
2013-12-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immer
Nationalencyklopedin ger dessa förklaringar:

Måndag: [...]har fått sitt namn som ett tidigt allmängermanskt översättningslån av latinets dies Lunae, '(mångudinnan) Lunas dag', i sin tur bildat med grekiska h\me´ra Sel\´n\s, '(mångudinnan) Selenes dag', som förebild.[...]

Tisdag: [...]har fått sitt namn efter den fornnordiske (och germanske) krigsguden Tyr, som en anpassning till romarnas dies Martis, (krigs)guden Mars dag.[...]

Onsdag: [...]fick redan i förkristen tid hos kontinentalgermanerna sitt namn efter guden Oden som en översättning av latinets dies Mercurii. Mercurius jämställdes nämligen med Oden. I Tyskland ersattes dock tidigt detta namn med Mittwoch ('(dagen) mitt i veckan').[...]

Torsdag: [...]fick redan i förkristen tid hos kontinentalgermanerna sitt namn efter guden Tor (Donar, jfr ty. Donnerstag) som en motsvarighet till latinets dies Jovi, Jupiters dag (jfr fr. jeudi), eftersom Tor jämställdes med Jupiter.[...]

Fredag: [...]fick redan i förkristen tid hos kontinentalgermanerna sitt namn, efter gudinnan Frigg, som en översättning av latinets Veneris Dies, Venus dag (jfr fr. vendredi).[...]

Lördag: [...]bevarar i sitt namn ett fornsvenskt ord för bad(vatten), lögh, och därmed minnet av att man förr i tiden då brukade tvätta sig grundligare eller ta ett bad. Hos antikens romare var dagen helgad Saturnus, därav eng. Saturday, medan sydty. Samstag och fr. samedi återgår på ordet sabbat.[...]

Söndag: [...]Den kristna gudstjänstdagen sammanföll med den dag romarna kallade 'solens dag' (dies solis), en benämning som kom att användas av en del fornkristna författare. Det kristna gängse namnet var 'Herrens dag' (dies dominica). Men eftersom de germanska folken införlivade den romerska veckan och dess namn långt före kristendomen övertog de 'solens dag' och har bevarat det (t.ex. eng. sunday, ty. Sonntag). 'Dies dominica' anammades av t.ex. de romanska folken (fr. dimanche, sp. domingo).[...]

Det stämmer att engelskans Tuesday, Wednesday och Thursday har lånat sina namn från fornnordiska gudarna Tyr, Oden (eller på forngermanska Wōdanaz) och Tor. Fredagen däremot kommer från ordet FRI, beroende på att i många kulturer räknas fredagen antingen som sjätte dagen där veckan börjar med en söndag, som sjunde dagen där veckan börjar en lördag och i vissa kulturer t o m som första dagen i veckan. Men allt går ut på att det är just en "fridag". Monday är helt riktigt MÅNE, Saturday SATURNUS och Sunday SOL
Citera
2013-12-13, 11:34
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000
Fredagen däremot kommer från ordet FRI, beroende på att i många kulturer räknas fredagen antingen som sjätte dagen där veckan börjar med en söndag, som sjunde dagen där veckan börjar en lördag och i vissa kulturer t o m som första dagen i veckan. Men allt går ut på att det är just en "fridag".
Nej, vad får du det ifrån? Spontan gissning? Och vilka kulturer då? Knappast några som har varit aktuella i England på medeltiden.
Citera
2013-12-13, 12:46
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Jag började fundera på veckodagar häromdagen, alltså själva namnens ursprung, inte idén med veckodagar (fast de kanske hänger ihop?).

Måndag = Månens dag
Tisdag = ?
Onsdag = ?
Torsdag = Tors dag
Fredag = Fredens dag?
Lördag = ?
Söndag = Sönernas dag ?

Det är intressant att på japanska använder man kinesiska tecken för dagar, något man inte gör på kinesiska där man istället bara numrerar dagarna mellan ett och sju. Kinesiska tecken har ju en betydelse vilka jag listat nedan för veckodagar. Jag undrar om det finns någon koppling till andra språk. Måndag på japanska och svenska betyder alltså ordagrant samma sak.

Kinesiska tecken i japanskan för namnen på dagarna har följande betydelser och namn (japanskan använder också kinesiska tecken, förvirrande? jag vet.):

Måndag = Getsuyobi = Månens dag
Tisdag = Kayobi = Eldens dag
Onsdag = Suiyobi = Vattnets dag
Torsdag = Mokuyobi = Trädets/Trädens dag
Fredag = Kinyobi = Pengar/Guldets dag
Lördag = Doyobi = Landets/Jordens dag
Söndag = Nichiyobi = Solens dag

I övrigt är jag också intresserad av att få veta varur Monday, Tuesday, Wednesday etc härstammar. Är det ytterligare en variant på samma "urnamn" för veckodagar? Det är egentligen urnamnen jag vill åt, och om nån vet om/hur dessa exporterats till japanskan vore även det intressant att få veta.

Tusen tack!
Vad gäller de japanska namnen på veckodagarna är det hela tämligen trivialt. Namnen lånades in samtidigt som man gick över till den västerländska kalendern, i vilken dagarna ju är uppkallade efter solen, månen och de fem planeterna som var kända i antiken. Kinesiska astronomer hade döpt planeterna efter de fem österländska elementen, dvs. eld, vatten, trä, metall och jord, och detta anammade även japanerna.
Citera
2016-11-12, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Våra veckodagar på svenska är huvudsakligen från våra nordiska gudar.

Måndag = Månen
Tisdag = asaguden Tys
Onsdag = asaguden Oden
Torsdag = asaguden Tor
Fredag = asagudinnan Freja alt guden Frej
Lördag = lögaredagen = dagen då man tvättade sej
Söndag = Solen.

De engelska namnen kommer ur samma källa, i stort, likaså de tyska, men de sydeuropeiska som härstammar ur latin kommer naturligt nog från de romerska gudarna.

http://www.seds.org/nineplanets/nineplanets/days.html

Även Indiernas namn har ursprung i planeter/gudar:
Scientific Indian

På Wikipedia påstås det att namnen har ett mycket gammalt ursprung, från Babylon eller Sumer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Days_of_the_week

Och likheterna är onekligen bestickande.
Himla intressant, har läst runt lite och hittat ett annat förklaring på Lördag, Bröderna Oden-Lodur-Höner som sägs ha skapat människorna, man kan fundera på om inte tvättdagen upphöjs till att vara en gudomlig dag efter Lodur? Solen månen och gudar känns lite mer i harmoni. Eller
Citera
2016-11-12, 12:00
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Himla intressant, har läst runt lite och hittat ett annat förklaring på Lördag, Bröderna Oden-Lodur-Höner som sägs ha skapat människorna, man kan fundera på om inte tvättdagen upphöjs till att vara en gudomlig dag efter Lodur? Solen månen och gudar känns lite mer i harmoni. Eller

Njae, jag tvivlar. Våra förfäder var inte så mycket för himlens harmoni. Men, renliga var de. Nåja, relativt i alla fall.

Enligt SAOB - http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ - så är ursprunget till ordet lördag ganska klart,

löghar dagher => lördag

"Dagens namn har sin förklaring i bruket att på lördagarna taga ett bad l. att tvätta sig grundligt) veckans sjunde o. sista dag (mellan fredagen o. söndagen)"

Citat:
LÖRDAG lœ⁴r~da¹g l ⁴⁰ l. (vard.) lœ⁴rda, r. l. m.; best. -en lœ⁴r~da¹gen l. ⁴⁰¹, äv. ³~²⁰ (jfr BOIVIE SvSpr. 235 (1820)), l. (vard.) -dan lœ⁴rdan; pl. -ar ³~²⁰ l.⁴~¹⁰ l. ⁴⁰¹. ( loffuer- (louer-) 1587–1588. loger- 1521–1594. lågier- 1596. lög- c. 1600–1732 lögar- 1674. löge- 1670–1680. löger- (-ø-, -gh-) 1523–1865. lögier- 1590. lögir- 1596. lör- (-öö-) 1620 osv.) [fsv. löghar dagher, löghordagher, löghodager, löffwerdagher m. fl. former, sv. dial. lorda, lårda, motsv. ä. d. løghdrdagh, løghœrdagh, løwerdag, d. lørdag, nor. lørdag (løverdag), isl. laugardagr; till fsv. lögh, bad, vatten till badning l. tvagning, motsv. ä. d. lögh, isl. laug, badvatten, mnt. lŏge, lut, fht. louga, t. lauge, feng. lĕah, eng. lye, av germ. lauȝō; jfr LÖG; rotbesläktat med lat. lavare, tvätta (jfr DILUERA, DILUVIUM, LAVERA, v.¹, LUT, sbst.², LÖDDER, sbst.¹, m. fl.). Dagens namn har sin förklaring i bruket att på lördagarna taga ett bad l. att tvätta sig grundligt) veckans sjunde o. sista dag (mellan fredagen o. söndagen). Lördagen den 22 november. Nästa l. nästkommande lördag.

Ordet löga i sin tur:
Citat:
LÖGA lø³ga², v. -ade. vbalsbst. -ANDE, -NING. ( lödja 1763–c. 1790 (: lödjepenningar). lö(ö)g(h)a 1538 (: lögobalya) osv. lögia 1702. lö(i)ja c. 1670–1846) [fsv. lögha, jfr d. løve, nor dial. o. isl. lauga; avledn. av LÖG]
1) (numera bl. i vissa trakter, bygdemålsfärgat, samt, i bitter stil, ngt arkaiserande) bada (se d. o. 1. a) tr.: bada (ngn); två; tvätta.
Citera
2016-11-16, 19:07
Medlem
JanTalibans avatar
Teorier om hur veckodagarna har fått sina namn kan man väl skriva en tjock bok om.

1. Den tidiga kristendomen hade nummer – inte namn – på dagarna.

2. När kristendomen blev romersk så inhämtade man (av okänd anledning) romarnas förkristna namn på dagarna. Som är en uppräkning av himlakroppar i nån form av rangordning; solen, månen, mars, mercurius, jupiter, venus, saturnus.

3. Vad de förkristna nordborna kallade sina dagar (eller himlakroppar) är okänt. Jag gissar dock att begreppet vecka innebar 14 dagar (eller kanske snarare 14 nätter). Gissningsvis fanns alltså 14 namngivna veckodagar.

4. När Norden kristnades så översattes de kristna (som ju egentligen är förkristna) sju veckodagarna från latin till nordiska. Mercurius och Oden är ju tex kända som ”vandraren”, Jupiter och Tor som ”åskan”, osv.

5. Tydligen sket det sig när man skulle översätta 7:an, saturnus; det fick bli lördag, som kanske är nån form av förkristen kvarleva.
Senast redigerad av JanTaliban 2016-11-16 kl. 19:11.
Citera
2016-11-16, 20:04
Medlem
JanTalibans avatar
Tyvärr, jag kan inte låta bli att komma med lite ”foliehatt”.

Jag tänker så här: Saturnus betyder ju ungefär ”fest, välstånd, lycka”. Så kanske är lördagen från början inte alls menad som en lögardag, ”tvättdag”, utan som en lyckodag eller festdag.

Härledningen av ordet lycka (i betydelsen ”tur, glädje”) är gåtfull. Det jag egentligen har problem med är namnet på L-runan som brukar sägas vara ”Lök” men som jag tror ska vara ”Lycka”. Runor brukar ju vara inblandade i sånt som rör framgång/motgång, sorg/glädje, tur/otur, osv. (Tex N-runan heter ju ”Nöd”.)

Även ordet lök är för övrigt obegripligt och gåtfullt. Kan löken ha varit symbol för lycka?

Jag gissar alltså att diverse sammanblandningar och associationer har skett mellan orden lycka, lök och löga. Vilket kan ha drabbat lördagen.
Citera
2016-12-13, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Njae, jag tvivlar. Våra förfäder var inte så mycket för himlens harmoni. Men, renliga var de. Nåja, relativt i alla fall.

Enligt SAOB - http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ - så är ursprunget till ordet lördag ganska klart,

löghar dagher => lördag

"Dagens namn har sin förklaring i bruket att på lördagarna taga ett bad l. att tvätta sig grundligt) veckans sjunde o. sista dag (mellan fredagen o. söndagen)"

Ordet löga i sin tur:
Hmmm, får väl lita på dig då... Men hittar jag något så återkommer jag
Citera
2016-12-13, 03:16
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Tyvärr, jag kan inte låta bli att komma med lite ”foliehatt”.

Jag tänker så här: Saturnus betyder ju ungefär ”fest, välstånd, lycka”. Så kanske är lördagen från början inte alls menad som en lögardag, ”tvättdag”, utan som en lyckodag eller festdag.

Härledningen av ordet lycka (i betydelsen ”tur, glädje”) är gåtfull. Det jag egentligen har problem med är namnet på L-runan som brukar sägas vara ”Lök” men som jag tror ska vara ”Lycka”. Runor brukar ju vara inblandade i sånt som rör framgång/motgång, sorg/glädje, tur/otur, osv. (Tex N-runan heter ju ”Nöd”.)

Även ordet lök är för övrigt obegripligt och gåtfullt. Kan löken ha varit symbol för lycka?

Jag gissar alltså att diverse sammanblandningar och associationer har skett mellan orden lycka, lök och löga. Vilket kan ha drabbat lördagen.
Ordet läka kommer visserligen av lök.

Däremot kan sägas att folk på vikingatiden hadde en väldigt deterministisk syn om lycka och öde. Och då passar knappast att uppkalla en dag efter det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in