2006-12-07, 01:29
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Den största målgruppen för underklädesförsäljning på H&M är kvinnor. Varför skulle de vilja anspela på sex? Tror de att så många av deras kunder är lesbiska? Om du visste något om marknadsföring skulle du förstå att reklamen inte bara handlar om att visa upp att produkten finns utan även att ge personerna som ser reklamen ett ideal att sträva mot. Parfym och läsk är sådana produkter där idealet blir väldigt viktigt eftersom man inte kan presentera produkten ordentligt. Men idealet är också anledningen till att man har snygga modeller när det gäller kläder och underkläder, betraktaren skall tänka "så snygg kan jag också bli i ett par sådana trosor" (undermedvetet alltså, så blåögda är inte konsumenter av idag).

Jag minns reklamen du syftar på och jag kan lova dig att man säljer mer underkläder med en snygg modell än en "vardaglig" och det är ju trots allt syftet med reklamen. Det finns inte många tjejer i Sverige som aspirerar på att bli genomsnittsliga.

De vill anspegla på sex just för att skapa ett ideal? Eller var det just det som var din poäng?
Men jo, du har nog delvis rätt då den reklamen jag tänkte på försökte säga "så här kul får du med dina vänner om du har på dig dessa underkläder"-eller vad det nu var reklam för, alltså är det en livstilsreklam.
Så min slutsats är att reklam för det mesta suger.
Citera
2006-12-07, 03:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Vad har du för jävla belägg för den där kommentaren? Den om något är ju helt sjukt sexistisk.

Jag tänkte på en bild av Freddan dom visa i samband med fotbollsgalan.
Den kan säkert uppfattas som sexistisk av somliga men jag menar att det ev. sexistiska i bilden ändå alltid kommer i bakgrunden, som en liten humoristisk krydda, beroende på att Freddan är den han är. Menar väl bara så ungefär.
Och ja. Om Ljungbergs namne Hanna gjorde trosreklam där hon poserar i någon fartfylld aktion skulle det säkert inte heller uppfattas som särskilt sexistiskt. Beroende på att hon är en känd fotbollsprofil.

Men tydligen finns det kalsongreklam, dressmans, där modellerna framställs sexistiskt vilket jag ställt mig lite frågande till. Undrar om någon man mår dåligt av den? Det är isf ett lika stort problem på individnivå som HM-reklamen.
Citera
2006-12-08, 01:21
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Jag tänkte på en bild av Freddan dom visa i samband med fotbollsgalan.
Den kan säkert uppfattas som sexistisk av somliga men jag menar att det ev. sexistiska i bilden ändå alltid kommer i bakgrunden, som en liten humoristisk krydda, beroende på att Freddan är den han är. Menar väl bara så ungefär.
Och ja. Om Ljungbergs namne Hanna gjorde trosreklam där hon poserar i någon fartfylld aktion skulle det säkert inte heller uppfattas som särskilt sexistiskt. Beroende på att hon är en känd fotbollsprofil.

Men tydligen finns det kalsongreklam, dressmans, där modellerna framställs sexistiskt vilket jag ställt mig lite frågande till. Undrar om någon man mår dåligt av den? Det är isf ett lika stort problem på individnivå som HM-reklamen.

Vet då inte vilken reklam du snackar om så.. de enda kalsongreklamerna jag sett är dem med halvnakna män.
Antar att det mest innebär att Ljungberg-reklamen sög som kalsongreklam för dom som inte kan sing fotboll.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in