Var: Västra Götaland, Tjörn.
www.tjorn.se
Hur stort: Egen mark ~ 35 Ha. När vi jagar så jagar vi ihop med granngårdarna och då är det ~ 120 Ha.
Tilldelning: 1 valfritt djur på B-licens. Sammanlagda licenser: två valfria, obegränsat med kalv.
Upplever att det finns älg: Har alltid varit bra med älg på Tjörn. I år har jag sett nio stycken i "mitt område" ~ 150 Ha. En sextontaggare, en tolvtaggare, en kviga, en ko med två kalvar, en ko med en kalv och en pinntjur. OT: Rådjur finns det ganska gott om med, men eftersom det är så mycket skiftesdelning och små marker så kan man inte jaga med hund, utan det är smygjakt för hela slanten. Jag brukar dock få skjuta en bock varje år på mitt favoritpass.
Ca: slaktvikter: Varierande. Vuxna ~250 - 300 kg. Kalvar på ca 60-80kg kg.
Rovdjur: Inga vad jag vet förutom Räv.
I år så fick jaktvårdskretsen för sig att spara in på älgarna eftersom någon inbillat sig att det finns dåligt med älg.
Lustigt nog så har alla älgar alltid gått i "vårt" område i alla år.
Folk är avundsjuka som fan. Totalt så brukar vi vara 5-6 man som jagar. Eftersom vi har B-licens så är det endast TVÅ dagar som gäller / år
Tjörn har sju A-licensområden och X antal B-licens (kanske ca 50 st?). Hela Tjörn är på ca 15.000 hektar. Av dessa sju A-områden så bestämde sig fem för att inte jaga alls i år (2006) för att spara älg.
Det är väldigt ovanligt att man ser stora älgtjurar här ute eftersom folk skjuter ju för fan på allt som rör sig. Hade jag varit jaktledare och få bestämma så hade jag slagit ihop allt till ett älgskötselområde och sparat skapat regler så att det hade blivit bättre älgstam (enligt mitt tycke).
I år så gick vi ut ändå, mest för att ta "semester" och grilla korv. Vi omringade en ko med två kalvar och en pinntjur, varav vi skjöt den ena kalven och lät resten gå. Nu så brukar jag titta på ko och kalv varje morgon när de går nere på gärdet.
Sen så brukar det köras ihjäl ungefär sex älgar varje år på Tjörn.
Jag hade gärna köpt mark uppe i Dalsland eller liknande för att kunna jaga mera än vad jag gör. Jag jagar nog ca 15-20 dagar om året här hemma.