2007-01-23, 03:24
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jasmin85
Va fan babblar ni om?Att Fittja är ett ghetto?
Varför? För att det bor mycket invandrare där? För att det är hög brottslighet?
Åk till ghetton i Paris,Madrid,Rom så får ni se vad ett riktigt ghetto är...Fittja är rena paradiset jämfort med andra "ghetton"i huvudstäder i Europa för att inte tala om ställen i USA och resten av världen...man måste uppleve ett ghetto för att kunna definera det!

jag har varit många gånger i fittja (paradiso) som du tycker det verkar vara. kan säga såhär. det är ett riktigt rövhål, men det finns långt värre ställen i stor stockholm. men kom fan inte och säg att fittja är som vilken förort som helst!? fittja ÄR ett ghetto område.

sen att du drar upp andra ghetton ute i europa är ju en sak. och dem har jag inte sett så många av, men dem jag sett har varit bra mycket fattigare och eländigare javisst. men är det inte sunt att sätta stop INNAN vi når så långt ner som i dessa ghetton du nämner? pengarna kommer inte räcka hur länge som helst om vi förtsätter i samma stil som sverige gör idag.
Citera
2007-01-23, 03:35
Medlem
pengarna?

Pengarna?....och du menar att du vet vart pengarna går?
Ghetto? ta reda på vem som kom på ordet och var ordet används...förklara ordet ghetto..DU kanske tycket att Fittja är ett ghetto men många av mina släktingar,vänner som är födda här i Sverige i Fittja eller Rinkeby tycker absolut inte det,tvärtom,dom tycker att områden som Vaxholm där vissa fortfarande använder dass är ghetton....eller?...förklara för mig vad ett ghetto är...
Råder det ordning och lag i "ghetton"? Om nej,skyll inte det på invånarna,skyll på styret i Sverige eller i Botkyrka Kommun.
Citera
2007-01-23, 03:38
Medlem
Citat:
Va fan babblar ni om?Att Fittja är ett ghetto?
Varför? För att det bor mycket invandrare där? För att det är hög brottslighet?
Åk till ghetton i Paris,Madrid,Rom så får ni se vad ett riktigt ghetto är...Fittja är rena paradiset jämfort med andra "ghetton"i huvudstäder i Europa för att inte tala om ställen i USA och resten av världen...man måste uppleve ett ghetto för att kunna definera det!

Det är bara Herr Fuhrer FredRIK som behöver "åka någonstans". Denne åkte ju hit(eller månne "åkte han dit"?).
Men det är inte att undra på att vanligt folk slitit håret av sin nye statsminister(eller månne gjorde han detta själv). Ja, han som vill, citat: "...lyssna och lära mer om det svenska(OBS!) samhället", slut citat.

http://www.sodertalje.se/templates/N...e____3403.aspx

Så du har ju "substans" i dina uttalanden. Med då betoning på "sub"(btw- hade han varit en kvinna så hade det hetat "subba").
Citera
2007-01-23, 03:41
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ghetto? ta reda på vem som kom på ordet och var ordet används...förklara ordet ghetto..DU kanske tycket att Fittja är ett ghetto men många av mina släktingar,vänner som är födda här i Sverige tycker absolut inte det,tvärtom,dom tycker att områden som Vaxholm där vissa fortfarande använder dass är ghetton....eller?...förklara för mig vad ett ghetto är...
Råder det ordning och lag i "ghetton"? Om nej,skyll inte det på invånarna,skyll på styret i Sverige eller i Botkyrka Kommun

ordet ghetto uppkom under andra världskriget när tyskarna packade ihop judarna i områden som var låsta. och dem områdena kallades ghetton. (nu slipper du lära dig det i skolan.)

jo i ordnade områden gör man sina behov på dass. och inte i källarn eller trappen precis som ni gör i fittja.

bara för att man lever fattigt i fittja så behöver man inte skita i allt. man behöver inte smutsa ner och kasta ut sakerna på gatan bara för att man inte har pengar. och vad det gäller lag och ordning i dessa områden så vet vi ju alla att det är lite bagdad över det hela.
Citera
2007-01-23, 16:07
Bannlyst
där judar

svar på din fråga, värsta ghetton du kan hitta är där d finns massor av judar
Citera
2007-03-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john_henry
Utanför Växjö finns det ett ställe som heter Araby....gissa vilka som bor där..

Vadå utanför växjö? Ligger ju i princip mitt i växjö.. Och nej det är inte särskilt farligt där, men ja det bor ju 90% invandrare.
Citera
2007-03-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ghetto? ta reda på vem som kom på ordet och var ordet används...förklara ordet ghetto..DU kanske tycket att Fittja är ett ghetto men många av mina släktingar,vänner som är födda här i Sverige i Fittja eller Rinkeby tycker absolut inte det,tvärtom,dom tycker att områden som Vaxholm där vissa fortfarande använder dass är ghetton....eller?...förklara för mig vad ett ghetto är...
Råder det ordning och lag i "ghetton"? Om nej,skyll inte det på invånarna,skyll på styret i Sverige eller i Botkyrka Kommun.

getto el. ghetto [get´o] subst. ~t ~n
ORDLED: g(h)ett-ot
• (isolerat och förslummat) stadsområde med enhetlig befolkning urspr. om judisk stadsdel men numera allmännare [nedsätt.]: storstadsgetto; nazisterna drev ihop den judiska befolkningen i ~n; upproret i Warszawas ~
Källa: www.ne.se

Begreppet "förslummat" är av vikt här , skulle nog inte se Vaxholm som "förslummat", därmot, många av de invandrartäta förorterna just "förslummade" med låg bostadsstandard och relativt homogen etnicitet.
Citera
2007-03-18, 23:33
Medlem
TobbeKBs avatar
Jag tycker att Rosengård är sveriges värsta s.k ghetto för att det är ett isolerat område där man inte behöver kunna svenska för att bo och för det bor människor som aldrig varit utanför Rosengård, sen eftersom människor som inte bor i rosengård och inte har släktingar där vågar inte åka dit eftersom de ser för mycket på TV och läser för mycket Aftonbladet.

Va det gäller brott begås det inte så mycket brott, det är lika många kriminella i alla Malmö förorter och brott begår t.ex rån begår man i centrum och Limhamn.

Kan ju dock inte jämföra med Göteborg/stockholm eftersom jag aldrig varit där och jag inte tror på allt man läser/ser i media, men samtidigt vad fan ska man göra i Göteborg/Stockholm när man bor i Malmö
Citera
2007-03-19, 09:50
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Vadå utanför växjö? Ligger ju i princip mitt i växjö.. Och nej det är inte särskilt farligt där, men ja det bor ju 90% invandrare.

Har gått igenom Araby ett antal gånger efter fester men det har varit lugnt(kanske har jag tur)Tycker det händer mer i centrala stan av brott!!
Däremot borde den som planerat detta "bostadsområde" bestraffas med livstids fängelse!
Citera
2007-03-19, 20:54
Medlem
Washuwants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
jag har varit många gånger i fittja (paradiso) s

Jag bodde i fittja från 6 årsåldern till 12 och det där är fan ingen jävla ghetto

åk utomlands som jasmin säger då får du se riktiga kåkstäder, inte invandrartäta områden där lille Mohammed och Juan står o rånar folk för sånt finns överallt

Frankrike och Spanien har det lite värre än Sverige när det gäller invandrartäta områden, men varför kan man räkna ut ganska enkelt.
Citera
2007-03-22, 22:04
Bannlyst
Malmöförorten Arlöv har jag upplevt som farligt flera gången med mycket invandrare i höghusområdet Svenshög och i centrum där packet "hänger o chillar". Har utsatts för rån och misshandelsförsök i Svenshög, och i centrum ser man bråk de flesta gånger mellan pack, men det blir inget bra om det här jävla blatteområdet i media
Men det hade kunnat vara värre för de smågängen gör inga större "brott" i Arlöv utan åker till den svenska grannbyn Åkarp och stör familjerna där, de borde hålla sig till sitt jävla område och förstöra för sig själva och inte för andra personer i andra områden
Citera
2007-07-03, 18:12
Bannlyst
mm det är ghetto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här