2006-11-18, 21:48
Medlem
Navigators avatar
Hej

Nu är jag lite osäker på om detta är rätt forum, men någon snäll moderator får hjärna hjälpa mig rätt om denna passar någon annanstans.

Jag sitter här och trycker på ett par, i kB räknat, väldigt stora pdf-filer som jag skulle vilja arbeta i ett dokument som jag håller på att arbeta med. De ligger kring 22 MB per styck vilket gör mitt dokument lite mer ohanterligt än jag skulle vilja. Därför skulle jag gärna vilja konvertera dem till png (eller liknande) format istället.

Så en beskrivning av filerna. De är 700x700 scatter plots (ungefär så här) och jag misstänker att varje punkt i plotten representreras av en punkt i pdf-en, därav filstorleken. Detta gör också att jag vill undvika onödig kompression av filen som förstör och jag har hört att png ska vara ett bra format.

Jag har försökt stoppa in den i både Photoshop och Illustrator, men båda programmen ballar ur.

Några förslag på hur man kan lösa detta?

Tack på förhand.
Citera
2006-11-18, 21:58
Bannlyst
Jag kan inte riktigt svara dig men Photoshop ska klara det där. Photoshop klarar betydligt större filer än så om du inte har en riktigt kass dator. Låser det sig i programmen eller vad händer?
Citera
2006-11-18, 21:58
Medlem
phatzs avatar
Detta dokument, är det ett PSD-dokument? Isf skulle du helt enkelt kunna platta till de stora PSD-filerna och dra över dom till den nya. De borde minska filstorleken och minnesanvändningen en del.

Om den färdiga produkten endast är för datorbruk kan du även titta hur många pixels/inch de stora filerna har och ställa ner det till 72 pixels/inch.

Om dessa inte är några bra alternativ för dig så skulle jag gissa på att både PNG och GIF (och kanske till och med tiff) skulle kunna fungera, testa dig fram så hittar du nog något alternativ du gillar.

EDIT: Jag antar att du sitter med CS2. Har du tillgång till PS7 skulle jag rekommendera att du testar att öppna filerna med det.

Själv har jag en AMD 1800+, 1gb RAM och Radeon 9600 PRO 128mb. När jag jobbar med stora filer i CS2 blir det ibland lite för segt men i PS7 klarar jag PSD's på 100mb+ utan några större problem.
Citera
2006-11-18, 22:59
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saaamuel
Jag kan inte riktigt svara dig men Photoshop ska klara det där. Photoshop klarar betydligt större filer än så om du inte har en riktigt kass dator. Låser det sig i programmen eller vad händer?
Tack så mycket. Jag provade igen, men med en mindre fil och då verkade det fungera.

Min dator är väl inte världsbäst men jag skulle inte kalla den kass direkt. 512 RAM. Problemen kommer i inläsningen som går väldigt långsamt tills den säger att minnet är slut. Men som sagt så tycker jag inte att 22 MB borde vara något problem för Photoshop?
Citera
2006-11-18, 23:09
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phatz
Detta dokument, är det ett PSD-dokument? Isf skulle du helt enkelt kunna platta till de stora PSD-filerna och dra över dom till den nya. De borde minska filstorleken och minnesanvändningen en del.
Njae. PDF, inte PSD.

Citat:
Ursprungligen postat av phatz
Om den färdiga produkten endast är för datorbruk kan du även titta hur många pixels/inch de stora filerna har och ställa ner det till 72 pixels/inch.

Om dessa inte är några bra alternativ för dig så skulle jag gissa på att både PNG och GIF (och kanske till och med tiff) skulle kunna fungera, testa dig fram så hittar du nog något alternativ du gillar.

EDIT: Jag antar att du sitter med CS2. Har du tillgång till PS7 skulle jag rekommendera att du testar att öppna filerna med det.

Själv har jag en AMD 1800+, 1gb RAM och Radeon 9600 PRO 128mb. När jag jobbar med stora filer i CS2 blir det ibland lite för segt men i PS7 klarar jag PSD's på 100mb+ utan några större problem.
Den färdiga produkten är till för att tryckas, så jag skulle nog helst se en upplösning på 300.

PNG är det jag har provat och jag tycker att det ser ganska bra ut faktiskt. Varken GIF eller TIFF fungerar då mitt typsättningsprogram inte klarar de formaten.

Jag sitter faktiskt med PS7. Hade funderingar på att uppgradera mig till CS, men när du skriver så börjar jag bli lite tveksam...
Citera
2006-11-18, 23:28
Medlem
phatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navigator
Njae. PDF, inte PSD.

Den färdiga produkten är till för att tryckas, så jag skulle nog helst se en upplösning på 300.

PNG är det jag har provat och jag tycker att det ser ganska bra ut faktiskt. Varken GIF eller TIFF fungerar då mitt typsättningsprogram inte klarar de formaten.

Jag sitter faktiskt med PS7. Hade funderingar på att uppgradera mig till CS, men när du skriver så börjar jag bli lite tveksam...

D'oh, jag som läste fel såklart

CS2 är bra i vissa fall men 95% av tiden sitter jag med PS7. Om jag ska vara ärlig har jag bara "behövt" CS2 två gånger
Citera
2006-11-19, 13:28
Medlem
Navigators avatar
Det verkar fungera nu, tack så mycket. Resultatet:

http://img149.imageshack.us/img149/3779/de1de2xb6.png

Oflätad PNG. Kommentarer?
Citera
2006-11-19, 13:47
Medlem
phatzs avatar
Många prickar blire