2006-11-18, 12:59
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Förre statsministern Göran Persson "blev fäst" vid möblemanget i statsministerbostaden Sagerska Huset. Nu har han köpt loss möbler och husgeråd för totalt 20.500 kronor. Två röda soffor, sex sängar, mattot, glas och tallrikar från Sagerska är prylarna som Göran Persson "inte klarar sig utan".

Möblerna har värderats av Stockholms auktionsverk, och det som nu sålts ska ersättas av nya möbler.

Vad nuvarande statsminister Fredrik Reinfeldt tycker om tilltaget är inte känt. Han och hustrun Filippa Reinfeldt har ännu inte bestämt om de ska flytta från villan i Täby utanför Stockholm till Sagerska huset i centrala stan.

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c11%5c16%5c3732

Men vad i h-e är detta? Hur kan sånt här vara tillåtet öht, och vem har gett tillstånd till fettots fräcka tilltag?
Citera
2006-11-18, 13:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Det glädjer...

...mig att doktorn nu uppenbarligen är på glid utför och bara har råd att köpa second hand-möbler! Själv köper jag främst nytillverkade möbler av god kvalitet.
Citera
2006-11-18, 14:04
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Men vad i h-e är detta? Hur kan sånt här vara tillåtet öht, och vem har gett tillstånd till fettots fräcka tilltag?
Skönt, det handlar väl knappast om antika möbler utan om möbler som köptes nya just åt Persson. Skönt för den som flyttar in härnäst att slippa ligga och sitta i samma möbler.
Citera
2006-11-18, 14:12
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Det är nog mest ikea-grejer. Statsministerbostaden högst upp i sagerska huset måste ju ändå göras i ordning till varje ny familj. Det är nog inga antikviteter, utan mer slit och släng prylar som staten lika gärna kan vara utan. Klart att man fäster sig personligen till prylar som man ser och använder varje dag.
Citera
2006-11-18, 14:32
Medlem
obotlig_realists avatar
Huset hette från början Sagerska palatset men döptes om till Sagerska huset då Ingvar Carlsson ansåg att en svensk statsminister inte skulle bo i ett palats.
Jag har inget emot Ingvar Carlsson men det säger lite grann om socialdemokraternas förmåga att alltid få saker att låta bättre än vad det är.

Göran Persson vill väl knappast att hans nybygge ska kallas herrgård. Det är ju ett torp enligt socialdemokrater. Man försöker desperat leva kvar i sina gamla ideologiska föreställningar, men har inte förmåga att efterleva dom. Det är hyckleri på hög nivå.

Angående Perssons möbelförvärv är det bara att hoppas att det inte är antika möbler som bör höra till huset som han tar med sig.
Citera
2006-11-18, 16:39
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
så fräckt är väl inte tilltaget?

Egentligen är det väl ganska bra att Göran vill köpa med sig sakerna och på så sätt betalar lite för dem..

Och det lär ju som sagt inte röra sig om antika föremål som är sammanknutna med husets historia (annat än den åperiod göran bodde där då)

2 soffor, 6 sängar å lite till för 20 loppor, låter ju faktiskt inte som att det rör sig om möbler från 1700-talet.
Citera
2006-11-18, 16:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
så fräckt är väl inte tilltaget?

Egentligen är det väl ganska bra att Göran vill köpa med sig sakerna och på så sätt betalar lite för dem..

Och det lär ju som sagt inte röra sig om antika föremål som är sammanknutna med husets historia (annat än den åperiod göran bodde där då)

2 soffor, 6 sängar å lite till för 20 loppor, låter ju faktiskt inte som att det rör sig om möbler från 1700-talet.

trodde folk att huset var ett museum ??
Citera
2006-11-18, 16:44
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Huset hette från början Sagerska palatset men döptes om till Sagerska huset då Ingvar Carlsson ansåg att en svensk statsminister inte skulle bo i ett palats.
Jag har inget emot Ingvar Carlsson men det säger lite grann om socialdemokraternas förmåga att alltid få saker att låta bättre än vad det är.

Göran Persson vill väl knappast att hans nybygge ska kallas herrgård. Det är ju ett torp enligt socialdemokrater. Man försöker desperat leva kvar i sina gamla ideologiska föreställningar, men har inte förmåga att efterleva dom. Det är hyckleri på hög nivå.

Angående Perssons möbelförvärv är det bara att hoppas att det inte är antika möbler som bör höra till huset som han tar med sig.

har det inte funnits något sagerska på hamngatan också ??
Citera
2006-11-18, 16:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

jag vet inte riktigt..men Ådärkomdenja verkar ju vara av antingen den uppfattninge..eller kanske så tycker han/hon att det inte räcker med att ta över yrkesrollen som stasminister..man måste även använda den tidigare stsministerns avlagda möbler och porslin för att det ska räknas som maktskifte.
Citera
2006-11-18, 16:55
Medlem
Sjuttiotvås avatar
Vad var alternativet? Troligtvis att slänga bort sakerna, misstänker jag. Då är det väl bättre att få in lite pengar för det?
Citera
2006-11-18, 17:07
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Det finns en bra bok om Sagerska Palatset som jag har läst, borde finnas på varje större bibliotek om inte annat. I den berättas historien om huset, och dess ombyggnad efter att staten köpte in det.

I vilket fall, bottenvåningen är för till för security och personal, våningen en trappa upp (fd ägarens bostadssvit) är gästvåning, ex vis när utländska statsmän kommer på besök så blir dom inkvarterade där. Våningen två trappor upp är den enorma representationsvåningen, och används just för representation. Vindsvåningen är själva statsministerbostaden, och består av en (vid ombyggnaden således nybyggd) lägenhet i två plan om ca 150-160 kvm. Detta är den egentliga bostaden, och måste således ställas i ordning för varje ny statsminister som bosätter sig där.

Jag har därför svårt att tro att möblerna i fråga är några antikviteter eller tillhör representationsvåningen, utan tillhör det boskap som Persson använt sig av när han bott i huset.

Edit: Här kommer en bild:

http://www.city.se/ArticlePages/200604/20/20060420213119_City005/0420Sagerska.jpg

Vindsvåningen består av ett plan i rummen mot gatan, men två plan i gårdsflygeln. Jag har för mig att rummen mot gatan är vardagsrum, med kökets matplats mot gården, och sovrummen i gårdsflygeln. Sovrum i två plan således. Ska vi gissa att barnen Reinfeldt får sova högst upp? Det syns inte så bra på den här bilden, men samtliga fönster är svagt gröntonade pga av tjockleken. Ombyggnaderna inklusive dom tunga säkerhetsaspekterna gick på runt 100 miljoner kr.
Citera
2006-11-18, 17:24
Medlem
ChristianXs avatar
Finns inte mycket att diskutera. Persson betalade för sig och gick.

Tråd låst.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här